Jump to content
Annons

En skyskrapa i såsen


Sugen på sås nu?  

14 röster

  1. 1. Sugen på sås nu?

    • Ja
      10
    • Nej
      3


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Skyskrapan i såsen

* ARTIST/GRUPP: Hammagrella

* GENRE: Sås-terapi

* LÅTLÄNGD: 4:08

* KOMPOSITÖR: Hammagrella

* PRODUCENT: Hammagrella

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5,7 mb

* STATUS: Halvfärdig demo

* LÅTLÄNK: Skyskrapan

Skulle testa lite sweepsound i somras och hittade en gammal låttext (faktiskt den ALLRA första Hammagrella-låten som skrevs) och lirade in den.

Helt obegriplig lyrik som tänjer gränserna för alla regler om nödrim, men ge mig gärna feedback på soundet, är ute efter lite drömsk trivsam ljudmatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hammagrella....Som du vet gillar jag dina alster och även nu även om texten för mig framstår som obegriplig.Men du har en melodik som står för sig själv och bra sound i mina trötta öron(särskilt flygelljudet 🙂 gillar jag).Kanske sången ligger lite väl utanpå mattan och skulle kanske in mera i musiken, men där får nå'n annan ta över då mina kunskaper på det området är väldigt begränsade...Som sagt kalas låt med avanttext.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En skyskrapa i Såsen? öööhhh... fattar inte riktigt var du får dina idéer från. Har du rökt på eller är det en obegriplig metafor? Min första association är att du har blivit vilse i pannakakan och att skyskrapan är potatismos eller något.

Vid förtio sekunder klickar det till. Samma lite varstans t e x vid 2.48. Vad är det? saliv?

Kompet är mycket svepande och mysigt. Är det ett flöjtljud? skulle vara mysigt med lite vibrato på det. Sångljudet är bra, men ändå är det något som saknas. Det skulle kunna vara lite....mjukare/blötare kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

En skyskrapa i Såsen? öööhhh... fattar inte riktigt var du får dina idéer från. Har du rökt på eller är det en obegriplig metafor?

😄

Nä, men om du steker en biff t ex så får du ju massa steksky som du kan göra en smarrig sås på. En skyskrapa är således det bestick man använder i sås-karet för att skrapa ihop skyn på ett trevligt sätt.

Ungefär så, och då är ju inte låten det minsta obegriplig längre.... 🙂

Kalle, Dan, Egget, L-O - tack för att ni lyssnat!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämnt tidigare, men jag säger nog ändå att sången ligger lite väl långt fram. Trummorna känns lite aviga, men i övrigt så är detta fint. Gillar den noisiga paden. Skoj text, bra sjunget och bra... allmänt. Fila lite till på mixen bara så.

är ute efter lite drömsk trivsam ljudmatta.

Du är definitvt på väldigt god väg.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite rundare dialekt så skulle man kunna missta dig för Stefan Sundström...och

låten som helhet påminner om nått som Olle Ljungström kunde ha gjort i början

på 90-talet (typ "En tysk Indian"). Fast då hade nog låten slutat efter det där

Robert Brobergs sticket vid ca 2 minuter...

Skön låt som sticker ut! 😄

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ha, helt inrökt alster. Dessutom är den lika lång som en tvångstanke. 😄

Nåväl, soundet ja; jag tycker det är superbt, luftigt och med bra krisp.Ljuden är helsköna. DU har också varit ganska sparsmakad med instrument, vilket i sig skapar luft. Vanligtvis brukar jag ha invändningar mot att sången är för lågt mixad, men som tidigare sagts så ligger den lite för långt fram, och blandar sig inte med övrig mixtur.

Du är en ordkonstnär och ohyggligt finurlig, har du provat att göra nå't djupt, eller "seriöst" någon gång? (ingen värdering, du gör seriös humor vilket är en gåva, jag är bara nyfiken)

Link to comment
Dela på andra sajter

...har du provat att göra nå't djupt, eller "seriöst" någon gång?

Jag har försökt ®offe, tro mig. Det brukar funka ungefär i en vers och sen är man där igen.... 😲

Nästan så att jag känner ibland att - fan vad pretto det här låter och då brukar det komma såna där konstiga rader som "hon misslyckas sällan när hon drömmer om Stellan" eller "en kniv under kudden, dom är båda dårar" eller nåt...

Förmodligen skulle väl en psykolog gnugga händerna åt det här och försöka bota mig med risbastu och primalskrik; "Sånn jah, herrn Shammaghrella, Ni måschte fåga schtå vör deine känschlor! Jaaah....förlöös!!!"...

Men...jag vet inte om jag vill bli botad. Okej, nu är väl "Skyskrapan" lite väl knäpp text, annars tycker jag det balanserar rätt bra mellan 😆 och 😄 och 😄 , vilket är syftet......

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade just på Ping-Pong son.. Åh vad underbar!

Vart ju bara tvungen å lyssna. 😎

Å jag kan ju bara hålla med! Underbart bra!! 😉

Edit: tror det är dags att skaffa en avatar. Jag är ju den enda utan

i denna tråd å det känns såååå ensamt! 🙂

//Micke...

Redigerat av MJInc
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...reaktion 1: är det bara jag som tycker att pianot är lite till vänster, åtminstone bastonerna? In i mitten med det, för det finns inget till höger som balanserar.

Jag tror också att du ska försöka hitta lite fler "linjer". Nåt instrument som liksom leder fram till nästa ackord, för att få lite mer flyt, eftersom ackordföljden i sig är ganska konstig - åtminstone för mig. Flöjten gör lite det jobbet, men kanske nåt mer synthaktigt ljud och kanske lite mer. Kanske kan instrumentet spela nån slinga mellan dina fraser.

Och texten får mig osökt att tänka på vogonsk poesi...

Men du får ha det så bra

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Och texten får mig osökt att tänka på vogonsk poesi...

Visste inte vad vogonsk poesi var så kollade på susning.nu och hittade

följande dikt tagen ur "Liftarens guide till galaxen":

O fläskiga fontanell, din smet bestryker mig med slibbfalusker ur en guttubral skrafon.

Vid mina förfäders polyper vill jag skåda, hur mjälla kakakläckans ögon smäktar i sin låda

och eljest dränk min grämjelses garott med lim av torsk som aldrig förr.

Skulle vilja höra nån göra en låt av den texten! 🙂🙂

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...