Jump to content
Annons

Bra ljudkort för multikanalsinspelning? Tips?


Orange

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har tittat in har många gånger genom åren, men aldrig registrerat mig, men nu tänkte jag att det var dags.

Min studio har legat i träda i några år p g a av mögelsanering, men nu börjar den bli klar och flera roliga inspelningsprojekt väntar på att komma igång.

Jag hade planerat att köra på samma prylar som tidigare, men inser nu att jag måste byte mitt gamla Yamaha DSP Factory-system mot något nyare och samtidigt dumpa musik-PCn för att i stället använda min iMac.

Jag behöver alltså ett nytt ljudkortsystem, men är osäker på vad jag ska köpa.

Här är kravspecen:

- Jag spelar i huvudsak in rock/pop-musik och gillar att spela in så live som möjligt. D v s grunder med trummor, bas, gitarrer, synt/orgel och slasksång. Därför behöver jag kunna spela in 16 kanaler på en gång.

- Det ska funka med Cubase 6 och helst också med Logic eftersom jag antagligen kommer att köpa det lite längre fram.

- Det bör ha dubbla ADAT in eftersom jag har två åtta-packar med mickpreamps och AD (Focusrite Octapre och Octapre LE)

- Det ska låta bra och vara stabilt.

- Det ska funka med OSX 10.6 Snow Leopard

- Det kan vara antingen Firewire- eller USB-anslutet.

- Jag bör kunna använda eq på inspelningen. (Det kan jag med mitt gamla och det gillar jag.)

- DSP med med bra mixer-funktion är ett plus eftersom jag har det idag och gillar det, men det är inget måste.

- Pris 5-12000:- (Helst under 10, men jag vill inte vara dumsnål.)

Jag behöver INTE följande:

- MIDI (har redan ett bra interface)

- Låg latency för att spela mjukvarusyntar. Jag kommer bara spela på hårdvara.

De alternativ jag hittat är:

Motu 828 Mk3 Hybrid - Verkar väldigt komplett och ligger bra till i pris, men är det bra? Är 896 bättre?

RME Fireface UC - Har i o f bara en ADAT, men verkar lite intressant. http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_uc.php

Steinberg MR816 CSX - Är antagligen klockrent med Cubase, men funkar det med Logic? Har tyvärr bara en ADAT in. http://www.steinberg.net/en/products/partner_products/steinberg_yamaha.html

PRESONUS FIRESTUDIO LIGHTPIPE verkar ha de mesta, men saknar DSP. Kanske ett alternativ?

PRESONUS FIRESTUDIO kanske också kan vara ett alternativ.

TC Studio Konnekt 48 har i o f bara en ADAT, men det kanske är bra?

Så....

Vad säger ni?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jodå, jag har googlat en del, men jag är nyfiken på vad folk här har för erfarenhet olika alternativ. Att läsa specar är en sak, men sen hur det låter och funkar är en annan. Inlägget var lite kul, men jag hoppas på lite andra svar... :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Focusrite Liquid Saffire 56! Ska beställa ett om nån dag bara. Annars har jag hört mycket bra om Focusrite Saffire Pro 40!

Rätt pengar och det verkar kunna ungefär det jag behöver. Har du använt Focusrite interfacen? Tycker du att de är bättre än de andra på något sätt? Eftersom du ska köpa ett Pro 40, så antar jag att du valt det framför de andra av någon bra anledning... Det vore kul att höra vad det är du gillar med Focusrite. Jag vet att de gör bra mickpreampar och kompressorer, men jag vet inget om deras ljudkortssytem.

Link to comment
Dela på andra sajter

RME är bra grejer 🙂

Fireface 800 kanske?

http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_800.php

Fireface 800 ser helt klart ut att vara ett riktigt intressant alternativ. Men är det värt de extra tusenlapparna från t ex MOTU och Focusrite? Är det bättre så köper jag hellre det dyrare alternativet, så länge inte budgeten spräcks.

Redigerat av Orange
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, jag har googlat en del, men jag är nyfiken på vad folk här har för erfarenhet olika alternativ. Att läsa specar är en sak, men sen hur det låter och funkar är en annan. Inlägget var lite kul, men jag hoppas på lite andra svar... :-)

Googlat? Har du ens kikat på länken? Om du gjort det så hade du fått reda på vad folk här har för erfarenheter av olika alternativ ... Vilka svar hade du hoppats på? Att någon skulle sammanställa allt som sagts i detta ämne genom tiderna i detta forum? De svar du kommer få genom att starta ytterligare en tråd i ämnet är antingen:

* Från folk som är relativt nya här och inte tröttnat på att svara på frågor som redan diskuterats hundratals gånger.

* Från de få veteraner som inte lessnat på att upprepa sig.

* Från de medlemmar som säljer studioprylar (annonserat eller icke).

Jag försöker inte vara taskig men du kommer att få betydligt bättre och nyanserad information genom att söka i forumet och läsa några relevanta trådar. Om du skulle vilja fortsätta diskussionen så är du hjärtligt välkommen att fortsätta i någon av alla dessa trådar (istället för att starta ytterligare en tråd som faktiskt strider mot forumreglerna men det är ingen i forumet som bryr sig om dessa längre så jag undrar varför jag bryr mig ... 😛)

Nåja, nu när tråden fått eget liv så kan jag lika gärna acceptera nederlaget och rekommendera:

http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_ufx.php

Jag vet, över din utsatta budget men det skiter jag i! 😄

Lycka till med ditt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlat? Har du ens kikat på länken? Om du gjort det så hade du fått reda på vad folk här har för erfarenheter av olika alternativ ... Vilka svar hade du hoppats på? Att någon skulle sammanställa allt som sagts i detta ämne genom tiderna i detta forum? De svar du kommer få genom att starta ytterligare en tråd i ämnet är antingen:

* Från folk som är relativt nya här och inte tröttnat på att svara på frågor som redan diskuterats hundratals gånger.

* Från de få veteraner som inte lessnat på att upprepa sig.

* Från de medlemmar som säljer studioprylar (annonserat eller icke).

Jag försöker inte vara taskig men du kommer att få betydligt bättre och nyanserad information genom att söka i forumet och läsa några relevanta trådar. Om du skulle vilja fortsätta diskussionen så är du hjärtligt välkommen att fortsätta i någon av alla dessa trådar (istället för att starta ytterligare en tråd som faktiskt strider mot forumreglerna men det är ingen i forumet som bryr sig om dessa längre så jag undrar varför jag bryr mig ... 😛)

Nåja, nu när tråden fått eget liv så kan jag lika gärna acceptera nederlaget och rekommendera:

http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_ufx.php

Jag vet, över din utsatta budget men det skiter jag i! 😄

Lycka till med ditt val.

Gilbert:

Ursäkta om jag bröt mot någon forumregel. Jag brukar vara försiktig när jag är ny på något forum.

Jag läste din länk, men hittade inget som gav mig svar på mina frågor. I den första länken på Google-sökningen fanns det i o f en del intressant, men den svarade inte på mina frågor. Jag tog det som ett skämtsamt inlägg i stil med ”Googla, din late jävel” och försökte besvara det på ett trevligt och tydligt sätt.

Jag har också läst runt på forumet lite innan jag postade. Men hittade inte den diskussion som jag sökte. Därför startade jag en ny tråd.

Jag är övertygad om att de flesta av alternativen funkar helt OK. Men jag var nyfiken på att höra mer om hur det är att jobba med de olika systemen. Hur folk tycker att de låter. Är det någon som har fiffiga funktioner, är det något som är extra smidigt när man spelar in live och använder flera olika lurlyssningar eller någon som låter i särklass bättre? O s v, o s v.

Jag är medveten om att de flesta jobbar med ett pålägg i taget och med mycket MIDI och att det därför inte är så konstigt att det inte finns så mycket trådar om ljudkortssytem för live-studios.

Visst finns det problemtrådar, om latency, buggar och annat elände. Men jag var som sagt mer ute efter hur det var att jobba med de olika varianterna när man som jag jobbar med liveinspelningar i studio.

Men jag läser runt lite till, för att se om det finns någon aktiv tråd jag kan hänga på och om någon vill fortsätta diskussionen i den här tråden är jag tacksam och om inte så förstår jag varför.

Hur som helst hade jag ingen som helst avsikt att ställa till bråk här. Om jag klantat till det, så ber jag om ursäkt för det och ska försöka vara försiktigare i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...