Jump to content
Annons

Farligt att stänga av monitorer med en knapp på "el-grenen"?


oscarb15

Recommended Posts

hej!

jag har två par monitorer och en sub, och det är tre knappar totalt, som alla sitter väldigt oåtkomligt.

Nu har jag kommit på idén att koppla alla monitorer till en sån där "el-gren" med en sån röd av/på knapp.

Kan detta skada monitorerna, eller måste jag fortsätta att klättra runt i hela studion varje gång jag ska stänga av eller sätta på dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hej!

jag har två par monitorer och en sub, och det är tre knappar totalt, som alla sitter väldigt oåtkomligt.

Nu har jag kommit på idén att koppla alla monitorer till en sån där "el-gren" med en sån röd av/på knapp.

Kan detta skada monitorerna, eller måste jag fortsätta att klättra runt i hela studion varje gång jag ska stänga av eller sätta på dom?

En vanlig lösning, kör i vind.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

hej!

jag har två par monitorer och en sub, och det är tre knappar totalt, som alla sitter väldigt oåtkomligt.

Nu har jag kommit på idén att koppla alla monitorer till en sån där "el-gren" med en sån röd av/på knapp.

Kan detta skada monitorerna, eller måste jag fortsätta att klättra runt i hela studion varje gång jag ska stänga av eller sätta på dom?

Om de är CE märkta så får de inte gå sönder av spikar på nätet. EN55024 tror jag normen heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

För säkerhets skull bör du starta monitorerna sist och stänga av dem först. Annars finns det risk att du får ut smällar och knäppar genom monitorerna när andra prylar startas/stängs av.

Inga problem alls med att använda ett grenuttag med on/off switch för ändamålet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För säkerhets skull bör du starta monitorerna sist och stänga av dem först. Annars finns det risk att du får ut smällar och knäppar genom monitorerna när andra prylar startas/stängs av.

Inga problem alls med att använda ett grenuttag med on/off switch för ändamålet. 🙂

Tack claes, detta är jag väl medveten om! Vet du om detta gäller för alla monitorer?

Mina monitorer är Fostex PM 0.4 och Fostex Sub

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack claes, detta är jag väl medveten om! Vet du om detta gäller för alla monitorer?

Mina monitorer är Fostex PM 0.4 och Fostex Sub

Jag skulle göra likadant oavsett monitorer. Jag är så van vid det tänket, att det går automagiskt hos mig.

Jag har 3 par monitorer som är kopplade till samma elurtag med switch. Ett annat urtag med switch tar hand om alla andra studioprylar, som preampar, omvandlare och hörlursförstärkare. Ytterligare ett urtag med switch går till syntarna - och slutligen ett som går till datorn (men som i princip aldrig används, eftersom datorn står igång 24/7 (det ger ett bra tillskott till uppvärmningen, så jag är inte så stor miljöbov som man kanske kan vilja tro... 😉).

Link to comment
Dela på andra sajter

För säkerhets skull bör du starta monitorerna sist och stänga av dem först. Annars finns det risk att du får ut smällar och knäppar genom monitorerna när andra prylar startas/stängs av.

Inga problem alls med att använda ett grenuttag med on/off switch för ändamålet. 🙂

Jag håller med Claes. Funkar kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

För säkerhets skull bör du starta monitorerna sist och stänga av dem först. Annars finns det risk att du får ut smällar och knäppar genom monitorerna när andra prylar startas/stängs av.

Inga problem alls med att använda ett grenuttag med on/off switch för ändamålet. 🙂

ja helvete 😄

det var det första man fick itrummat sig som fräsch femtonåring i studiomiljö - jävlar om man gjorde fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...