Jump to content
Annons

Skriva sångtext


Andy38

Recommended Posts

Jag är en kille som täkt börja skriva sångtext.

Men jag vet inte om jag ska skriva sången i rim form

eller om jag ska skriva i vers form.

Samt jag undrar hur man får en bra börja och ett

bra slut.

Och jag funderar på om det finns något svenskt notprogram jag kan använda mig av för att få musik

till sången.

Som om man skriver in texten och programmet gör noterna om man talar om vilken du det ska vara i.

Finns det något sådant program.

Jag är helt ny i denna branschen och jag vet inte ett dugg om detta så därför så ställer jag

frågan till eder och hoppas p hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett bra boktips när det gäller själva text/låtskrivandet är Eva Hillereds bok Lathund för låtskrivare, även studiotidningen referar stundtals till den boken.

När det gäller "notprogrammet" som du beskriver det så finns det mängder med olika val. Om du har mac så följer exempelvis garageband med, ett utmärkt första kliv in i DAW-världen.

Ett annat kan vara band-in-a-box där du skriver in ackord och sedan kan få komp i olika stilar.

Det finns givetvis massor fler, själv sitter jag i Logic, allt beror på vilka krav man har och vilka kunskaper man besitter.

Lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha en klar bild av vad du vill att texten ska handla om innan du börjar skriva. Jag tycker det finns alldeles för många texter som bara börjat med "lite schyssta fraser" sen har man fortsatt bygga på med "schyssta fraser". När texten är klar sen så handlar den inte om någonting och folk förstår inte ens vad som menas och jag tror inte textförfattaren heller gör det alla gånger. Och nu snackar jag inte om psykadeliska eller metaforiska texter 😛 Utan det blir bara liksom ord som låter bra till musiken, vilket enligt mig inte är en bra text. Ha alltid en bra bild av vad du vill skriva om och skriv sen om det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Berra. Det är jättebra att veta vad man vill ha sagt eller vad man vill beskriva.

Ibland så kommer det en lösryckt fras för mig... En sån där som liksom "låter bra", men som jag inte riktigt vet vad jag vill ha sagt med.

Då brukar jag vrida och vända på den och sätta in den i olika tankestrukturer som jag är inne i just nu... förr eller senare upptäcker jag nåt i den och då rullar resten av texten bara fram.

Alltså, om man vill att texten ska säga någonting så måste det finnas något man vill ha sagt.

Jag har ofta några rim med, men inte hela tiden. Men det beror ju helt på i vilken stil man skriver.

Bästa tipset jag kan ge är att du läser texter från dina favoritartister och ser hur de är skrivna.

Lyssna mycket på texter, knyck små fragment och jobba vidare på... ha alltid en diktafon (mobilen?) med dig

så du kan mumla in alla småidéer som kommer upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra boktips när det gäller själva text/låtskrivandet är Eva Hillereds bok Lathund för låtskrivare, även studiotidningen referar stundtals till den boken.

När det gäller "notprogrammet" som du beskriver det så finns det mängder med olika val. Om du har mac så följer exempelvis garageband med, ett utmärkt första kliv in i DAW-världen.

Ett annat kan vara band-in-a-box där du skriver in ackord och sedan kan få komp i olika stilar.

Det finns givetvis massor fler, själv sitter jag i Logic, allt beror på vilka krav man har och vilka kunskaper man besitter.

Lycka till 🙂

Jag har inte mycket kunskap om sådana program.

Men jag har PC och vilket program ska jag använda då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Berra. Det är jättebra att veta vad man vill ha sagt eller vad man vill beskriva.

Ibland så kommer det en lösryckt fras för mig... En sån där som liksom "låter bra", men som jag inte riktigt vet vad jag vill ha sagt med.

Då brukar jag vrida och vända på den och sätta in den i olika tankestrukturer som jag är inne i just nu... förr eller senare upptäcker jag nåt i den och då rullar resten av texten bara fram.

Alltså, om man vill att texten ska säga någonting så måste det finnas något man vill ha sagt.

Jag har ofta några rim med, men inte hela tiden. Men det beror ju helt på i vilken stil man skriver.

Bästa tipset jag kan ge är att du läser texter från dina favoritartister och ser hur de är skrivna.

Lyssna mycket på texter, knyck små fragment och jobba vidare på... ha alltid en diktafon (mobilen?) med dig

så du kan mumla in alla småidéer som kommer upp.

Okej Men jag förstod inte riktigt vad du menade i den sista delen

när du började prata om rim och sedan favorit musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...