Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kopplade för första gÄngen min Toshiba laptop till min Philips flÀsk-tv. Hörlur ut till röd och vit i sidan av tv-n för ljudets skull. Sedan s-vhs-uttaget i laptopen till en relativt tjock kabel med texten "ktv finsd" med gula kontakter i Ànden och den ena av dem i sidan av flÀsk-tv-n.

SÄ nu Àr röd, vit o gul inkopplat.

Problemet Ă€r att ljudet frĂ„n laptopen (frĂ„n You Tube) Ă€r bra, men bilden visar inte YouTube-lĂ„ten, utan skrivbordet pĂ„ datorn. Dessutom i svartvitt. Och om man drar pĂ„ pekplattan sĂ„ Ă€r markören ibland pĂ„ laptopen men plötsligt pĂ„ tv-n och dĂ„ bara dĂ€r... Mycket pĂ„ en gĂ„ng! 😆

TÀnkte se en fotbollsmatch imorgon via bestÀllning On Demand, men ville se den pÄ tv-n via datorn. Behöver jag en tv med s-vhs in kanske?

Det har inte min, men scart. Ska jag gÄ frÄn s-vhs till scart? Kan fÄ tillgÄng till en annan tv imon iofs kanske. Bör jag anvÀnda VGA ut rentav?

Vad Àr bÀst?

Och varför Àr bilden bara svartit pÄ tv. Hur jag Àn vÀnder och vrider pÄ det sÄ Àr bildeskÀrm 1 (laptopen), den primÀra. Hur Àndrar jag det.

Tur jag har Win XP Pro, för i Home saknas stöd för tvÄ bildskÀrmar stÄr det.

Annons
Postat

XP Home har ocksĂ„ stöd för 2 bildskĂ€rmar (annars har det varit fel pĂ„ mitt XP Home i alla Ă„r... 😉).

NÄja - förmodligen behöver du till att börja med Àndra pÄ laptopen, sÄ att utgÄngen blir en klon av den vanliga - eller hur du nu vill ha det. Det brukar finnas med en fn-knapp (ofta blÄ) och nÄgon av siffrorna 5, 6 eller 7 nÄgonstans, har jag för mig - och man vÀxlar mellan de olika valmöjligheterna, sÄ det Àr bara att trycka ett par gÄnger om det inte blir rÀtt direkt.

Varför det blir svartvitt Àr svÄrare att svara pÄ. Det kan vara att det Àr fel sorts kabel eller att du inte fÄr ut kompositvideo frÄn datorn. S-vhs in Àr förstÄs enklast eftersom du inte behöver nÄgon adapter dÄ, men det finns annars adaptrar frÄn svhs till scart om man vill testa det. Bara att knalla in pÄ nÀrmaste elgiganten eller liknande...

Postat

SjÀlvklart borde det vÀl vara s-vhs ut till s-vhs in pÄ tv-n om jag nu hade haft s-vhs pÄ tv-n. Dessutom, i min s-vhs-kabels Ànde sitter en rca hona. (Jag har ocksÄ en s-vhs till s-vhs-kabel, om jag fÄr tag pÄ en tv med s-vhs in imon.)

Postat

XP Home har ocksĂ„ stöd för 2 bildskĂ€rmar (annars har det varit fel pĂ„ mitt XP Home i alla Ă„r... 😉).

NÄja - förmodligen behöver du till att börja med Àndra pÄ laptopen, sÄ att utgÄngen blir en klon av den vanliga - eller hur du nu vill ha det. Det brukar finnas med en fn-knapp (ofta blÄ) och nÄgon av siffrorna 5, 6 eller 7 nÄgonstans, har jag för mig - och man vÀxlar mellan de olika valmöjligheterna, sÄ det Àr bara att trycka ett par gÄnger om det inte blir rÀtt direkt.

Varför det blir svartvitt Àr svÄrare att svara pÄ. Det kan vara att det Àr fel sorts kabel eller att du inte fÄr ut kompositvideo frÄn datorn. S-vhs in Àr förstÄs enklast eftersom du inte behöver nÄgon adapter dÄ, men det finns annars adaptrar frÄn svhs till scart om man vill testa det. Bara att knalla in pÄ nÀrmaste elgiganten eller liknande...

Hej!

Jag gick igenom Toshibas felsökningsguide pÄ skÀrmen och dÀr stÄr att man mÄste kolla att OS inte Àr Win XP Home, för dÄ har man inte stöd för tvÄ bildskÀrmar. SÄ dumt. Jag tryckte Fn + F5 som det stod (och som visas av symbolen pÄ mitt tangentbord), men det Ànda som kommer upp dÄ Àr en symbol pÄ skÀrmen med en massa tecknade bildskÀrmar och sÄ stÄr det LCD. SlÀpper jag kombinationstrycket, sÄ försvinner bilden. Och jag kan ju liksom inte göra nÄt med den, ingen nytta...

Att bilden blir svartvit beror vĂ€l pĂ„ att jag försöker köra frĂ„n s-vhs pĂ„ datorn till "vanlig" gul in i tv-n, kallas vĂ€l komposit? s-vhs till Scart kan ocksĂ„ krĂ„ngla har jag lĂ€st, iaf om man vĂ€ljer fel scartuttag pĂ„ tv-n... Imon kommer jag ha tillgĂ„ng till en modernare tv, med hdmi och sĂ„nt, men det har ju inte min tvĂ„ Ă„r urgamla dator sĂ„klart dĂ„ da! 😉 Hoppas pĂ„ ett s-vhs till s-vhs-möte.

Postat

LÀste den elektroniska manualen för den modernare Philips lcd-tv jag tÀnkte koppla min laptop till imon.

DÄ ska man gÄ via hdmi eller dvi till tv-ns hdmi. Men jag har varken dvi eller hdmi pÄ datorn.

Datorn har "bara" s-vhs och vga för anslutning till annan skÀrm/tv.

Postat

Hej!

Jag gick igenom Toshibas felsökningsguide pÄ skÀrmen och dÀr stÄr att man mÄste kolla att OS inte Àr Win XP Home, för dÄ har man inte stöd för tvÄ bildskÀrmar. SÄ dumt.

Det Àr verkligen helkorkat i sÄ fall - för dÄ Àr det Toshiba som har hittat pÄ att det ska vara sÄ. Normala retail ooh OEM-versioner av XP Home kan nÀmligen hantera flera skÀrmar och det hÀnger dÄ pÄ grafikkortet och inte operativet.

Postat (redigerat)

Jepp, det Àr en av de grejer de radar upp som kan vara orsak till felet. Nu Àr det nÀstan lite off topic iofs, eftersom jag ju har XP Pro-versionen...

Sammanfattning:

VÅR TV har scart 1, scart 2, composit vit,gul,röd

DERAS TV har scart 1, scart 2, scart 3, composit vit,gul,röd, hdmi 1,2,3,4

MIN laptop har vga ut, s-vhs ut, hörlur ut

INGET ANNAT DVIbe.

Men undrar om jag inte har tillgÄng till en Scartadapter som har scarthona i ena Ànden och s-vhs + gul,vit.röd in i andra Ànden. S-vhs- till s-vhs-kabel och stereo minitele till rca vit,röd bör ju vara min melodi dÄ...

Annars fÄr jag vÀl glo pÄ min 17"-skÀrm pÄ laptopen pÄ en match och ha en annan tv-sÀnd match pÄ 32"-tvn samtidigt...

😑

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.