Jump to content
Annons

Byta processor


JJMusik

Recommended Posts

Jag är ingen vidare datormekaniker. Men är sugen på att byta CPU i min burk. Har inte råd med ny dator men tänkte slänga i en lite äldre quad nu när de gått ner lite i pris.

Nå, jag har inte lyckats hitta några bra guider på hur man gör.

Är det väldigt svårt? Jag tänkte isf köpa en intel med medföljande fläkt.

Något som slog mig, måste man plocka bort hela moderkortet för att göra denna operation? isf skiter jag nog i det, då blir det för mekigt helt enkelt.

Såg några videor och det verkar ju som plastskruvarna till själva cpu-fläkten ska klickas i från undersidan på moderkortet också???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är en stationär dator är det bara att ta bort fläkten och dra loss processorn (försiktigt så inga pinnar bryts av!). Du får vara beredd på att ha någon form av kylpasta redo när du sätter dit fläkten igen. Fläkten borde även vara anpassad till processorn. Jag har för mig att om processorn är en Intel och den blir för varm, stänger den av sig.

OBS! Innan du gör ovanstående måste du kolla vilka processorer som passar ditt moderkort. Om en quad inte passar och du absolut måste ha i en, blir du tvungen att även byta moderkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack,

Men hur är det med moderkort? behöver jag demontera det för att kunna plocka bort cpu-kylaren? samt installera den nya?

Det verkar så på de videos jag sett... kylaren verkar liksom sitta med 4 plastskruvar uppifrån - men dessa skruvar verkar även gå ner och fästa med någon sorts clips under moderkortet så att man alltså måste komma till undertill...

Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack,

Men hur är det med moderkort? behöver jag demontera det för att kunna plocka bort cpu-kylaren? samt installera den nya?

Det verkar så på de videos jag sett... kylaren verkar liksom sitta med 4 plastskruvar uppifrån - men dessa skruvar verkar även gå ner och fästa med någon sorts clips under moderkortet så att man alltså måste komma till undertill...

Någon som vet?

Vad har du för moderkort ? intel ,amd,?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tittat hur din fläkt sitter? för det måste man det finns många olika fläktar

oftast trycker man fast dom på kylare numera mitt tips är köp en fläkt som är tyst för dom som är medföljande brukar låta mycket.

Du gör typ så här

http://www.icompute.info/socket_cpu_swap.htm skit lätt men en sak ta inte på moderkortet för mycket : Varför ? stötar,elektricitet från fingrar dvs.om du gnider fötter typ mot en matta och tar på kortet så kan det gå åt helsike med moderkortet så stå inte på en matta så du alstrar elektricitet ja du förstår säkert ! små stötar när du tar på metall . ta på något metall innan så blir det nog bra, typ ett vattenelementet innan du börjar så tar du bort eventuella stötar och glöm inte ta ut strömmen + alla andra saker som är kopplade till datorn då detta är mycket viktigt sen är det som mekano ungefär .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har idag en Intel E6850 duo core @ 3,0 ghz

Jag har funderat på en Q8400 @ 2,66 ghz

Men det är kanske ingen vidare uppgradering?

Jag har förstått att den processor jag har är ganska bra, men så har jag fått för mig att en quad alltid är bättre, men så är kanske inte fallet?

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns flera saker som avgör vad som gör att prosessorn jobbar snabbt.

Antalet Hz där du nu har två kärnor som jobbar på i 3Ghz - och du vill byta till en som har fyra kärnor som jobbar i 2,6 GHz.

Varje kärna jobbar då långsammare, men I DE FALL som programmet du använder stöder användningen av fyra kärnor kan den ändå presstera snabbare eftersom den kan göra fyra saker samtidigt istället för bara två. Men vissa program stödet t.ex bara en eller två kärnor, och i de fallen blir det sannorlikt inte någon märkbar prestandaökning - där kan det till och med bli långsammare.

Alla senare utgåvor av DAWs tror jag dock stöder minst fyra kärnor. Kolla manualen för din program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...