Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu har jag grubblat mig sönder och samman på detta och jag fattar fortfarande inte så därför frågar jag här!

Kompressorns attacktid e ju ganska självklar. När nivån går över tröskelvärdet tar det X ms innan den sparkar igång och komprimerar med ett ratio Y:1.

Men när nivån sjunker under tröskelvärdet, vad händer då? Vad jag har fattat så ska den fortsätta komprimera i Z ms (releasetiden), men ratiot under tröskelvärdet är ju 1:1, alltså ingen kompression alls.

Argh, hjälp mig snälla! 🙂 Vad händer under releasetiden?

Annons
Postat

Under tröskelvärdet tar det releasetiden Z innan kompressorn nått ursprungsläget.

Men om vi tar ett litet exempel. Om jag har hajjar rätt så reduceras bara nivån på det som är över tröskelvärdet? Har vi ett ratio på 4:1 och får in 4 db över tröskelvärdet har vi ut 1 db över tröskelvärdet, alltså en reducering på 3 db, right?

Om vi sätter tröskelvärdet till 10 db och får in 14 har vi då ut 11. Säg att nivån plötsligt droppar till 8 db, har vi då ut 5 db till en början tills vi är tillbaks på 8 efter Z ms?

Postat

Om vi sätter tröskelvärdet till 10 db och får in 14 har vi då ut 11. Säg att nivån plötsligt droppar till 8 db, har vi då ut 5 db till en början tills vi är tillbaks på 8 efter Z ms?

Ja, ungefär så. Releasetiden fördröjer återgången till ursprungsläget vilket kan minimera pump och distortion.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.