Jump to content
Annons

Tove Styrkes sångsound


petelof

Recommended Posts

Hej!

Undrar hur man får fram det fina sångsoundet på White Light moment - så nära o airy. Undrar också om hur man får det där smattriga synten som dyker upp i refrängen 50 sek in i låten, att galoppera så där. Får den ducka för en en sidechainkagge el dyl ?

Undringar,

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag vet inte exakt hur hennes sångljud blitt till

men på vissa bilder står hon framför en Manley Ref C mikrofon iaf

som denna tlx:

212011101842Pa6a4.jpg

en bild på miken allena:

182011101956P732c.jpg

utöver compressor & eq, låter det lite som vissa presets från delay pluggen Echoboy från soundtoys: http://www.soundtoys.com/products/EchoBoy/

där har du några vilda gissningar från mig!

lycka till 🙂

edit.. slänger in länken jag lyssnade på innan jag gissade åxo:

http://www.youtube.com/watch?v=x8ebAa98dfg

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer jag med lite vilda gissningar här. Jag tror att sången har kopierats och panorerats med högpassfilter (alltså mer än i fantomcentern) och därefter pitchats några cent på vardera sida. Dessutom är det förmodligen ett delay eller kort reverb på den också. Snyggt gjort är det i alla fall!

När det gäller synthen i refrängen påminner soundet lite grann om det som jag fick till genom att använda alter-funktionen i Reason, som slumpade om tonerna i en basgång som jag tyckte lät tråkig. Efter att jag hade slumpat om tonerna rockade det dock betydligt fetare. Det är säkert sidechain på den också, men det är nog inte den som skapar soundet i första hand.

(Observera dock att det här bara är gissningar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...