Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare alla!

Jag heter Tim och Ă€r 20 Ă„r gammal och gick ut gymnasiet i sommars och Ă€r dĂ€rmed officiellt arbetslös 😛

Gick inriktningen Estet-Musik/Piano/Ljudteknik och som mÄnga ungdomar drömmer jag om ett liv inom en av dom tuffaste branscherna i vÀrlden.

Jag har ett enormt stort intresse för ljudteknik och produktion och har spenderat 1000-tals timmar i Cubase och Logic dock inte lika mycket i PT.

Skolan jag gick pÄ heter Sollentuna Fria Gymnasium och dÀr gick jag Àven ljudteknik A,B,C,D i OAL studios som ligger nÄgra hundra meter frÄn skolan, gick ut med MVG i samtliga kurser.

SÄ nu försöker jag fÄ in en fot i branschen vilket visar sig vara rÀtt krÄngligt, jag har hört av mig till 10 av dom största studiorna i Stockholm med som förvÀntat sÄ var det mycket nej för att

dom har högt betalande kunder o.s.v. och det kan jag sÄ klart förstÄ.

SÄ nu vÀnder jag mig till detta forum för tips om mindre studios som vill ha lite grattis hjÀlp inom det mesta utbyttes mot att jag fÄr utvecklas sjÀlv inom omrÄdet, Àr Àven bra pÄ att bestÀlla pizza

och göra kaffe om det Ă€r ett plus 😛

Alla tips uppskattas mycket!

Du kanske sjÀlv behöver lite hjÀlp sÄ hör gÀrna av dig dÄ!

Bor i Haninge sÄ storstaden Àr inte lÄngt bort

MVH//Tim

Annons
Postat

Antar att gratis hjĂ€lp inte Ă€r eftertraktat nu för tiden ÂŹ_ÂŹ 😛

Seriöst dock, ingen? verkligen ingen som har tips eller förslag, kan vara 1 gĂ„ng i mĂ„naden, lite dĂ„ och dĂ„ eller varje dag 🙂

Postat

Liten sidogrej: jag lyckades faktiskt fÄ praktikplats pÄ en av Sveriges största studios (tror den var topp tre i alla fall, verkar som att de har lagt ner nu) nÀr jag lÀste till musikproducent. Jag vart överlycklig, för jag ville verkligen spana in hur det var "pÄ toppen". Och det var dötrist. Visst, fantastiska lokaler och sjukt cool utrustning. Men det kÀndes som ett industri-jobb. De fÄ uppdrag de fick kÀndes alltid vÀldigt stela, det var sÀllan jag kÀnde den dÀr kreativitetens glÀdje och ivrighet. Jag frÄgade Otto, som jobbade dÀr, vad han verkligen skulle vilja göra om han fick vÀlja sjÀlv. DÄ sken han upp lite och sa att han gÀrna skulle vilja jobba med ett band som inte hade breakat Àn, och vara med och göra nÄgot stort av det, och experimentera och sÄ. Men det var det ju aldrig tal om.

TĂ€nkte bara dela med mig av erfarenheten; det Ă€r inte alltid lika roligt "pĂ„ toppen" som i replokalen, i hemstudion, eller i semi-proffsstudion man vart med och byggt. Ska man upp i det riktigt professionella skiktet finns alltid risken att det börja likna vilket annat jobb som helst, vad gĂ€ller enformighet och lĂ€ngta-till-helgen-och-semestern-kĂ€nsla. 😉 BehĂ„ll alltid glĂ€djen och passionen! 🙂

Postat
(tror den var topp tre i alla fall, verkar som att de har lagt ner nu)

Dom har vÀl bara flyttat studion frÄn stockholm sÄvitt jag förstÄtt.

Men hÄller med om det du sÀger och till TS vill du syssla med ljudteknik eller mer lÄtskrivade/produktion.

I dom större studios Àr det ju mycket inspelningar m.a.o dom har inte sÄ mycket med lÄtarna att göra och dÄ kan jobbet bli rutinmÀssigt ibland ,

Postat

LĂ„tskrivande kan jag göra pĂ„ fritiden 🙂

I en studio Ă€r jag mer intresserad av att fĂ„nga ljud och behandla dem 🙂

Och tackar till Radiobruttan för erbjudandet och jag har hört av mig 😉

Postat

I alla jobb infinner sig den dÀr trÄkiga "jobbkÀnslan" tillslut. Visst jobba i studio pÄ heltid Àr skit kul, men det finns givetvis dagar nÀr jag tycker det Àr trÄkigt, typ som nÀr man editerar trummor i 3dagar... Men överlag sÄ Àr det roligt, det Àr alltid kul att knyta ihop sÀcken, nÀr man börjar höra slutprodukten.

Postat

Haha, vilken tur att jag Ă€lskar att hĂ„lla pĂ„ och mixa trummor dĂ„ och gladeligen sitter och gör det 1 vecka i streck 😄

Postat

Dom har vÀl bara flyttat studion frÄn stockholm sÄvitt jag förstÄtt.

Haha, du tog det pĂ„ Otto bara alltsĂ„? 🙂

Postat

Inte mixa... Editera = klippa upp alla slag och sedan kvantisera..

Det Ă€r kul det med, klippa i band har jag hĂ„llt pĂ„ med lite och det kan vara lite kĂ€nsligare Ă€n att hĂ„lla pĂ„ i DAWs dĂ€r det flyter pĂ„ bra, sĂ„lĂ€nge trummisen inte improviserar sĂ„ mycket sĂ„ Ă€r det ju roligt ocksĂ„ 🙂

Postat

Flawless victory! hehe

Jo det man brinner för Ă€r ju det man kĂ€mpar mot sĂ„ vi fĂ„r se hur det gĂ„r för mig 🙂

Postat (redigerat)

Flawless victory! hehe

Jo det man brinner för Ă€r ju det man kĂ€mpar mot sĂ„ vi fĂ„r se hur det gĂ„r för mig 🙂

Brinner man för nÄt kan man komma lÄngt, det kan ta tid, men det gör oxÄ att man orkar ta motgÄngarna bÀttre och gÄ vidare.

Tim, jag skickar tidsförslag snart. Kanske kan ses redan i veckan pÄ tisdag eller onsdag.

MĂ„ste kolla studioschemat först. Återkommer via email.

Redigerat av Radiobrutta
Postat

TimB,

Smart och modigt att hÀnga ut dig sjÀlv pÄ forumet!

Jag önskar dig all lycka och framgÄng.

TyvÀrr har jag bara en replokalsstudio, och inte ens i Sverige, sÄ jag kan nog inte hjÀlpa dig.

Men jag hoppas att det ger resultat!

/Johan

Postat

Man tackar 🙂 vi fĂ„r se hur det gĂ„r!

Med dagens arbetsklimat mÄste man vara lite fyndig och vi fÄr se om man kan armbÄga sig in pÄ marknaden sÄ hÀr!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.