Jump to content
Annons

"Benda" ljud succesivt i logic


el1ten

Recommended Posts

Hej, sitter och arbetar på nybörjarbasis i Logic 9 och har en fråga

Sitter med en synthslinga som går helt monotomt i samma ton.

Jag vill få den att succesivt "öka" i ton och bli ljusare och ljusare, fast kanske över låt säga en minut.

Hittar inte riktigt var jag gör det någonstans.

Och jag vill kunna använda den funktionen till flera olika toner, om det går.

Letar öven efter var man gör ekon på gjorda slingor.

Tacksam för detaljerat svar 😉

tack på förhand proffsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu vet jag iofs inget om just Logic. Men är det inte en vanlig "pitch bend" du söker? Dvs. att dra upp pitch bend på keyboardet? Isf borde det ju vara i "piano roll":en eller vad det nu kan tänkas heta i Logic. Bara att automate:a den i en minut eller hur du nu vill ha det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pitchbenden i synten gör liksom inte ljudet tillräkligt "högt". jag vill kunna klättra längre i ljudet om du förstår.

Automation har jag hittat, men inte vad jag skall välja för och få ljudet och gå från låt säga mörkt till ljust över en längre tid och högre topp än vad syntens pitch bend klarar av.

Link to comment
Dela på andra sajter

vilken synth i logic är det?

sätt automationen på write och rör sen tex cutoff eller lfo på synthen beroende på hur du vill ändra ljudet

då ser du punkter på automationsspåret och du kan ändra det manuellt om du flyttar en punkt en minut framåt

eko lägger du som send på channelstrippen: välj en bus och sen lägger du en delayeffekt på den bussen

Link to comment
Dela på andra sajter

i det här fallet så har jag synten trance dance. Jag får inte till det alltså

ett exempel är i låten One med Swedish house mafia http://www.youtube.com/watch?v=UxuEl8qkErs

det som händer typ från sekund 18 med ljudet där. fast tänk att jag spelar en ton på synten bara och vill liksom få den att bli, ja hur ska jag säga....

finns många sådana exempel i housemusik där ett ljud börjar och sedan innan kicken nått sitt antiklimax typ

hänger ni med;)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns flera saker du kan mena med att ett ljud går från "mörkt" till "ljust".

1. Karaktären på ljudet går från dovt ("handen över munnen") till klart och detaljerat och "krispigt".

2. Tonen höjs steglöst, som när man använder pitch bend på en keyboard, eller "bänder" en gitarrsträng så att tonen blir högre upp i skalan.

3. Som i exemplet med Swedish House Mafia, vilket har med själva skapandet av ljudet att göra. I den låten har de en kort sampling som de helt enkelt loopar snabbare och snabbare, tills det blir en ton av det.

Nummer 1 fixar du genom automatisera cutoff på den aktuella synten.

Nummer 2 fixar du med pitch bend, antingen på din keyboard eller så ritar du in det i Hyper Editor.

Nummer 3 kräver lite mer pill, det enda sättet jag gjort det på är att på en synt låta en LFO med en fyrkantsvåg styra "amp" (volym), och sedan öka LFO:ns frekvens succesivt. Det är inte så SHM gjort, men det ger en liknande effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ställer din synth på två oktavers pitchbend ( 24 toner ) och sedan börjar från säg C1 går till A2 via pitchbend , fortsätter från C3 till A4 osv till du kommit så högt du vill

så får du nog effekten du vill.

SHM One är en kick sampling som don loppar fortare och fortare.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som orkar visa lite enkelt här hut man gör en kick sampling som man loppar fortare och fortare.🙂?

Hittat en till nu som jag vill kunna göra,

effekten börjar vid 1:41

jag blir tokig, jag vet inte hur jag ska få till det!

Hyllningstal utlovat till den som orkar hjälpa denna logicrookien!

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen :

Finns fullständig förklaring i FM 229 med tutorial videos hur man gör :

Future Music 229

Det dom visar är :

1. Klipp ut en kicksampling.

2. Klistra in i slag 1,2,3,4 ( Takt 1 )

3. Klistra in i slag 1,2,3,4,5,6,7,8 ( Takt 2 )

4. Klistra in i slag 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 ( Takt 3 )

5. Klistra in i slag 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32 ( Takt 4 )

Då får du en entons kick som du sedan modulerar med pitchshifter för olika toner.

Ljudet i videon kan du göra med Klopenfeist eller en EXS24 utan någon sampling inladdad.

I EXS laborera med ADSR ( Attack , Sustain , Decay, Release ) för att få till rätt ljud.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Generera ett White Noise i rätt längd ,

lägg på reverb ,

Bounca med en takt extra innan och efter

Vänd på den ( Reverse )

Justera så att den slutar när låten drar igång

Sidechaina till kicken

Klart.

Eller ta en cymbal sampling och gör desamma , eller ta en sinusvåg och gör desamma , eller ta ett gitarrackord och gör desamma , eller ta en osv osv osv

Link to comment
Dela på andra sajter

när du skriver generera ett white noise, hur gör jag det? Resten förstår jag, men just generera white noise, det är det jag sitter och sliter mitt hår för nu :-S

Sorry for beeing such a newbie, och tack för alla snabba svar piccazzo

gör jag lixom ett nytt track i audio eller i software instrument och trycker på en not för och få något som jag sedan gör om i ngt filter? Och isåfall hur:)

Redigerat av el1ten
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså helt ärligt ,

Har du någonsin hört talas om google eller ?

White Noise Tutorial

Och det var därmed den sista frågan jag svarade på.

Så från och med nu nu får du hoppas på att någon annan svarar för så banala frågor du ställer tar 1 sek att hitta på antigen Youtube eller via google , och du verkar inte orka besvära dig att överhuvudtaget försöka söka INNAN du ställer frågor.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså helt ärligt ,

Har du någonsin hört talas om google eller ?

White Noise Tutorial

Och det var därmed den sista frågan jag svarade på.

Så från och med nu nu får du hoppas på att någon annan svarar för så banala frågor du ställer tar 1 sek att hitta på antigen Youtube eller via google , och du verkar inte orka besvära dig att överhuvudtaget försöka söka INNAN du ställer frågor.

Märkte redan vid din första post i en annan tråd jag skrev på att du kändes besvärad över att jag ställer frågor som du, mister know-it-all redan behärskar. Jag är helt novis på detta men vill lära mig. Givetvis har jag googlat, jag är logic amatör, men jag är inte dum i huvudet. Jag googlar alltid först, SEN frågar jag här. I mitt fall visste jag dock inte vad jag skulle googla efter iom att Swoosch och whitenoise är nya ord för en amatör som mig. Då jag trodde att forum, även i detta fallet, är verktyg där man kan skriva en fråga, och om någon orkar svara, så kan man få ett svar av snälla medmänniskor som kanske bara tycker det är kul och hjälpa till eller suttit i samma sits själva. Om du nu, herr producent har ett problem med mina frågor så är det väl för fan bara i och skita fullständigt och svara om du nu tycker det är så i helvete jobbigt. Du är säkert kass på saker du också, och jag hoppas du slipper möta någon som dig själv när du behöver hjälp med något och du inte hajjar på försök ett.

Så en lektion från mig till dig: Orkar du inte svara/hjälpa till, svara inte då.

Men helt lottlös ska jag inte lämna dig.Jag tackar för dom svaren du orkat svara på,banala eller ej, som en trevlig person. Dom har hjälpt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

Läskigt haha, jag postade precis en fråga om detta, skulle kanske läst detta innan.

I låten "One" så har de ett plugion för detta. Såg det i en doku på youtube.. De köpte pluginet för o göra det , säger dom. Det handlar inte om en pitch bend i piano roll utan något som får spåret att pitcha i leka loss högre o högre o högre. Antar att de styrs med en automation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte Logic alls men nån av syntarna kan generera brus så då är det ju fixat, sen gör du bara som Picazzo skrev....

Bekanta dig lite med syntarna i Logic och sitt bara med en synt och skruva lite utan nåt annat, eller dra till nåt skönt ljud och lira lite och tänk dig resten, det brukar jag göra.

Då kommer du antingen på nya idéer till en låt eller ett ljud. Utforska syntar och annat så kanske du hittar saker själv med så du slipper fråga, du blir mindre beroende av andra hjälp... 😉

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. den loopande bastrumman så finns det även en hel del samplers, där du kan sätta Start resp. End Offset on the fly. Sätt kicken på loop, o dra sedan i End Offset parametern för att korta kicken, vilket ju får loopen att "trigga" om ljuden snabbare o snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om synthen som stegrar (pitchas upp) så finns på många (alla?) synthar en sektion där man asignar olika funktioner till LFOs osv.

I detta fall så förklarar jag Logics ES2 (sättet man gör detta på är alltid samma, det ser bara olika ut.)

Öppna upp ES2 och i routern (det "blåa" fönstret, under alla oscillatorer,waveforms osv och över LFO:erna)

Klicka på dropdown-menyn uppe i vänstra hörnet i routern som är märkt "target", välj där Pitch123. Sen brevid "target" ser du en

grön pil. Klicka på pilen och dra ner den till 0. Sen spela spåret eller spela en ton på keyboard. Desto högre ton du spelar desto längre "RISE".

Och om "kicken" så kan du dra in en sample i Logics EXS24 och lägga ut kicken på alla tangenter i samplern. Börja du på C1 kommer C#1 va upp pitchad lite och D1 va upppitchad lite mer osvosv.

Sen ere bara rita ut i piano-roll hur många pitchade kickar man vill ha. snabbare o snabbare.

Sök på youtube ESX24 Sampling typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ang. den loopande bastrumman så finns det även en hel del samplers, där du kan sätta Start resp. End Offset on the fly. Sätt kicken på loop, o dra sedan i End Offset parametern för att korta kicken, vilket ju får loopen att "trigga" om ljuden snabbare o snabbare.

Orkar du möjligen nämna någon bra sampler för detta? =) Har själv försökt få till den här effekten i FL Studio, jag vet ju hur man ska göra men jag har ingen plugg som klarar av det. Skulle vara sjukt bra om jag hade en sån plugg, eftersom... ja, det är en jävulskt snygg effekt helt enkelt! Och med lite kreativitet kan man ju till och med börja göra jäkulskt intressanta synthar också 😉

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar du möjligen nämna någon bra sampler för detta? =) Har själv försökt få till den här effekten i FL Studio, jag vet ju hur man ska göra men jag har ingen plugg som klarar av det. Skulle vara sjukt bra om jag hade en sån plugg, eftersom... ja, det är en jävulskt snygg effekt helt enkelt! Och med lite kreativitet kan man ju till och med börja göra jäkulskt intressanta synthar också 😉

Tack på förhand!

NI Kontakt , NI Battery , Halion , EXSP 24 , Guru

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...