Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag försöker bestämma mig för om jag ska köpa en ny iMac när den nya versionen släpps "snart" eller om jag ska hitta någon bra Mac Pro på blocket som kanske har 2-3 år på nacken för en lite mindre peng och mer kraft.

Skulle jag köpa iMacen idag hade den med Mecenat-rabatt kostat mig 13.495:- för den modellen jag vill ha.

De på blocket verkar kosta runt 10.000:- och har antingen lika mycket RAM som iMacen har - eller t.o.m. mer - och har dessutom quad-core.

Här är två annonser jag hittat: http://www.blocket.se/varmland/Mac_Pro_2_66_GHz_Quad_Core_31364860.htm?ca=8&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Apple_Mac_Pro__Quad_Core__2_66_31086891.htm?ca=8&w=3

iMacens spec:

i3 3.2GHz

4 GB RAM

1 TB HDD

ATi 5670

Jag ämnar använda datorn främst för Logic med rätt tunga plugins och behöver därför så mycket kraft det bara går.

Jag behöver er hjälp eftersom jag inte riktigt vet vad som är bäst.

+pros iMacen

-Helt ny

-Full garanti

-Snygg

-cons iMacen

-Inte fullt lika snabb

-Eftersom jag vill använda mig av min Windowsdator också är det smidigt med en Mac Pro eftersom jag kan koppla in båda datorerna på samma skärm.

Vad tycker ni?

Edited by vincentbell
Annons
Posted

den första quaden är inte den bästa enligt mig, den håller visserligen men den ligger ändå längst nere när de kommer till mac pros. Tänk på att det inte är en quad propp utan två dualcore proppar! skulle hellre gå för en imac ev en bättre mac pro!

Posted

den första quaden är inte den bästa enligt mig, den håller visserligen men den ligger ändå längst nere när de kommer till mac pros. Tänk på att det inte är en quad propp utan två dualcore proppar! skulle hellre gå för en imac ev en bättre mac pro!

Bra att veta! Det tänkte jag faktiskt inte på.

Men det kanske är bättre att gå på en ny iMac ändå, är dock inte helt övertygad.

Vill som sagt inte stå där med en dator som inte klarar av Logic bra.

En sådan iMac kanske klarar av ett stort projekt (+30 spår) med många plugins på samtidigt?

Posted

Vad gäller processorerna i en Mac Pro så går det att byta dem om du skulle känna att du behöver lite mer kräm. De Dual Core som sitter i nu går att byta ut till två Quad Core på 3.0 GHz utan problem. Ett matchat par X5365 brukar finnas för runt 6000kr på Ebay och de ger dig näst intill dubbel prestanda. Billig 8core!

Med det i åtanke så hade jag kört på en Mac Pro med tanke på de interna diskarna och möjligheten till PCIe-kort.

Posted

det är iof sant men de är ändå 667 MHz ddr2 ram och sånt så arkitekturen är allmänt snabbare på en dator som inte är 4 år gammal. tänkte du ha 30 instrument spår med massa reverbs och grejer eller rena audiospår för det är definitivt inga problem!

Om du kollar på den här tråden, om ett benchmark test man kan köra i logic så klarar den första generationens mac pro nåstans runt 20 spår medans i5 imac (fanns inte i3) klarar betydligt mer.