Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jo nu är det så här att jag har införskaffat mig ett M-Audio 610 Tillsammans med 2 st KRK Rokit 6.

Är som sagt ett Firewire kort.

Mitt problem är dock att jag får fruktansvärda störningar i ljudet som kommer ut ur monitorerna.

Kör med FireWire porten som sitter på min http://www.inet.se/artikel/1901843/asus-p6x58d-e

Vad kan vara problemet? Ska jag skaffa ett PCI FireWire kort? I såfall skulle ett tips på nån bra och inget billigt skräp uppskattas.

Annons
Posted

Inte säkert att det beror på Firewire-kretsarna alls, förmodligen något annat. Börja här:

Kör DPC Latency Checker och kolla om det ser ut såhär

dpclat1.jpg

eller såhär

dpclat2.jpg

när det sprakar till.

Men skulle det till slut behövas ett nytt Firewire-kontrollerkort föreslår jag...

PCI

Lycom FW-101TI

PCI Express

Lycom PE-101

Bägge korten har Texas Instruments chipset och är äkta plug&play. Dvs. ingen drivrutin behöver laddas hem, kortet fungerar med drivrutiner som finns inbyggda i både Windows och Mac OS.

Posted

Har märkt ännu en grej..

Om jag öppnar ett spel som körs i fullskärm så försvinner det!

Och om jag tittar på ett Youtube klipp så blir spraket/knastret mycket värre och högre.

Om jag kopplar ur FireWire kabel ur ljudkortet försvinner det med.

Låter inget när datorn är av heller.

Kablarna jag använder mellan allt ska inte ge några problem och har även jordade uttag till allt.

Posted

Jag misstänker att du har rätt drivrutiner installerade? Ibland är problemlösningen närmare än man tror :-)

Posted

Alla drives är up to date, dubbelkollade just.

En annan sak är att oväsendet kommer bara i monitorerna inte i hörlurar eller när jag spelar in.