Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Finns det skillnad i ljudkvalitet vid olika inspelningsprogram eller bara en skillnad i paketet med plug ins och instrument som följer med programmet?

Annons
Postat

Ingen skillnad i ljudkvalitet mellan programmen i sig. Intern hantering med 32-bit FP eller 48-bit fixed ger precis samma resultat - oavsett vad vissa vill göra gällande... 😉

Pluggarna som följer med kan ha vissa skillnader i hantering, men jag är ganska säker på att man kan få fram i stort sett samma resultat även om hanteringen skiljer sig en del. Det viktiga är att lära sig hur pluggarna fungerar, så kan man skruva fram det man behöver sedan. Instrumenten kan nog skilja mer, men för det mesta kan man säkert hitta lämpliga instrument att böja med, så kan man komplettera med andra senare.

Det man ska välja DAW-program efter, är främst vilken programmiljö man tycker om - och att tänka på vilket program folk man känner använder, så att man kan få hjälp av dem om det blir nödvändigt.

• Gilla 2
Postat

Om vissa program hade sämre ljud än andra skulle de nog troligen försvinna från marknaden. Det är inte ljudkvalitén som skiljer sig åt, utan arbetssättet.

Sedan kan det vara värt att fundera över om du kommer att vilja samarbeta med någon. I så fall kan det vara en god idé att använda samma program. Annars är det bara att söka det program som du trivs bäst med. Reaper är ett bra tips om du vill komma billigt undan men ändå få ett kompetent program. De flesta andra program är mycket dyrare.

Postat

Efter ett utförligt test för några år sen vill jag påstå att det visst är skillnad.

Nu kommer ni att gappa på mig och påstå annat, men efter att själv ha gjort testet mellan Cubase, Logic, Digital Performer och ProTools med samma material utan FX med 24 kanaler på Unity gain till masterbussen, kan ingen snacka mig från min efarenhet.

Det finns en anledning varför jag kör Digital Performer idag. Say no more.

Postat
Efter ett utförligt test för några år sen vill jag påstå att det visst är skillnad.
Efter testet jag genomförde förra året vill jag påstå att det inte finns någon skillnad i summeringen.

Blindtest: Summering i DAW

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.