Jump to content
Annons

Skriva en Hård Rocks låt.


TåntN

Recommended Posts

Hej! Jag är 15 år och har ett band. Jag undrar hur man skriver en hård rocks låt? jag har fastnat lite kommer inte på något bra riff. Jag prövar att riffa lite i Drop D, Standard E och C. Men jag hittar inget som passar. Vi gillar band som : Anberlin, Papa Roach, Rise Against, Thousand Foot Krutch, Skillet och The Offspring. Och jag behöver lite hjälp! Är det någonting man ska tänka på då man skriver en hård rocks låt? Snälla! Jag är öppen för alla förslag. HJÄLP MIG! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Härma dina idoler, lär dig deras grejer och gör något liknande till att börja med, tillsist kanske du hittar en egen stil inom genren också.

En låt har väl till grunden: Ett huvudriff, en vers och en refräng. Så tänk i dom banorna. Lyssna och gör som kändisarna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag är 15 år och har ett band. Jag undrar hur man skriver en hård rocks låt? jag har fastnat lite kommer inte på något bra riff. Jag prövar att riffa lite i Drop D, Standard E och C. Men jag hittar inget som passar. Vi gillar band som : Anberlin, Papa Roach, Rise Against, Thousand Foot Krutch, Skillet och The Offspring. Och jag behöver lite hjälp! Är det någonting man ska tänka på då man skriver en hård rocks låt? Snälla! Jag är öppen för alla förslag. HJÄLP MIG! 😄

Testa med att härma andra band, kanske rent av göra en cover. Lyssna på hur de har byggt upp sina låtar och vad det är som gör att just den speciella låten låter så bra. Det är nog en bra början i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Umh, det skulle vara rätt bra om du skulle kunna berätta lite om hur stor musikalisk erfarenhet du har. Hur länge har du hållit på med musik och om du kan baserna i musik-teori. ( annars är det bara börja lära sig, http://www.8notes.com/theory/ är en bra sida )

Det är rätt så många som påstår att man kan skapa riktigt bra musik utan teori, men själv så måste jag säga att det är riktigt svårt att skapa en låt utan teorin ( i grunden så är musik matematik, och man beskriva hur olika toner låter bra ihop etc)

Men om vi återgår till låtskriverin, det enklaste du kan göra är att lära den Pentatoniska skalan och leka runt med den, hitta en skala som passar dig ( av det jag kommer ihåg så brukar man använda E/A scalan, men det handlar egentligen bara om att hitta något som man gillar ) Sen brukar jag köra runt med att hitta en ackord tongång och efter det skapa melodin, men ja, jag brukar mest jobba med house/rnb musik.

En typisk rocklåt brukar se ut ungefär så här :

Intro->Vers1->Refräng->vers2/Bridge->/förlängd refräng->outro

PS, han inte checka stavningen/gramatiken men jag hoppas att du förstår vad jag skrev 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte 15 minuters solot! ☺️

Nej men om man är i de första stadiet av att skriva låtar så är det bara att "härma" sina idoler men göra inte plagiat så ni blir stämda bara, man hittar sin egen röst så småningom om man jobbar tillräckligt hårt 🙂

Ett program jag rekommenderar för dom som vill skriva musik och inte vill köra overkill med Sibelius så finns det Guitar Pro som dagens ungdomar använder sig flitigt av 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...