Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

ursäkta, men nu har jag skrivit detta som ett ämne i off topic också, men då hamnar den ju inte överst på listan, så jag försöker här också.

Någon som vet vad jag ska göra. Jag har försökt att ändra inställningar för vilka program som ska startas om det är waw filer, och detta i både explorer och firefox.

Tacksam för hjälp, för jag kan inte få ner några filer, det går inte att spara dem, kan bara spela dem i läsaren.

Annons
Posted

Jag gissar att du alltså surfar till din dropboxsida med IE eller firefox eller nåt annat?!

Installera dropbox på din dator i stället, så är det bara att "dra o släppa" som i vilken katalog som helst. Eller föralldel dubbelklicka så att (t.ex.) iTunes drar igång filen.

**

Eller svarade jag på fel fråga nu?

Posted

Jag har installerat det på min dator. Det är så fort någon har lagt ut en länk, tex denna http://dl.dropbox.co...9441/kladd1.wav om jag klickar på den så öppnas den med quicktime, och jag vill kunna få ner filen till min dator. Men menar du att jag kan komma åt denna fil från denna länk på något annat sätt?

Posted

Kör du Windows eller Linux är det ju bara att högerklicka på länken och välja "spara länk som"

Posted

Kör du Windows eller Linux är det ju bara att högerklicka på länken och välja "spara länk som"

Tack Helgobad, men det går inte, den frågar om man vill spara den som källfil och väljer jag det så vill den bara att jag ska köpa quick time pro. Men det borde ju finnas andra sätt? Hur gör ni?

Posted

Tack Helgobad, men det går inte, den frågar om man vill spara den som källfil och väljer jag det så vill den bara att jag ska köpa quick time pro. Men det borde ju finnas andra sätt? Hur gör ni?

Om jag fattar dig rätt: När du HÖGERklickar på länken (liksom vilken länk som helst..) så får du INTE upp valmöjligheten som i bilden nedan? Det verkar ju mycket märkligt? Ett fall för linus kanske... Hur som helst så är det väl inte specifikt ett dropboxproblem, utan ett nerladdningsproblem. Windows XP? 7?

dummy.JPG

(Hoppas bilden syns... den ligger i min dropbox;) )

Posted

Spar den ändå till din dator.. Se till så den heter .wav i filändelse. Sen högerklickar du en gång till på den då du har den i datorn och välj vilket program du vill öppna den med. Är du säker på att du väljer rätt program så kan du bocka för "öppna alltid med detta program".

Använder mitt minne just nu då jag själv inte sitter med en Windows-dator men så ska det fungera.

Anledning till att Quicktime tagit över i din dator är att du antagligen nyss installerat Quicktime eller uppdaterat det och valt standardinställningar under installation.. Då tar Quicktime över rollen som uppspelara av de flesta ljudfiler i datorn..

Posted (edited)
den frågar om man vill spara den som källfil och väljer jag det så vill den bara att jag ska köpa quick time pro
För det första är det sniket av Apple. Det är en ganska basic funktion att önska. Å andra sidan, om du hade låtit Windows Media Player öppna filen istället hade du inte haft någon Spara-funktion där heller.

För det andra så är felet att du vänsterklickat på länken så att den öppnas i Quicktime-spelaren och därför ser du bara alternativ Spara som källfil. Om du gör som Vallhagen skriver sparar du filen direkt och Quicktime dyker aldrig upp.

För det tredje kan du välja att inaktivera Quicktime-pluggen i din webbläsare. Då kommer din webbläsare att fråga dig vad den ska göra med filen.

Ett fall för linus kanske...
😆 Edited by Linus
Posted (edited)

ok, så här är de va! Jag har byggt en del datorer och har hållt på med olika program en längre tid, känner mig hyffsad på felsökning både när det gäller hård och mjukvara. Vad gör jag? Jag försöker få kontroll på detta problem och håller på med det i några timmar och försöker förstå vad jag inte fattar? Hur kan alla ha det så lätt och inte jag? Jag försöker ändra alla inställningar och ändra på vilket program som ska startas när jag klickar på länken, jag försöker hitta ännu mer inställningar, och problemet blir inte mindre med det. Ni försöker förklara för mig att jag bara ska välja spara som, och jag undrar febrilt hur jag ska göra, går in på länken gång på gång men ingen skillnad då heller.

När jag ser Vallhagen bild så trillar det ner, jag har varit en idiot, det har inte ens krossat min hjärna en liten gång att det är själva länken jag ska högerklicka på, allt annat har jag min själ klickat på med alla möjliga knappar jag hittar. Hur kan det vara så att jag inte har fattat detta, och med dessa förklaringar. Jag får gå hem med svansen mellan benen. Jag verkar ju inte fatta någonting.

Jag älskar er, tack så otroligt. Nu kommer jag sova tryggt och undra vad jag imorgon inte kommer fatta, som ligger mitt framför mig.

Tack.

Edited by mrpimmy
Posted

Tur det löst sig.. Trodde att du förstod att jag menade att du skulle högerklicka på länken när jag sa att du skulle högerklicka på länken rolleyes.gif

Posted

Tur det löst sig.. Trodde att du förstod att jag menade att du skulle högerklicka på länken när jag sa att du skulle högerklicka på länken rolleyes.gif

Hehe. Ja det borde ju inte vara så svårt.