Jump to content
Annons

Få ut ljudet från datorn till hörlurar i annat rum


johangustav

Recommended Posts

I riktiga studios så finns i regel ett separat kontrollrum där man styr allting från. Inspelningen av t.ex. trummor sker i ett separat rum. Det jag aldrig riktigt förstått, trots att jag ändå på något sätt förstått på ett ungefär, är hur man på bästa sätt får ljudet från kontrollrummet, till trummissen i det andra rummet i ett par hörlurar. När jag sett på youtube så har det vanligtvis funnits som en liten dosa med olika kanaler för typ klick eller för andra instrument (om typ ett band fångar allt live) bredvid trumsetet. Är detta en hörlursförstärkare eller är "dosan" där trummissen hörlurar är inkopplade något helt annat? Kanske lite dum fråga, men har aldrig grävt djupare i det här, således vet jag inte säkert hur det fungerar.

Anledningen till att jag frågar är för att jag skulle vilja applicera denna teknik i min hemstudio, hur gör jag då på bästa sätt? Det behöver inte vara någon extrem proffslösning, jag vill bara att jag ska kunna sitta i mitt "kontrollrum" och höra allt genom mina monitorer (eller hörlurar) medan någon annan samtidigt spelar in i ett annat rum och hör musiken i hörlurar.

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Anledningen till att jag frågar är för att jag skulle vilja applicera denna teknik i min hemstudio, hur gör jag då på bästa sätt?

Lång hörlurs sladd tex 10 meter är enklaste lösningen om det bara handlar om ett par hörlurar.

Multikabel patch om det handlar om flera rum och flera par hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lång hörlurs sladd tex 10 meter är enklaste lösningen om det bara handlar om ett par hörlurar.

Multikabel patch om det handlar om flera rum och flera par hörlurar.

Har kört med det tidigare, lång sladd dvs. Ibland fungerar det inte på grund av för stora avstånd. Jag tror inte jag behöver för flera olika rum och flera par hörlurar, men däremot känner jag behovet av ett rum och ett par hörlurar. Bortse från lång sladd, vad skulle då vara den bästa lösningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur du än gör kommer du behöva lång sladd oavsett om det är i en patch eller i en enkel hörlursförlängning.

Alternativer vore väl i så fall trådlösa hörlurar men dom funkar ju inte heller så bra genom väggar och stora avstånd.

Okej, men apropå hörlursförstärkare. Vilken ska man satsa på som är bra, men som inte är allt för dyr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...