Jump to content
Annons

LARS - Döhrm å'


?  

19 röster

  1. 1. ?

    • 5. Mycket bra
      5
    • 4. Bra
      4
    • 3. Ok
      2
    • 2. Dåligt
      1
    • 1. Mycket dåligt
      2


Recommended Posts

LÅTNAMN: Döhrm å'

ARTIST/GRUPP: LARS

GENRE: Härjedalsk mungigefolkprogg

LÅTLÄNGD: 1:30

KOMPOSITÖR: Lars & Lars

PRODUCENT: Lars & Lars

EV. MEDVERKANDE: Lars & Lars

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 1.37 Mb

STATUS: Första mix

LÅTLÄNK: LARS - Döhrm å'

Tillbaka på forumet efter att ha varit borta, haft lov, tagit examen, sökt jobb etc. Det här är en av tre låtar som spelades in i början på januari i år och äntligen får mungigan vara det ledande instumentet!!! Det kanske inte är helt tajt, men som vi brukar säga: "Det gör inget, det är progg!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vem sjutton har röstat "mycket dåligt"? Pucko.

Skön låt. Rytmmönster två ger definitivt ett skönt driv. Sången är bra men kunde kanske må bra av mer diskant (eller en ny inspelning..).. låter en aning mufflad. Konstig rytmisering på sången, för övrigt. Det ska väl vara så antar jag men för min del känns det so-so när orden verkar vara lite för många emellanåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack sisältää för att du lyssnat. Den där "Mycket dåligt"-rösten brukar nästan alltid komma men är oftast anonym och åtföljs sällan av kommentarer om vad det är som är dåligt.

Jag vet inte om jag orkar göra en ny inspelning på sången. Eventuellt blir jag tvungen efter att släkten har lyssnat och fördömt mina försök till att sjunga på Härjedalska. Så länge försvarar jag mig med att muffligheten passar bra till dialekten och skogskänslan i låten. 😄 Och angående rytmiseringen på sången... Ja det ska va så 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MusicGene: Vi försöker i alla fall... Fast nu hoppas jag slippa vistas på Dtek på länge!

herwhisper: Och vi som lagt sången så hög för att det ska vara lätt att hänga med i texten 😉

Egghuvud: Jag skulle oxå haja till, och döhrm å'!

"Jähg döhrm å'" betyder ungefär "Jag svimmar!".

Resten av texten fritt översatt:

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag vet inte vad jag ska göra

Nu sitter jag här i Stocholm men jag längtar hem till skog och barr

Jag for från Härjedalen och ner till vår huvudstad

Man hade ju hört att allt skulle vara så bra och flickorna skulle stå på rad

Men huvva, huvva, jag svimmar (huvva betyder väl ungefär usch då)

Huvva jag tror att jag svimmar

Fram och tillbaka på Östermalm traskade jag runt en hel dag

Jag försökte hitta en flicka som ville hångla lite med mig

Men det var så mycket folk och jobbigt så jag kände mig alldeles lam

Och alla flickor jag träffade var fjolliga och otrevligt strama

Men huvva, huvva, jag svimmar

Huvva jag tror att jag svimmar

Jag måste snart göra nåt åt det här, jag börjar bli alldeles less

Jag tål inte all konkurrens och jag tål då inte all jävla stress

Jag svimmar, jag vill inte mer, jag måste nog åka från stan

Jag tar en plats på nästa buss och åker hem igen till Härjedalen

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt OK.... Ur rötterna från vår folkmusik....lite kul motvikt till resten här på demosidan.....Du sjunger bra och kanske lite mer diskant i rösten som ovan nämnde men helt schysst i mina öron.... 😉

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Whheeeee!!! Som föredetta härjedaling (sveg) kan jag ju skryta med att jag förstod texten utan hjälp! :-)

Skön låt, jättevacker sång och fina körer där på slutet!

Fyra renar av fem möjliga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Whheeeee!!! Som föredetta härjedaling (sveg) kan jag ju skryta med att jag förstod texten utan hjälp! :-)

Skön låt, jättevacker sång och fina körer där på slutet!

Fyra renar av fem möjliga!

Man dâ va huun! En rehktu'n storsvegar på forumâ. Man dä va rolô dâ! Å jähg fâ full tahcke sô myje förr betyje!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gôssäkär.. He va ´n rekti låt dä.

Tôcke fjöllträskjäntän ä fäl mest överreklamära döm... Å dryparn kan man fo tå dôm å ha jä hörrt. 🙂

Hall dä åti skogen och bärja du! 😄

Dä ä ahlltid sô schvårst ô stavô pâ mål tytja jähg. Man jähg gehtt sägg ahtt du gjård ä bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Djävligt bra! Hade de inte varit för mungigetråden hade jag misssa ten pärla. Rötter är aldrig fel, plus att jag gillar dialekter.

Trevligt att du tycker om det. Vi håller på med en skiva som kommer att innehålla den här låten plus en till på härjedalska plus lite annat bös som kommer att dyka upp här inom kort för tips från coachen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte vad mungigan har för plats i låten, den förstör allt tycker jag. Jag hyser dock ett djupt förakt mot instrumentet, nästan lika djupt som harmonika! Säkert ngt barndomstrauma. =)

Dock är det bra med den dialektala speglingen... tycker det låter lite snarlikt piteå-bondskan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...