Jump to content
Annons

modular synth-kunskap efterfrågas

Recommended Posts

godscent (oregistrerad)
Postat

har på "gamla dagar" blivit intresserad av att lära mig mer om modular synthar (korrekt benämning?) och jag surfar runt och försöker snappa upp saker här o där, blir dock inte mkt klokare. så här är det, jag har hållit på med musik ganska länge, både rock o pop men också electro/house. har alltid använt antingen hårdvaru- eller mjukvarusynthar, just nu skruvar jag mkt på thor i reason. men jag har alltid skruvat utan att veta vad jag egentligen gör, dvs slumpmässigt. visst, jag vet vad adsr o lite till är men jag känner mig oerhört begränsad.

tanken jag har haft det sista är att köpa på mig något slags modular synth system och synka ihop det med pro tools och reason, men jag vill inte bara börja handla prylar

och sen sitta där och klia mig i hårbotten o känna mig som keanu reeves, så mina första stapplande steg tar jag här och frågar försiktigt:

hur lär jag mig? var hämtar jag kunskapen? kanske finns det tutorials av något slag? jag är en bekväm jävel som helst slipper läsa manualer o dylikt men t.o.m det kanske jag skulle kunna göra.

tack!

Annons
Postat

Den brittiska musiktidningen Sound on Sound har gjort en serie om synthar kallad "Synth secrets" som jag inte läst, men hört ska vara riktigt bra: http://www.soundonsound.com/sos/may99/articles/synthsec.htm

Den är väl inte inriktad på modulära synthar, men gissningsvis går de igenom alla viktiga delar och de är ju desamma.

Det finns ju andra forum som är lite mer inriktade på synthar också, t.ex. www.99musik.se eller www.muffwigler.com.

godscent (oregistrerad)
Postat
  On 2010-11-28 at 17:02 sa android:

Den brittiska musiktidningen Sound on Sound har gjort en serie om synthar kallad "Synth secrets" som jag inte läst, men hört ska vara riktigt bra: http://www.soundonsound.com/sos/may99/articles/synthsec.htm

Den är väl inte inriktad på modulära synthar, men gissningsvis går de igenom alla viktiga delar och de är ju desamma.

Det finns ju andra forum som är lite mer inriktade på synthar också, t.ex. www.99musik.se eller www.muffwigler.com.

tack för ditt svar! ska kolla både tidningen och de andra forumen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.