Jossi74 (oregistrerad) Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Hej har en Landola JCE550 som ja e väldigt nöjd med, nu har greppbrädan börjat bli lite gropig/sliten. Kan man slipa dem jämn själv? måste den bytas? Jossi
Dippen Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Det är en väldigt svår process att göra själv, man måste få till kurvaturen (om greppbrädan har någon) sedan måste man få till ett bra djup på bandskårorna samt att man måste tänka på hela halsens kurvatur som ändras smått när man slipar på den vilket också intoneringen kommer påverkas av. Man kan göra det själv, frågan är bara hur petig du är med din gitarr. Själv är jag väldigt känslig för förändringar på greppbrädan och halsen, är du bara sugen på att prova, kör på. Jag tror de flesta duktiga gitarrtekniker skulle råda dig att byta hela greppbrädan.
Mojje Cruncher Andersson Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Skicka den på PLEK justering! Det var nyligen en tråd om detta! Piiiiz!
JJRockford Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 Ja, är man inte väldigt duktig med trä och dessutom har koll på lite teori om gitarrhalsar ska man nog lämna iväg gitarren till någon verkstad. Själv lämnade jag senast till Guy Guitars på Katarina Bangata. Det blev också väldigt bra! 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.