Jump to content
Annons

En kompressor på flera kanaler i Yamahas M7CL


Biffpop

Recommended Posts

Hej hej!

Har två frågor om M7CL-bordet.

1. Jag skulle vilja lägga en kompressor på en grupp mikrofoner. Hur gör jag? Har prövat göra DCA-grupper, men dom grupperna kan man ju bara styra volymen på om jag förstått det rätt.

2. Hur skickar jag reverb till monitor? En sångare vill till exempel ha reverb i sin monitor. Så här har jag tänkt: Jag skickar hans mikrofon till tex. mix 15 där jag har lagt ett plate reverb. Sen trycker jag på "ST IN"-knappen på bordet så jag får upp effektreturerna. Sen skickar jag ut "ST IN 3" till Mix 1 som är hans monitorsystem, men ingenting händer. Vad gör jag för fel?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej hej!

Har två frågor om M7CL-bordet.

1. Jag skulle vilja lägga en kompressor på en grupp mikrofoner. Hur gör jag? Har prövat göra DCA-grupper, men dom grupperna kan man ju bara styra volymen på om jag förstått det rätt.

2. Hur skickar jag reverb till monitor? En sångare vill till exempel ha reverb i sin monitor. Så här har jag tänkt: Jag skickar hans mikrofon till tex. mix 15 där jag har lagt ett plate reverb. Sen trycker jag på "ST IN"-knappen på bordet så jag får upp effektreturerna. Sen skickar jag ut "ST IN 3" till Mix 1 som är hans monitorsystem, men ingenting händer. Vad gör jag för fel?

Tacksam för svar!

1 yamahas manualer ligger på deras hemsida...

i ett DM1000 (edit. det var nog ett LS9 om jag nu tänker efter) går det inte att skapa en grupp, kommer inte ihåg hur det e med en m7a.

2 Kan vara felpatchat i bordet... Får du ut nån effekt på mastern?

Kan vara bypassad effekt.

Kan vara så att effektauxen ligger post fader å du har regeln i main-lagret nere? Eller tom mutad?

Redigerat av mattiasd
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu inte finns nån regelrätt gruppfunktion så kan det gå att skicka signalen (tex post fader) till en mixbus som man sen komprimerar och adresserar till stereo eller var man nu vill

Men det förutsätter att man kan stänga av adresseringen till stereo å fortfarande ha kanalen igång. Det var här det föll i LS9an...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Jag skulle vilja lägga en kompressor på en grupp mikrofoner. Hur gör jag? Har prövat göra DCA-grupper, men dom grupperna kan man ju bara styra volymen på om jag förstått det rätt.

Det går på två sätt. Båda med tyvärr rätt kasst resultat. Då det sitter rätt dåliga preamps i M7CL så kommer du att få vansinnigt brus. Det går att få hyffsad ordning bara du gainar rätt och inte EQ'ar för mkt på dom kanaler du har sång. Utan EQ'a då på subbgruuppen som du skapar så här:

Gå in i SET UP och väl buss out. Där kan du para ihop auxar på tre olika sätt. Välj då ex buss 12-13 och sätt ihop dom och sen kan du även köra dom i link!

Då när du går in på en kanal så har dom två pottarna ändrats till "ON"

Sen på dom kanaler där du har sån så sätt på alla i läget "ON"

När du gjort det så stäng av "STEREO OUT" på alla dom som du ska skicka till denna bus/sub

Sen vid masterytan på bordet så har du ett par knappar som heter MIX 1-8 och MIX 9-16

Välj 9-16 och då får du deras outputs vid DCA-reglarna. Klicka SEL på 12-13, kolla att båda tänds. Där kan du då inserta en kompressor!

Sen finns ett till knep som är svårare där du kan använda dig av en av dom 4 effekterna. Och där blir då en FX-kanal (på dom fyra stereoreglarna) får agera en subgrupp/bus

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur jag gjorde. Men det är liknande som ovanstående. Och tyvärr har jag inte tillgång till en M7 just nu. Annars så hade jag kollat upp det!

Har för mig att jag skrivit om detta tidigare här på forumet. Men det var nog ett par årsen. Sök lite så kanske du hittar!

Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu inte finns nån regelrätt gruppfunktion så kan det gå att skicka signalen (tex post fader) till en mixbus som man sen komprimerar och adresserar till stereo eller var man nu vill

Men det förutsätter att man kan stänga av adresseringen till stereo å fortfarande ha kanalen igång. Det var här det föll i LS9an...

Nej, det funkar likadant i LS9an!

Och det ska tilläggas som du skriver att i masterdelen som jag missade i förra inlägget att just STEREO måste vara igång

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det funkar likadant i LS9an!

Och det ska tilläggas som du skriver att i masterdelen som jag missade i förra inlägget att just STEREO måste vara igång

jag satt å pillade å försökte få till det under pågående teaterföreställning där ordinarie tekniker inte hade mkt hum så jag fich göra om rätt så mkt, så mitt fokus var lite delat....

Så det kanske e så att jag har fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag satt å pillade å försökte få till det under pågående teaterföreställning där ordinarie tekniker inte hade mkt hum så jag fich göra om rätt så mkt, så mitt fokus var lite delat....

Så det kanske e så att jag har fel...

Ja jag har kört så på både LS9 och M7CL, så det funkar. Tyvärr så låter riktigt illa. Gillar inte egentligen nåt av borden. Låter riktigt elakt. mp3igt!

Men dom är billiga och gör det dom ska hyffsat. Och hellre det än ett apstort analogbord med tillhörande FX-rack, låter naturligtvis lite bättre MEN roddartråkigt! ☺️

En fördel är ju att man kan ju faktiskt göra monitormix på LS9an (layer 33-64, och även M7CL som inte har dual layer men trots allt 48 mono in) Om man vill det. Men när LS9an får lite för mkt pluggar så börjar det låta illa på bussutgångarna.

Men är det bara 5-6 sång så klarar det ju galant! Tycker det är skit att köra kompressor på sången som hänger med i monitorn. Går väl iofs säkert att ställa i pre/post EQ i SETUP. Men då är det väl globalt! Vet inte, har inte testat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...