Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har en Roland 76-tangenters synth som jag vill koppla in till datorn via midi, men innan jag kan göra det måste jag fixa en tangent, vars anslagskänslighet helt har ballat ur. Det är en enda tangent på hela synthen där det inte spelar roll om jag bara nuddar eller om jag slår hårt, ljudet ut blir ändå som om jag slagit tangenten hårt. Går detta att fixa själv på något sätt?

Mvh Nicklas

Annons
Postat

Anslaget detekteras oftast på optisk väg, med läsgafflar eller liknande, så att tidsskillnaden mellan två avkännare mäts och därmed ger ett visst värde för anslaget. Om du bara får fullt anslag på en tangent hela tiden, så har antagligen en av läsgafflarna på den tangenten gått sönder - eller, om du har tur, så kan det handla om en enkel kallödning - eller kanske rentav damm som har samlats upp och blockerar ljuset så att avkänningen inte funkar. Bara att öppna och se hur det ser ut... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.