Jump to content
Annons

Fördela kanalerna mellan ljudkort och mixer?


Bastarn

Recommended Posts

Har precis riggat upp för lite truminspelning som var tänkt att ske imorgon. Utrustningen jag har är ett Yamaha Audiogram 6 ljudkort, och till detta har jag kopplat en mixer (Mackie ONYX 1220). Mixern och ljudkortet är sedan kopplat till min mac. Ljudkortet har två xlr-ingångar, och mixerbordet har 4 xlr kanaler eller vad man ska säga. Är inte jättekunnig inom detta område, så jag följde en simpel guide på internet för att ta reda på hur man kopplar ihop mixer och ljudkort- http://www.tweakheadz.com/how_to_hookup_a_mixer.htm gjorde den simpla, one way communication.

Använder Logic i macen, och får upp ljud/signal från både mixerbordet och ljudkortet, kan spela in från båda men inte samtidigt men kan inte fördela det hela på kanaler. Problemet är att logic bara "känner igen" input 1 och 2, så man kan bara spela in på två kanaler åt gången, antingen från ljudkortet eller från mixerbordet- men det jag vill försöka göra är att ta upp de två från ljudkortet och 4 från mixerbordet, för att kunna micka ett trumset. Går detta?

Någon som har en lösning/ett förslag? 😐 Jag kanske är lite dum i huvet, det kan ju vara så att det inte funkar med mitt ljudkort eller nåt, jag vet inte.

Är enormt tacksam för svar ikväll!

☺️

Redigerat av Bastarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hur kopplar du mixern till datorn direkt?

eftersom du bara har 2st xlr ingångar på ditt ljudkort kan du inte spela in mer än 2st även om du har 4st på ditt mixerbord som jag antar att du kopplar via ditt ljudkort. såvida du inte använder line 3/4 och 5/6

lägger till denna länk:

http://www.dv247.com/assets/products/gallery/49993_g4.jpg

Redigerat av boygirlme
Link to comment
Dela på andra sajter

Baskagge, virvel, 2 pukor och 2 överhäng?

Baskagge och virvel vore väl smart att skicka genom mickingångarna på ljudkortet, antar jag. Överhäng kan du ju göra 2 kanaler av i mixern och skicka ut till line 3/4 genom "main out". Pukorna kan du ju skicka ut genom auxen på mixern som får gå till line 5/6, sen borde man väl kunna splitta upp stereospåren så du får 4 monospår du kan mixa hejvilt med?

Link to comment
Dela på andra sajter

😕 Tack för svaret! Var lite otydlig- mixern är kopplad till ljudkortet, och ljudkortet är i sin tur kopplat till datorn. Har för mig att en polare lyckades lösa det här, han har också ett ljudkort med två xlr.. men är inte säker. Det du säger låter iofs rimligt, men man tycker det borde gå att få till en lösning. Just därför jag ville använda mixern- fler kanaler. Blir inte klok på detta, så får väl sova på saken. Får väl i värsta fall låna nåt ljudkort men det är lite sent påtänkt när man riggat upp allt..
Link to comment
Dela på andra sajter

Baskagge, virvel, 2 pukor och 2 överhäng?

Baskagge och virvel vore väl smart att skicka genom mickingångarna på ljudkortet, antar jag. Överhäng kan du ju göra 2 kanaler av i mixern och skicka ut till line 3/4 genom "main out". Pukorna kan du ju skicka ut genom auxen på mixern som får gå till line 5/6, sen borde man väl kunna splitta upp stereospåren så du får 4 monospår du kan mixa hejvilt med?

ja, jag förstår typ hur du menar.. jag kan ta upp signal från ljudkortet och från mixerbordet, men jag kan bara ha två inputs åt gången i logic.. ljudkortet verkar inte ta upp nåt från line 3/4 (som nu är kopplad till mixern via main out). logic känner bara igen de två första mickanalerna:/ kan bara välja input 1 eller 2, där vid 1/O. men jag kan spela in från mixern också, fast separat, det e det som e så jäkla muppigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Mackie Onyx är ju ett ljudkort i sig.. Den skall kopplas med FW till datorn.. Inte analogt till ljudkortet..

ja, har förstått att man kan göra så.. men enligt manualen kan den kopplas till datorn via ett ljudkort (-> http://www.mackie.com/pdf/onyx1220_om.pdf) sidan 8.

grejen är, att mackien har ingen firewire ingång, för det är tydligen "optional"... annars hade man ju kunnat göra så här http://support.apple.com/kb/HT1215

funderar på att ringa runt och fixa mig ett ljudkort med 6-micingångar, för enkelhetens skull..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Mackie Onyx men ansluter med Firewire.. Helt klart bästa lösningen enl mig då du redan har en Onyx. Fast behöver du fler micpreamps och gillar Mackie kan du ju ta en titt på Backbird. Har inte testat den själv men den ser lovande ut. http://www.mackie.com/products/onyxblackbird/

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog den snabbaste och enklaste lösningen.

http://www.vend.se/ad.php?50623 t ex.

fan vad schysst! hade inte bangat det, men jag behöver inte direkt ett sånt ljudkort.. (mitt yamaha räcker gott och väl till mig själv och mina behov)

har hittat en liten studio i lund som kostar 200kr om dagen att hyra, där man kan spela in trummor utan problem. hade en timmes gitarrelever nu precis- betalar för en dags studiotid, värt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

logic känner bara igen de två första mickanalerna:/ kan bara välja input 1 eller 2, där vid 1/O.

Skumt, kortet verkar ju ha 6 kanaler in,

Yamaha säger ju "a powerful mixer-type audio interface with two mono input channels and two stereo input channels."

Testa att ändra inspelningsspåret till stereo, kanske du kan välja kanalerna som stereopar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Utrustningen jag har är ett Yamaha Audiogram 6
Det är ett 6-kanals mixerbord med USB-koppling. Även om det har 6 ingångar så är ljudkortet bara ett vanligt stereoljudkort. Nedmixning till 2 kanaler in resp. ut alltså.

Om någon sagt åt dig att Audiogram 6 kan spela in sex kanaler separat har du blivit lurad. Beklagar.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...