Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Varför får man in radio i elgitarrstärken ibland?? Och hur får man bort det?.

Jag har fått in radiosignaler på flera ställen. Bor nu utanför Sundsvall men lyckades även med detta i Östersund.

Det gör ju att lösa med gate men tycker inte om att använda det, då jag använder volympotten/pedal mycket.

Annons
Postat

Radio Moskva sänder j-t starkt, så det är ofta det man får in om det kommer in något sådant.

Det hjälper ofta om elurtagen är jordade... Kör man ojordat så är risken MCYKET större att man får problem.

Nästa sak att titta på, kan vara kabeln. Om den inte har en tillräckligt tät skärmning, så kan man få in skräp på vägen där också. Sedan har man det vanliga problemet med single-coil mickar, som har lättare att ta emot störningar än andra gitarrmickar...

Största risken är nog ändå i jordningen - eller snarare avsaknaden av jordning...

pme (oregistrerad)
Postat

RFI kan komma in på många sätt. Jordning är som Claes säger viktig. Men det kan även vara internt i förstärkaren att det är något fel. Skärmning och avkopplingskondensatorer löser förmodligen problemet. Eventuellt kan man använda sig av feriter också. Vad är det för förstärkare?

Postat

Jag har en Engl screamer 50. rörstärk och humbucker. ska testa med en annan kabeln, den är nämligen glapp om de kan göra nått?

tror inte de är jordningen för de är bara på engl-stärken. har även en liten epiphonestärk.

hmm... vad är skärmning, avkopplingskondensatorer och feriter?

tack så mycket för de snabba svaren

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.