Jump to content
Annons

Majken - Counterproductive


Majken

Recommended Posts

LÅTNAMN: Counterproductive

ARTIST: Majken

GENRE: Bitpop

LÅTLÄNGD: 02:18

MEDVERKANDE: SubDuer, Pan-Oh!-Rama, Claw, QuadraFuzz, DoubleDelay, ModDelay, CombFilter, Synth1, A1, Battery2 m.fl.

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: MP3 (LAME 192kpbs)

STORLEK: 3.16

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: http://www.majken.se/mp3/majken-counterproductive-v1.mp3

Sådärja, inte kunde Majken hålla sig från att svänga ihop ännu en bitpop låt inte. Svåra tv-spels influenser med andra ord, men går det att lyssna på? Och är det några delar som är lite extra bra? Eller kanske lite extra dåliga?

Bara en "skiss" med ett våldsamt abrupt slut, men med lite feedback så vet jag förhoppningsvis om jag borde fortsätta jobba på den eller sätta mig och skriva på ännu en recension för Studio istället 🙂

EDIT: Jag laddade upp en ny version med lite småfixar i men behöll samma namn. Förvirrande? Jamenvisst!

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej för fan lägg ner recenserandet istället. ( eller förresten inte. Jag vill inte avvara din insiktsfulla alster där heller)

Snyggt sådär. Lite nivpill. Jag tycker några av ljuden ligger lite ojämnt i mixen. Orgeln (eller det som låter som en orgel) t ex där vi 20 sek känns lite...dominant. Annars vill man gärna höra fortsättningen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och bock och du har helt rätt angående nivåerna. Skall putsa till dem, speciellt orgeln ligger ju starkt prexis som du säger 🙂 - Blir lite grötigt på nåt ställe också, ska EQ'a eller fixa lite bland harmonierna. Mången tack!

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att ledmelodiljudet är lite väl tilltaget volymmässigt när det dyker upp efter 0.23 och kanske är det en aning för mycket diskant här och var men i övrigt ser jag inga mixproblem. Fin låt, särskilt från att den kommer igång efter nästan en minut.. kan bli vacker med rätt sång till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer i kritiken ovan, men då kanske melodislingan strax efter en minut ska sänkas lite med.

Sedan har du en crash som jag reagera starkt på. Den är på något sätt för dov, jag hakar upp mig på den varje gång den boshar till.

I övrigt så är detta fint som snus. Och sång? Vad sägs om vocoder? 😉

Gör klart och mixa till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan har du en crash som jag reagera starkt på. Den är på något sätt för dov, jag hakar upp mig på den varje gång den boshar till.

Det är för att det inte är en crash utan en gong, eller nåt åt det hållet iaf.. 😉 - Men okej då, jag kanske höjer lite diskant i den.

Vocoder? Ohh låter iofs lite lockande, kanske text-to-speech med vocoder. Det är ju en klassiker.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vocoder! Kan det bli bättre? 😉

Vi sitter i skrivande stund här på Studio-redaktionen och jobbar kväll med nummer 2, som skickas till tryckeriet i morgon. Blir riktigt riktigt bra! Bland annat tack vare dina tester, så ge inte upp artikelförfattandet helt är du hygglo. 🙂

Vi passade givetvis på att låta våra 15-wattare (Apple-tillverkade, anno 1994) pumpa ut ditt senaste alster över förlagets så gott som öde lokaler, och vi gillar det här! "Sköna harmonier", sa någon. "Feta trummor", någon annan.

Men, som sagt, lite vocoder skulle sitta fint. 🙂

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi passade givetvis på att låta våra 15-wattare (Apple-tillverkade, anno 1994) pumpa ut ditt senaste alster över förlagets så gott som öde lokaler, och vi gillar det här! "Sköna harmonier", sa någon. "Feta trummor", någon annan.

Åh! Tack och bock - Nästan så att man ösnkat att man varit där 😆

Men, som sagt, lite vocoder skulle sitta fint. 🙁

Ok då! Men det kan ta en stund, blev just ruskigt sugen på att bygga min egen 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön musik. Gillar. Känns svenskt på nåt vis (menat positivt). Om 1000 år kanske svensk folk musik låter så här 😉

Haha jag kan se det framför mig. En handfull gubbar med V-Drum kit och futurisiska MIDI fioler och dragspel med en skara halvtrötta åhörare som suckar "allt var inte bättre förr" 😆

Tack och bock förresten! 🙁

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

congotrummorna (eller bongos? är kass på sånt) är asshysta. Har aldrig tänkt på att det kan ändå svänget totalt i ett trumbeat när dom är så subtila. grymt!

Hah, coolt 🙂 - Trodde inte att nån skulle lägga märke till dem. Jag gillar att lägga trummor i lager, brukar kunna bli rätt effektfullt, eller grötigt. Roligt är det hur som haver 😆

Ska pillra vidare med låten nu mot helgen när jag får lite tid igen.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Detta är ingenting jag lyssnar på till vardags kan jag ju börja med att säga. Det finns dock ändå en hel del sån där blip blop-musik jag gillar 🙁

Till att börja med är det i det sköna ljud.. känns som att du har grym koll på ljudbilden. Låter inte grötigt någonstans trots att det är väldigt mycket småblipp överallt. Känns luftigt och bra.

Harmonierna som flyter in i varandra för att sedan ta egna spår och åter hitta tillbaka till varandra låter riktigt snygga tycker jag. Jag syftar på ditt jobb från 0:50 och fram till typ 1:20, sedan kommer ett rackarns snyggt parti strax efter 1:38.. hoppsan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...