Jump to content
Annons

Mackie Onyx Blackbird

Recommended Posts

Guest baraldi
Posted

Sitter och tittar på externa ljudkort och fastnar för Mackies Blackbird. Eftersom jag är kass på att tolka och förstå allt som står i beskrivningarna så vet jag inte varför jag gillar det.

Undrar därför om någon mer insatt kan säga om jag har rätt i att det är en bra grej i sin prisklass och varför (i jämförelse med andra i samma prisklass).

Är firewire att föredra? varför?

DSP?

Vore mycket tacksam för all input i frågan, positiv och negativ.

Annons
Guest baraldi
Posted

Tja.

Har en studio med ett band jag lirar med och vi kör hederlig hårdrock. Vi har idag PC med Cubase och två interna M-Audio ljudkort via en Behringer mixer 24-kanaler. Allt spelas in med riktiga instrument och röster utom lite syntpålägg. Det funkar men är riktigt struligt då vi ställer om mellan rep och inspelning. Vi tänkte så småningom gå ifrån bordet och köra från mic in i ljudkort och in i datorn (Cubase).

Guest baraldi
Posted

Hallå igen.

Tror jag har missuppfattat hela grejen. Om man nu går in med t.ex. 8 mickar från trummorna i ett ljudkort som Mackien, hur får man då in ljudet på 8 separata kanaler i t.ex. Cubase? Då är man ju tillbaka till ruta ett. Går man ut med 8 separata signaler in i ett 1010 M-audio t.ex.? Tror inte jag riktigt förstått poängen med dessa externa kort.

Hoppas på vänliga själar som kan, på ett enkelt sätt, förklara detta för en förvirrad gitarrist:)

Guest baraldi
Posted

Tjofaderittan.

Här är det bara jag som skriver:) Inlärningskurvan går uppåt i alla fall. Nu vet jag att ljudinterfacet kommunicerar och håller kanalerna separerade via firewire. Självklart för alla utom mig bergis.

Tillbaka till grundfrågan; vad tycker ni om Mackies Blackbird?

Posted (edited)

Du hinner svara dig själv innan någon annan får chansen. 😉

Men, det är ju bra att du hittar svaren.

Vad gäller Blackbirden kan jag tyvärr inte säga så mycket om, förutom att pre-ampsen skall vara mycket bra.

DSP-mixern ser ju bra ut.

Edit: Ordval

Edited by BluesBoy
Guest baraldi
Posted

Hahaha... Jag vet! Satt och garvade för mig själv här. Såg rätt komiskt ut ett tag.

Men som du säger; har också hört att Mackie är bra på preamp.

Phantom-matning på alla ingångar måste vara bra att ha.

Sedan kan man seriekoppla flera, men det kanske man kan med andra också.

Posted

Har själv kollat in Mackie Onyx 1640i som verkar mycket intressant. Det blir nog en sådan så småningom. 🙂

Att kunna seriekoppla flera är nog inte alldeles ovanligt nu för tiden, men visst är det bra när man till slut vill leka Metallica och ha 26 kanaler på trummorna. 😛