Jump to content
Annons

Fysisk volymratt alltid lika med analog volymkontroll


JJMusik

Recommended Posts

Jag har fiskat fram ett par gamla JBL Platinum datorhögtalare som jag tänkte montera upp som en alternativ lyssning jämte mina vanliga studiomonitorer.

Nu är det som såhär att jag är totalt allergisk mot att sätta mig och jobba vid en station som inte har en analog volymkontroll. Som de flesta på detta forum vet, vill man ju kunna köra fullt blås digitalt ur sitt interface och sedan kunna backa volymen med en analog styrning.

Till mina vanliga monitorer kör jag en TC Level pilot mellan mitt interface och monitorerna - jag kör alltså full volym ut digitalt från datorn (då menar jag inte att min musik alltid ligger på 0dbfs utan att det digitala volymreglaget i min ljudkortsmixer står på fullt)

Nu då till frågan, dessa JBL datorhögtalare har då en masterhögtalare och den andra körs som slav. Masterhögtalaren får ström via en 12v DC-adapter och på högtalaren finns där en power-knapp som även fungerar som ett vridreglage för volym.

Kan jag räkna med att volymregleringen sker analogt och alltså har den säkerheten man vill ha? Eller kan det vara något digitalt tjafs som gör att jag kan få en otrevlig överraskning volym-mässigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Claes:

Ja alltså kabeln de ska kopplas med är en 3,5 stereo-plugg. Den sitter alltså fast monterad inne i ena högtalaren och i andra änden är det alltså en stereo 3,5 hane.

Det är väl analogt?

Vad tror du?

Analogt så det stänker om det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jizuz amanda!? Här sitter/står du och är orolig för digital volymkontroll (bit-reducering???).. Och så har du eländet inkopplat på en ynklig 3,5 mm telejack!?

Pest eller kolera!? 😉 Bli seriös!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

hegobald, tänk innan du talar tack.

Jag har inte nämnt något om kvalitet eller bitreducering.

Däremot är det inte så kul när digitala volymstyrningar får tuppjuck och man får full volym (dbfs) ut i högtalarna

T ex är den kända white-noise-blast-buggen i Logic inte särskilt rolig. Ibland får logic för sig att spela upp ett vitt brus på full digital volym. I sådana lägen är man rätt glad att man har en analog volymratt som bromsar volymen

Redigerat av JJMusik
Link to comment
Dela på andra sajter

Enkel test om det är analog volymkontroll:

Finns det ändlägen inom ett varv, vridningsvinkel <360 grader, är det med mycket stor sannolikhet en vanlig potentiometer bakom ratten.

Apparater med digital volymkontroll har , förutom varianterna med pilknappar, en ändlös vridfunktion som oftast har andra funktioner också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...