Jump to content
Annons

Få pampigt ljud a la SHM


Que

Recommended Posts

Annons

Menar du smällen vid 1:01? Isåfall:

Ta ett kort cymbalslag, vänd bakochfram. Lägg tidsmässigt en bit innan ettan på det nya taktslaget kommer. Det kommer bildas ett sssschwuPP! De har också en volymautomatiserad stråke som leder fram till anslaget. På ettan lägger du sen en smäll av andra samplingar. En blandning av transientrika ljud - låter som bland annat ett oljefatsslag. Och lite transientmässigt längre ljud - tillexempel en orkester som slår an ett ackord. Googla på orchestra hit + mp3 så kan du nog hitta exempel. Brukar vara naturligt göttiga reverb inbakade i de ljuden. Antagligen kommer du också behöva lägga på mer reverb i ditt DAW.

Nåja, du får leta dig fram. Men såhär är på vägen till hur jag skulle tänkt. freesound.org är ett bra ställe för att hitta samplingar på.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar, men det var inte riktigt det jag menade jag menar precis efter smällen så slingan går på något trancy dream instrument så det känns väldigt pampigt och storartat. Det är det jag försöker efterlikna, men har inte tillräckligt med kunskap till det.

God jul

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Såg nån video där de pratade om att de använde flera instrument för att lägga ett ackord. Dvs, basen lägger en ton, kicken lägger en ton, stråkar lägger en, lead lägger en etc etc. För att låta bli att gröta till det men samtidigt få denhär feta ljudbilden.

Låg i deras dokumentär, sett den för ett tag sen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...