Jump to content
Annons

Feta Popsång-spår?


Leoone

Recommended Posts

Jag har på sistone hört hur flera av de låtar som spelas på radion använder sig utav körer som låter typ autotunade. Har lekt runt i Antares autotuneplugg utan vidare resultat. Soundet jag är ute efter låter vocodat fast ändå jätterent. Ungefär såhär:

0.35-0.50

http://www.youtube.com/watch?v=8fj2HVYlD_4

Hela låten men framförallt 0.28-0.44

http://www.youtube.com/watch?v=Cn8IkrxLOfY

http://www.youtube.com/watch?v=9b_oVBQKs3w

Redigerat av Leoone
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror inte det är en vocoder eller autotuner du är ute efter utan dubbar och stämmor. Ofta har man en tydlig lead, sedan en massa dubbar som panoreras till höger och vänster (och några mer åt mitten kanske). Ta bort konsonantljuden. Sen stämma på det, och där har man ingen lead utan bara dubbar utan konsonanter. Ungefär så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju dubbar och stämmor, sen skulle det förvåna mig oerhört om de INTE är autotunade/melodynade. Man kommer ju undan med mer autotune-mek i bakgrundskörer än tex i hennes lead. Sen som föregående talare sa, ta bort konsonantljud, hård kompression, panorerade åt sidorna osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dubbar och troligen autotune, melodyne.

Alla konsonanter måste sitta tajt, ja alla spår måste vara tajta som bara den. Klippa och redigera alternativt använda Vocal Aligner synca sångspåren.

Jag brukar ibland klippa konsonantljud i slutet av meningar på körerna om leasången tydligt artikulerar konsonanten, på så sätt slipper jag synka alla körspåren i slutet på fraser.

I acapella klippet så kommer det mjuka ljudet av att man släpper ut mer luft när man sjunger så man får det skira soundet.

Senare i klipppet tar boysen i och då blir det ett annat ljud i skällan så att säga.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Fix och trix för all del men det är nog ganska lätt att få till när man har sån kvalitet framför micken som man har i båda dessa klipp.

Sen är det ytterst få förunnat att kunna lägga riktigt tajta dubbar. Även riktigt duktiga och kända sångare går bet.

Många av dessa har å andra sidan en så stor röst att det inte behövs ofta handlar det också om sångare som sjunger med vibrato.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det är en vocoder eller autotuner du är ute efter utan dubbar och stämmor. Ofta har man en tydlig lead, sedan en massa dubbar som panoreras till höger och vänster (och några mer åt mitten kanske). Ta bort konsonantljuden. Sen stämma på det, och där har man ingen lead utan bara dubbar utan konsonanter. Ungefär så.

Ja. alltså att det är dubbar och stämmor osv. är det ju inget snack om. Körstämmor helt enkelt. Frågan är bara hur de har proccesat allt. Är det som DrLoop säger så enkelt som en autotune? (eftersom jag lekt med autotune.)

Ska testa att klippa konsonanterna också!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ja. alltså att det är dubbar och stämmor osv. är det ju inget snack om. Körstämmor helt enkelt. Frågan är bara hur de har proccesat allt. Är det som DrLoop säger så enkelt som en autotune? (eftersom jag lekt med autotune.)

Ska testa att klippa konsonanterna också!

Klippa bort konsonanterna är nog ingen bra idé om man vill ha naturligt låtande sång...

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka tänker du på?

Tom Jones tex. Listan kan göras hur lång som helst. Sen är det ju alltid en bedömningssak vad man anser vara en i stort sett identisk dubb. Många gånger fungerar det bäst med sångare som sjunger lite rakare och är oerhört konsekventa.

Sen är det ju så att man får jobba med det material man har och alla är inte Keylie Minouge så då kommer tex. vocaligne och autotune väl till pass.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle testat att ta leaden, duplicera typ 4 gånger och sen göra egna stämmor i melodyne, ters, kvint och oktav upp/ner.

Då lär det ju låta snortight, lite autotunat men ändå inte lika o-autentiskt som vocoders gör.

sen får man väl eqa utav bara helvette och försöka stereobredda det för att få ett lite fetare sound. (kanske köra två lead, och då kunna göra L/R stämmor!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Klippa bort konsonanterna är nog ingen bra idé om man vill ha naturligt låtande sång...

Om dubbarna/stämmorna i sig låter "naturliga" spelar mindre roll, så länge de göms bakom leaden. Poängen med att klippa konsonanterna på dubbar/stämmor är ju att man låter leaden ha kvar konsonanterna vilket behåller naturligheten i hela paketet samtidigt som man slipper problemet med dubbla konsonanter om dubbarna och stämmorna inte är helt snortajta (och SÅ tajt blir det sällan även med duktiga sångare/sångerskor). Själv brukar jag köra med en stenhård de-esser på dubbar/stämmor som i princip pulveriserar konsonanterna och gör att spåret enskilt låter helt efterblivet, men tillsammans med leaden blir det bra. Det ger också större frihet för EQ/kompressor, då konsonanter och särskilt S-ljuden påverkas av dylik processering. Givetvis får man se upp om leaden någonstans går ifrån dubbarna vid adlibs osv (ibland kan man höra en "efterbliven/tandlös" kör i vissa poplåtar, då har man missat detta).

jag skulle testat att ta leaden, duplicera typ 4 gånger och sen göra egna stämmor i melodyne, ters, kvint och oktav upp/ner.

Då lär det ju låta snortight, lite autotunat men ändå inte lika o-autentiskt som vocoders gör.

sen får man väl eqa utav bara helvette och försöka stereobredda det för att få ett lite fetare sound. (kanske köra två lead, och då kunna göra L/R stämmor!)

Vet inte om det är ett vedertaget begrepp, men jag brukar kalla resultatet av ovanstående för en "dragspelskör". Även om man kan köra humanizers/ensemble/time stretch osv så blir resultatet litegrann åt vocoder-hållet, eftersom ALLA små egenskaper tagningen har (vibrato etc) blir rakt av duplicerade. Om man på detta gör en stämföring med både ters, kvint och oktav kommer det garanterat låta vocoder. Färre, välplanerade stämmor, med flera panorerade dubbar och unika tagningar låter alltid bäst IMHO.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är ett vedertaget begrepp, men jag brukar kalla resultatet av ovanstående för en "dragspelskör". Även om man kan köra humanizers/ensemble/time stretch osv så blir resultatet litegrann åt vocoder-hållet, eftersom ALLA små egenskaper tagningen har (vibrato etc) blir rakt av duplicerade. Om man på detta gör en stämföring med både ters, kvint och oktav kommer det garanterat låta vocoder. Färre, välplanerade stämmor, med flera panorerade dubbar och unika tagningar låter alltid bäst IMHO.

Bäst och bäst, beror väl på vilket sound man är ute efter! Han var ju dessutom ute efter något som påminde lite om vocoder (om jag förstod det rätt). Känns som att mitt exempel är en relativt lätt väg till ett snarlikt sound. Man kan få till riktigt bra stämmor med melodynetaktiken om man rattar med formanterna och equar noggrant (i detta fall). För det känns som att i exempellåtarna, sitter stämmorna fast i leaden, fast väldigt lågt, som en liten krydda.

En sidofråga här, en vocoder använder väl två signaler för att skapa effekten, (en röst och en synth typ). Och då låter ju sången som synthen.

Finns det något som gör att man kan skippa synthsignalen. Alltså spela på synthen och sjunga i en mic, och man ändrar pitch på sin egen sång i realtid (eller näst intill realtid)?

Eller det kanske man ställer in i en vocoder?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om dubbarna/stämmorna i sig låter "naturliga" spelar mindre roll, så länge de göms bakom leaden. Poängen med att klippa konsonanterna på dubbar/stämmor är ju att man låter leaden ha kvar konsonanterna vilket behåller naturligheten i hela paketet samtidigt som man slipper problemet med dubbla konsonanter om dubbarna och stämmorna inte är helt snortajta (och SÅ tajt blir det sällan även med duktiga sångare/sångerskor). Själv brukar jag köra med en stenhård de-esser på dubbar/stämmor som i princip pulveriserar konsonanterna och gör att spåret enskilt låter helt efterblivet, men tillsammans med leaden blir det bra. Det ger också större frihet för EQ/kompressor, då konsonanter och särskilt S-ljuden påverkas av dylik processering. Givetvis får man se upp om leaden någonstans går ifrån dubbarna vid adlibs osv (ibland kan man höra en "efterbliven/tandlös" kör i vissa poplåtar, då har man missat detta).

Har aldrig provat att ta bort konsonanterna i början av ord, i slutet ja.

Men man lär sig alltid nåt nytt, men det känns som att det är lika mycket meck att ta bort konsonanter som att tajta till sången.

Och med tricket att ta bort konsonanter så blir alternativa arr med tex bara körer lite svårt 🙂

Men som sagt, jag skall prova. Det är alltid kul med alternativa lösningar på problemen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst och bäst, beror väl på vilket sound man är ute efter! Han var ju dessutom ute efter något som påminde lite om vocoder (om jag förstod det rätt). Känns som att mitt exempel är en relativt lätt väg till ett snarlikt sound. Man kan få till riktigt bra stämmor med melodynetaktiken om man rattar med formanterna och equar noggrant (i detta fall). För det känns som att i exempellåtarna, sitter stämmorna fast i leaden, fast väldigt lågt, som en liten krydda.

En sidofråga här, en vocoder använder väl två signaler för att skapa effekten, (en röst och en synth typ). Och då låter ju sången som synthen.

Finns det något som gör att man kan skippa synthsignalen. Alltså spela på synthen och sjunga i en mic, och man ändrar pitch på sin egen sång i realtid (eller näst intill realtid)?

Eller det kanske man ställer in i en vocoder?

Talkbox.

Med talkboxen skickar du ut ett ljud akustiskt i en slang, som du sen formar om genom att stoppa slangen i munnen och forma munnen (mima) olika ljud för att sedan micka upp det. Resultatet blir "Bon Jovi-ljudet". Det låter som du bara är ute efter en midi-styrd autotuner, det kan man göra med t.ex Antares. Då kan man exempelvis få "owl city" ljudet där den styr in tonen på rätt pitch innan sångaren själv hunnit nå den, vilket ger ett robotaktigt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Resultatet blir "Bon Jovi-ljudet".

Visseligen , men en mer korrekt beskrivning av ljudet är California Love med Tupac ,

men du har nog rätt att det är Autotune med ett midiklaviatur som TS söker.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

På tal om lite konstigt sångljud.

Jag gjorde en låt nyligen där jag kör Record Neptune på sången i verserna. Blir ett rätt speciellt sound när man sänker en oktav på dubbarna.

Det ligger tre spår på verserna, det är olika tagningar på alla spåren. Left, right (som är spelade en oktav lägre än original tagningen och får på så sätt lite robotliknande röst) och en "nästnan" obehandlad i mitten.

http://soundcloud.com/thinkingmachine/reality-distortion

Blev rätt coolt, men knappast naturligt. Men med lite fler naturliga röster tror jag robotdubbarna kan bli ett bra komplement.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...