Jump to content
Annons

Praktikplats i Studio?


TimB

Recommended Posts

Tjenare alla!

Jag heter Tim och är 20 år gammal och gick ut gymnasiet i sommars och är därmed officiellt arbetslös 😛

Gick inriktningen Estet-Musik/Piano/Ljudteknik och som många ungdomar drömmer jag om ett liv inom en av dom tuffaste branscherna i världen.

Jag har ett enormt stort intresse för ljudteknik och produktion och har spenderat 1000-tals timmar i Cubase och Logic dock inte lika mycket i PT.

Skolan jag gick på heter Sollentuna Fria Gymnasium och där gick jag även ljudteknik A,B,C,D i OAL studios som ligger några hundra meter från skolan, gick ut med MVG i samtliga kurser.

Så nu försöker jag få in en fot i branschen vilket visar sig vara rätt krångligt, jag har hört av mig till 10 av dom största studiorna i Stockholm med som förväntat så var det mycket nej för att

dom har högt betalande kunder o.s.v. och det kan jag så klart förstå.

Så nu vänder jag mig till detta forum för tips om mindre studios som vill ha lite grattis hjälp inom det mesta utbyttes mot att jag får utvecklas själv inom området, är även bra på att beställa pizza

och göra kaffe om det är ett plus 😛

Alla tips uppskattas mycket!

Du kanske själv behöver lite hjälp så hör gärna av dig då!

Bor i Haninge så storstaden är inte långt bort

MVH//Tim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Liten sidogrej: jag lyckades faktiskt få praktikplats på en av Sveriges största studios (tror den var topp tre i alla fall, verkar som att de har lagt ner nu) när jag läste till musikproducent. Jag vart överlycklig, för jag ville verkligen spana in hur det var "på toppen". Och det var dötrist. Visst, fantastiska lokaler och sjukt cool utrustning. Men det kändes som ett industri-jobb. De få uppdrag de fick kändes alltid väldigt stela, det var sällan jag kände den där kreativitetens glädje och ivrighet. Jag frågade Otto, som jobbade där, vad han verkligen skulle vilja göra om han fick välja själv. Då sken han upp lite och sa att han gärna skulle vilja jobba med ett band som inte hade breakat än, och vara med och göra något stort av det, och experimentera och så. Men det var det ju aldrig tal om.

Tänkte bara dela med mig av erfarenheten; det är inte alltid lika roligt "på toppen" som i replokalen, i hemstudion, eller i semi-proffsstudion man vart med och byggt. Ska man upp i det riktigt professionella skiktet finns alltid risken att det börja likna vilket annat jobb som helst, vad gäller enformighet och längta-till-helgen-och-semestern-känsla. 😉 Behåll alltid glädjen och passionen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

(tror den var topp tre i alla fall, verkar som att de har lagt ner nu)

Dom har väl bara flyttat studion från stockholm såvitt jag förstått.

Men håller med om det du säger och till TS vill du syssla med ljudteknik eller mer låtskrivade/produktion.

I dom större studios är det ju mycket inspelningar m.a.o dom har inte så mycket med låtarna att göra och då kan jobbet bli rutinmässigt ibland ,

Link to comment
Dela på andra sajter

I alla jobb infinner sig den där tråkiga "jobbkänslan" tillslut. Visst jobba i studio på heltid är skit kul, men det finns givetvis dagar när jag tycker det är tråkigt, typ som när man editerar trummor i 3dagar... Men överlag så är det roligt, det är alltid kul att knyta ihop säcken, när man börjar höra slutprodukten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte mixa... Editera = klippa upp alla slag och sedan kvantisera..

Det är kul det med, klippa i band har jag hållt på med lite och det kan vara lite känsligare än att hålla på i DAWs där det flyter på bra, sålänge trummisen inte improviserar så mycket så är det ju roligt också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Flawless victory! hehe

Jo det man brinner för är ju det man kämpar mot så vi får se hur det går för mig 🙂

Brinner man för nåt kan man komma långt, det kan ta tid, men det gör oxå att man orkar ta motgångarna bättre och gå vidare.

Tim, jag skickar tidsförslag snart. Kanske kan ses redan i veckan på tisdag eller onsdag.

Måste kolla studioschemat först. Återkommer via email.

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela på andra sajter

TimB,

Smart och modigt att hänga ut dig själv på forumet!

Jag önskar dig all lycka och framgång.

Tyvärr har jag bara en replokalsstudio, och inte ens i Sverige, så jag kan nog inte hjälpa dig.

Men jag hoppas att det ger resultat!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...