Jump to content
Annons

Bästa typen av mic för Aukustisk Gitarr?


baloo (oregistrerad)

Recommended Posts

baloo (oregistrerad)

tjenare gott folk!

Ska köpa en ny aukustisk gitarr föratt spela in med. Nybörjare som jag är 😉 undra jag bara vilket ljud som låter mest aukustiskt:

1. Att ha en Gittarr med inbyggda mickar och bara lina in den i datorn.

2. Att ha en gitarr med inbyggda mickar som går till en stärkare och sen micka den ( eller bara lina in förstärkaren till burken.. 😆 ) vet faktist inte riktigt varför det här alternativet är nödvändigt egentligen... det borde ju inte göra någon skillnad... 😄

3. Att sätta en mic direkt mot själva gitarren ( hörde att det skulle va krångligt att få ett klart ljud 😆 )

skönast vore juh o bara lina in den i datorn.. blir de bra då?

mvh/ baloo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Personligen tycker jag att ack-gitarrer alltid ska ska mickas upp vid inspelning, det är visserligen lite knepigare men när du väl börjar få klämm på det så låter det betydligt trevligare. Jag föredrar att använda en kondensator mic, antingen stor eller småmembrans beroende på gitarr, men dynamiska mickar kan också ge bra resultat. Inbyggda mickar av piezo typ passar bättre i live -sammanhang.

Redigerat av Straka
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare. Inbyggd mick är ofta bra live, för du kan ofta kräma på lite mer utan att få rundgång och du får inte in läck från de andra instrumenten. Ska du spela in i studio och det inte finns fler ljudkällor som stör tycker jag du ska sätta upp en stormembransmick framför gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, vill du ha ett skönt, varmt, krispigt ljud ska du tveklöst micka upp med en stor kondensatormick (ex. Röde NT1000 😄)

Att köra line:at akustiskt i inspelningssyfte bör endast göras de stunder då man av ren lathet inte orkar rigga upp micken.

Redigerat av Chrille
Link to comment
Dela på andra sajter

baloo (oregistrerad)
Chrille Postat den 29 January 2005, 16:09

  Absolut, vill du ha ett skönt, varmt, krispigt ljud ska du tveklöst micka upp med en stor kondensatormick (ex. Röde NT1000 )

Att köra line:at akustiskt i inspelningssyfte bör endast göras de stunder då man av ren lathet inte orkar rigga upp micken.

va? .. måste man verkligen det... suuuck... låter det ultra plast annars eller?

har inte råååd med en bra mic... 😉😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det så mycket dyrare att köpa en fristående mik jämfört med att köpa en gitarr med inbyggd? Tycker att inbyggd mik brukar höja priset med åtminstone någon tusenlapp, och för det kan man ju faktiskt få något ganska vettigt.

Gillar heller inte ljudet av piezomikar och om tanken är att det ska låta som en ackegitarr, då är det bara att glömma piezo. De låter som en konstig elplanka.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Då känner jag mig tvungen att lägga in min åsikt här:

Köper man en bra akustisk gitarr med inbyggd mic så låter det skitbra linat också.

Själv har jag en Takamine EF341SC och den låter grymt bra linad och man slipper då eventuell ful rumsklang som rum med dålig akustik kan ställa till med. Sen är det väldigt smidigt när man sitter hemma och pular i sitt vardagsrum och inte kan få en uppmicning att låta bra.

Min gitarr kostar 8600:- med frakt och ett schysst hardcase av grym kvalité från Tyskland.

Samma gitarr kostar här hemma 12 000:- utan case 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Postat den 29 January 2005, 16:09

  Absolut, vill du ha ett skönt, varmt, krispigt ljud ska du tveklöst micka upp med en stor kondensatormick (ex. Röde NT1000 )

Att köra line:at akustiskt i inspelningssyfte bör endast göras de stunder då man av ren lathet inte orkar rigga upp micken.

va? .. måste man verkligen det... suuuck... låter det ultra plast annars eller?

har inte råååd med en bra mic... 😎😎

Du har visst råd med en bra mic! 🙂

Lyssna på Studio Projects B1 bland inspelningarna på min testsite... 😆

B1 ligger bara på en tusenlapp - så en sådan borde nog de flesta ha råd med. Det är enligt min mening den bästa micen i den lägsta prisklassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

haiko (oregistrerad)

jag har inte provat sa mkt olika mickar, men jag fick till det bra (alltsa för semiproffs-hemstudio) med en akustisk (stl-str.), jag satte tva mickar framför (röde nt1000), en vid 12:e band och en precis bortom stallet. mer bas tas upp vid stallet och det later mer "prescence" vid tolfte bandet, reglera hur mkt du vill ha av varje och du har en bra mix. som sagt när du inte har andra ljudkällor som är överallt och läcker in i andra mickar (trummor t.ex.) samtidigt, röstar jag för uppmikning, men smaken är ju som baken...

Link to comment
Dela på andra sajter

baloo (oregistrerad)
lavrell Postat den 30 January 2005, 23:44

  Då känner jag mig tvungen att lägga in min åsikt här:

Köper man en bra akustisk gitarr med inbyggd mic så låter det skitbra linat också.

Själv har jag en Takamine EF341SC och den låter grymt bra linad och man slipper då eventuell ful rumsklang som rum med dålig akustik kan ställa till med. Sen är det väldigt smidigt när man sitter hemma och pular i sitt vardagsrum och inte kan få en uppmicning att låta bra.

Min gitarr kostar 8600:- med frakt och ett schysst hardcase av grym kvalité från Tyskland.

Samma gitarr kostar här hemma 12 000:- utan case 

Gitarren jag tänkte på var Tanglewood TW28ST USA-E Indiana Pro Dreadnoughtmed mik för 2995:-

tanglewoodTW28ST_USA.jpg

Det kanske inte är ngn som har en erfarenhet med Tanglewooden.. men aja.. hum.. får väl dra en runda förbi Jam i helgen.. 😛

Förresten... Tänkte ju sälja min nuvarande gittar ( en nylon strängad Raimundo, 1½ år gammal, lacken som ny, 3 centimeter repa på baksidan..) Gav två och två för den... köpte den i spanien. Oscar på Jam akustisk sa att den skulle gå för mellan ett o fyra till ett och tolv i butik varav butiken tar 60%. Jag skulle få circka 600 spänn i handen. 🙁

Nu är det juh såhär; att jag vill ha mer än 600 spänn i handen för att kunna köpa eventuell mic eller tanglewooden... Så hur mkt kan jag säjla den för på vendolin ungefär? Hur mkt sjunker gittarer med per år? 😉

aja, hur som helst tack för hjälpen med mickarna gott folk! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen tycker att lajnad acke kan bli jäkligt bra bara man använder den på rätt sätt, t.ex. Alltid stereodubba den lajnade guran!

Men självklart så tycker även jag att man ska köra mickat om man har rätt förutsättningar fr det.

Redigerat av Torre
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...