Jump to content
Annons

Monitorer spelar lika högt. (i frekvens)


Ohyran

Recommended Posts

Gjorde en test idag med mina monitorer. Körde en sinusvåg på 20khz. Upptäcker att bara ena högtalaren klarar av att spela så högt. Låter tydligt och bra. Dock spelar inte den andra sinustonen alls.

Vad ska man göra?

*edit. Samma inställningar på båda högtalarna

Redigerat av Ohyran
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gjorde en test idag med mina monitorer. Körde en sinusvåg på 20khz. Upptäcker att bara ena högtalaren klarar av att spela så högt. Låter tydligt och bra. Dock spelar inte den andra sinustonen alls.

Vad ska man göra?

*edit. Samma inställningar på båda högtalarna

Jag gissat tvärt om att den ena diskanten ger en lägre harmonisk distorsion och att det är denna du hör. Den andra diskanten är "hel" och då hör du inte 20 kHz (om du inte är väldigt ung ... 😉 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, lyssningen är likadan. Samma rum.

@Gilbert: Borde inte mina monitorer klara av att spela upp 20khz? Förstår inte riktigt vad du menar

Det gör de säkert, men du borde inte höra det (om bara ren sinus i 20 kHz). Alla högtalarelement distar mer eller mindre (och givetvis mer om man spelar starkt) så diskanten kommer även att spela andra toner och det är troligtvis dessa du hör från den ena diskanten då den kanske är sämre/trasig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hursom borde jag dra ner till musikaffären och klaga? Köpte dem i sommras beggade i musikäffär. nypriset 9500 fick dom för 6 lax med ett halvårs garanti.

Du borde först ta reda på ur det ligger till. Generera några sinustoner, t ex 14, 16, 18 och 20 kHz. Börja med att spela 14 kHz och ställ uppspelningsnivån så du hör tonen men inte för starkt (det är väldigt påfrestande för diskanter att spela rena sinusar (hög RMS) på höga volymer). Lyssna därefter på de andra filerna i samma volym. Om du hör 16 kHz också (utan extra toner), men lite lägre givetvis, men kanske inte 18 och 20 kHz så skulle jag inte bry mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

De spelar upp till jag kan höra upp till 18 om jag kör lagom amplitud. Men efter det måste jag kräma på.

Hoppas jag inte skadade mina monitorer igår. Krämade på rätt bra då jag desperat försökte kunna höra en sinus ton ur den andra högtalaren med.

Link to comment
Dela på andra sajter

De spelar upp till jag kan höra upp till 18 om jag kör lagom amplitud. Men efter det måste jag kräma på.

Hoppas jag inte skadade mina monitorer igår. Krämade på rätt bra då jag desperat försökte kunna höra en sinus ton ur den andra högtalaren med.

Det finns tyvärr en stor risk att du har gjort det om du försökte höra 20 kHz. Sinustoner på max volym är inte roligt för diskanter och det är väldigt lätt att blåsa/skada dessa om det inte sitter snabba skyddskretsar i monitorerna (om aktiva). Normalt musikmaterial innehåller väldigt like energi i dessa register. Eftersom man inte hör 20 kHz så finns ju en risk att du höjde volymen tills dess att diskanten började dista och därmed generera andra toner (som du då hörde).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan 🙁 Jävligt dum fråga nu men, självklart borde jag ju höra om de gick sönder? Borde väl märkas tydligt? Jämför just nu båda diskanterna. Tycker de låterlika dant, Lyssnar sedan på samma material i lurar. Känns okey ialf.. ?

Har du något tips i så fall på hur man kan kolla dem?

Körde en låt med Lowcut på, men finns det något annat kanske?

Redigerat av Ohyran
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt test för diskanter är att långsamt svepa upp i frekvens. Börja vid ca delningsfrekvensen för diskanten på en lagomstark nivå och svep långsamt upp. Höj inte volymen när du inte hör längre! Notera vilken frekvens som börjar bli svår att höra (vid normalt avstånd). Generera en konstant sinus med denna frekvens och spela (en diskant i taget) och jämför hur de låter med örat nära diskanten för att höra bättre. Höj inte volymen istället, då du lätt blåser diskanter på detta vis. Slutligen kan du generera en puls (t ex en enstaka positiv sample) och lyssna hur denna låter i diskanterna. Om diskanterna låter olika så är någon trasig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan 🙁 Jävligt dum fråga nu men, självklart borde jag ju höra om de gick sönder? Borde väl märkas tydligt? Jämför just nu båda diskanterna. Tycker de låterlika dant, Lyssnar sedan på samma material i lurar. Känns okey ialf.. ?

Mitt råd är: sluta oroa dig. Dom har säkert klarat sig bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde ju antagligen inte höra 20kHz sinusvåg då man generellt sett inte hör så högt upp i frekvens, särskillt inte när det kommer till sinusvågor.

?

På grund av det nödvändiga lågpassfiltret i DA-omvandlaren, så kan det inte förekomma komplexa vågformer så högt, utan det blir helt enkelt inget annat än sinus där uppe...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

För min del tror jag inte på att någon normal människa hör 20kHz. Fladdermusen hör rätt långt upp i registret.

Jag har varit med om att Nissar har trott dom hörde 22kHz, ja tron är helt fantastisk.

Det du hör är väl något som högtalaren framkallar i form av distorsion, har du kollat så inte spolen är lös i ena högtalaren? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...