vincentbell Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 (redigerat) Jag försöker bestÀmma mig för om jag ska köpa en ny iMac nÀr den nya versionen slÀpps "snart" eller om jag ska hitta nÄgon bra Mac Pro pÄ blocket som kanske har 2-3 Är pÄ nacken för en lite mindre peng och mer kraft. Skulle jag köpa iMacen idag hade den med Mecenat-rabatt kostat mig 13.495:- för den modellen jag vill ha. De pÄ blocket verkar kosta runt 10.000:- och har antingen lika mycket RAM som iMacen har - eller t.o.m. mer - och har dessutom quad-core. HÀr Àr tvÄ annonser jag hittat: http://www.blocket.se/varmland/Mac_Pro_2_66_GHz_Quad_Core_31364860.htm?ca=8&w=3 http://www.blocket.se/alvsborg/Apple_Mac_Pro__Quad_Core__2_66_31086891.htm?ca=8&w=3 iMacens spec: i3 3.2GHz 4 GB RAM 1 TB HDD ATi 5670 Jag Àmnar anvÀnda datorn frÀmst för Logic med rÀtt tunga plugins och behöver dÀrför sÄ mycket kraft det bara gÄr. Jag behöver er hjÀlp eftersom jag inte riktigt vet vad som Àr bÀst. +pros iMacen -Helt ny -Full garanti -Snygg -cons iMacen -Inte fullt lika snabb -Eftersom jag vill anvÀnda mig av min Windowsdator ocksÄ Àr det smidigt med en Mac Pro eftersom jag kan koppla in bÄda datorerna pÄ samma skÀrm. Vad tycker ni? Redigerat 24 januari 2011 av vincentbell
stratsvante Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 den första quaden Àr inte den bÀsta enligt mig, den hÄller visserligen men den ligger ÀndÄ lÀngst nere nÀr de kommer till mac pros. TÀnk pÄ att det inte Àr en quad propp utan tvÄ dualcore proppar! skulle hellre gÄ för en imac ev en bÀttre mac pro!
vincentbell Postat 24 januari 2011 TrÄdstartare Postat 24 januari 2011 den första quaden Àr inte den bÀsta enligt mig, den hÄller visserligen men den ligger ÀndÄ lÀngst nere nÀr de kommer till mac pros. TÀnk pÄ att det inte Àr en quad propp utan tvÄ dualcore proppar! skulle hellre gÄ för en imac ev en bÀttre mac pro! Bra att veta! Det tÀnkte jag faktiskt inte pÄ. Men det kanske Àr bÀttre att gÄ pÄ en ny iMac ÀndÄ, Àr dock inte helt övertygad. Vill som sagt inte stÄ dÀr med en dator som inte klarar av Logic bra. En sÄdan iMac kanske klarar av ett stort projekt (+30 spÄr) med mÄnga plugins pÄ samtidigt?
saverman Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 Vad gÀller processorerna i en Mac Pro sÄ gÄr det att byta dem om du skulle kÀnna att du behöver lite mer krÀm. De Dual Core som sitter i nu gÄr att byta ut till tvÄ Quad Core pÄ 3.0 GHz utan problem. Ett matchat par X5365 brukar finnas för runt 6000kr pÄ Ebay och de ger dig nÀst intill dubbel prestanda. Billig 8core! Med det i Ätanke sÄ hade jag kört pÄ en Mac Pro med tanke pÄ de interna diskarna och möjligheten till PCIe-kort.
stratsvante Postat 24 januari 2011 Postat 24 januari 2011 det Àr iof sant men de Àr ÀndÄ 667 MHz ddr2 ram och sÄnt sÄ arkitekturen Àr allmÀnt snabbare pÄ en dator som inte Àr 4 Är gammal. tÀnkte du ha 30 instrument spÄr med massa reverbs och grejer eller rena audiospÄr för det Àr definitivt inga problem! Om du kollar pÄ den hÀr trÄden, om ett benchmark test man kan köra i logic sÄ klarar den första generationens mac pro nÄstans runt 20 spÄr medans i5 imac (fanns inte i3) klarar betydligt mer.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.