Jump to content
Annons

Hjälp! Alesis Performance pad


antonbillinger

Recommended Posts

Tjena! Köpte en alesis performance pad igår (http://www.thomann.de/se/alesis_performance_pad.htm)

Tanken var att trummisen i mitt band ska använda den till att spela upp backtracks. T.ex subbas, piano m.m

Men den har inget minneskort så jag antar att den måste kopplas till en dator eller något. Dock har den inget usb uttag. Det närmaste jag kommer är ett midi uttag.

Så tanken var att jag kunde koppla den: alesis performance pad-ljudkort-dator. Är detta möjligt? Kom gärna med bättre förslag!

post-26947-0-02271400-1289394457_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visste inte det fanns sånna? Någon som vet hur man ställer in så en en ljud fil kommer på en vald "knapp" Behöver man något dator program för det kanske?

du behöver förmodligen nån form av sample player i datorn som svarar mot paden

på paden kan du förmodligen ställa vilket notnummer som varje pad ska motsvara och vilken midikanal den ska skicka på

i sampleplayern får du sen ställa in så det stämmer på motsvarande sätt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Om man ska spela med backtracks lär man ju också spela mot klick, åtminstone trummisen. Och just den biten gör att det alltid kommer in lite extra teknisk utrustning, tyvärr.

Det man då kan göra är att ha en iPod (etc) med låtarna där backtracks och klick är panorerade och separata håll, tex backtracks L och klick R.

Med en kabel som splittar minitele till en L och en R tele kopplar man in den på två ingångar i mixerbordet.

Med en aux-kanal skickar man ut L-signalen Pre-fader vidare till ljudteknikern, så att han får backtrackssignalen. Trummisen kan då ställa sin egen lyssning med de vanliga reglarna och själv bestämma hur mycket klick/backtracks som ska höras. Hörlurar/in-ear/etc kopplas in via phones, eller vad man nu har tillgång till.

Sen finns det andra lösningar om man vill att hela bandet ska ha in-ear med klick och backtracks, eller om man sen vill skippa stärkare helt och hållet, men då blir det lite annorlunda. Samma om man nu absolut vill ha backtracks i stereo, men det känns aningen överflödigt.

Sen finns ju lösningen med dator och ljudkort, men det är större risk för både störningar och problem med diverse grejer.

Om man nu vill försöka spela med backtracks, utan klick, räcker det såklart med bara en mp3-spelare.

Redigerat av Maximiliam
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...