Jump to content
Annons

För mycket val. För lite gjort.


milton

Recommended Posts

Hade stora problem med det där förut men har bättrat mig.

Just nu sprudlar jag av kreativitet så det kan vara mycket därför iof. 🙂

ett tips är väl att spela in alla idéer man har så man iaf har kommit nån vart, skit i om det låter crap för stunden eftersom man kommer lägga mer tid på det senare =)

kan dock hålla med om att detta forum + msn är en farlig mix 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är just av den här anledningen till att jag inte gillar sitta och bläddra i stora presetbibliotek. ... lära mig en softsynth ordentligt,...Istället för att bara jaga just det där padljudet som borde finnas här bland alla andra 500 ljud....

Precis, jättebra!

Jag avskyr också det där preset-zappandet. Det leder sällan någonstans och efter att ha gått igenom ett par banker är man alldeles trött och tom i huvudet. DEt är som att köpa parym åt någon och prova 20 olika dofter. Efter två eller tre kan man inte känna dofterna rätt längre.

En annan sak som hindrar mitt musikskapande är detta ständiga bläddrande i handböcker och bruksanvisningar och "tuotials". Alltid stöter man på något man vill göra som inte är alldeles självklart och så börjar jakten på lösningen. PBL, ProblemBaserat Lärande, är vad man försöker ägna sig åt. Det egentliga problemet är bara att man inte lär sig någonting, för nästa gång är det något helt annat problem man måste försöka lösa, osv. Så hittar man inte lösningen i handboken och börjar kolla här eller på andra platser på nätet. Andra kan ha liknande problem men deras lösningar hjälper inte mig, osv.

Det gäller nog att ta fasta på Olsbergs råd i en ledare att inte glömma bort att SPELA musik också, inte bara hålla på med studion eller "studion". 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gick på komposition på musikhögskolan för olof helge fick vi tre intervall att jobba med och endast skriva utifrån dessa.

helt fria händer ger en form av konstnärlig apati, det är därför det är lättare att skriva till andra artister då man oftast har någon form av ramar att hålla sej inom.

Ju större studion blir ju mer känner jag att själva idéerna måste komma någon annanstans ifrån, sommarstugan, havet, en svettig metalkonsert osv...

Jag gillar att jobba i finale, det låter skit men det är lätt att flytta transponera tonalt eller realt och verkligen klämma ut allt från en idé eller fras.

Sen exporterar jag midifilerna och börjar med själva produktionen i stora studion.

Alla sätt är bra utom de dåliga... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tre intervall att jobba med och endast skriva utifrån dessa.

Jag gillar sånt här.

Begränsningar som stimulerar kreativiteten.

Borde skapa ett ramverk för effektivt producerande.

Dogma för musiker.

OK, jag lägger första:

#1. Alltid veta vad man gör: Skriver/Spelar in/Mixar/Mastrar/Leker.

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Amen. Håller med fullständigt. Men hur många skulle samtidigt vilja göra sig av med nästan alla prylar för att få igång skapandet. Man måste komma ihåg att prylbögeriet är rätt stort inom detta gebit också.

Helt OT... men jag måste bara fråga:

Pluffo, hur i helv*te kommer det sig att du har en bild på Luca Turilli som Avatar? 🙂

Det funderade jag åxå på. Bilden var från Lucas 1:a soloplatta, med svärd å krona å allt 🙁

Fast den nya bilden...hmm...liknar Fabio. Han den där 80-tals modellen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Luca Tortellini? 😄

Jag reagerade också på det, hans frilla går ju inte av för hackor, och sen en krona på verket...kul med folk som har lite humor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skyllt på att datorn inte funkar, i ett halv-år nu...självklart var det den som förstörde mittt kreativa process och låt skrivandet...nu funkar datorn och inte en låt jävel har gjorts....

...undra vad jag skall skylla på nu...kanske att jag spendera för mycket tid med att pilla på inställningarna i cubase

..tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej å hå!

Sen jag gick med i det här forumet och la upp min första låt (här) har det inte blivit så mycket nytt. Dels har jag hängt här och sugit i mig alla tips som jag skall använda nån gång 😉

Dels har jag suttit och pillat med velocitystaplarna enligt förslag, och då inte bara på den låten utan alla andra låtar jag gjort men inte lagt upp än (fortfarande kvantiserat som tusan 😛 )

Dels har jag pillat med Synfull demot, som jag inte blir riktig klok på, då jag bara får flöjt när jag spelar in men rätt ljud endast om jag backar till första stopp-punkten (Cubasis 4). Saknar dessutom keyboard, vilket kanske kunde underlätta en hel del. 😄

Att jag dessutom är mitt uppe i en spelperiod med M&M gör inte saken bättre. 🙁

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Min begränsning är att jag inte har tillgång till internet i mitt produktions-OS 😉 Det hjälper, tro mig.

Hade jag bara haft två burkar så...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det här ämnet är väldigt intressant, jag funderar på att skriva en akademisk uppsats om det faktiskt.

Vet någon om det finns nån skriven litteratur eller bra websidor på det här ämnet, hur datorstudion eller Internet påverkar vår kreativitet/produktivitet? Har tidningen Studio någon gång tagit upp den här problematiken?

tacksam för svar!

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

Min begränsning är att jag inte har tillgång till internet i mitt produktions-OS 🙂 Det hjälper, tro mig.

Japp...jag kör också två datorer varav den ena, Produktionsdatorn, inte är kopplad till internet...det är ett väldigt bra fungerande preventivmedel.

Slår man däremot på internetdatorn så är det kört .. alltid nån man vill messa med på MSN...mIrc..eller nåt annat *som bara måste* göras 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Min begränsning är att jag inte har tillgång till internet i mitt produktions-OS :rolleyes: Det hjälper, tro mig.

Precis, dbd! Samma här. En annan begränsning jag har är att aldrig använda datorn innan låten är färdigskriven. Ackord, melodi, grundbeat och de flesta av fillsen, grundbasgång och någon tanke om arret finns redan. Sen KAN saker ändras när man väl sitter vid datorn men, som jag skrivit i annan tråd här på "Komposition, arrangering", så håller jag alltid fast vid den ursprungliga idén. Kommer jag på något nytt vid datorn så gör jag ändå alltid en version där jag hållit mig till ursprungsplanen. I nio fall av tio vinner ursprungsidén mot "datoridéversionen".

Link to comment
Dela på andra sajter

I studion har jag inte varken Internetuppkoppling eller Telefon(!).

Helt enkelt lysande. Man blir inte störd när man har en ide i huvudet.

Jag har även införskaffat en digital diktafon som jag pratar in/Sjunger in i när jag t.ex sitter i bilen. Man glömmer så lätt! Man har en ide i skallen och sen när man sitter framför mixerbordet är det som bortblåst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har även införskaffat en digital diktafon som jag pratar in/Sjunger in  i när jag t.ex sitter i bilen.

Jag använder inspelningsfunktionen på mobiltelefonen till samma syfte. Har dock tänkt köpa en schysst mp3-spelare med diktafon istället... säg mig, vad har en ren diktafon för fördelar jmft med en mp3-spelare egentligen? Den sistnämnda spelar ju dessutom in det digitalt och kan lätt föras över till PC... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har även införskaffat en digital diktafon som jag pratar in/Sjunger in  i när jag t.ex sitter i bilen.

säg mig, vad har en ren diktafon för fördelar jmft med en mp3-spelare egentligen?

Ingen aning, Behövde en diktafon. Köpte det dom hade hemma helt enkelt. Kostade en tusenlapp.

-tycker att du tänker rätt där, Hacke. Vi kör med mp3-spelare som har inspelningsfunktion (22khz wav blir det) (så man använder det bara som en minnes-bank...och knappast för att lägga in i sina projekt)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Känner igen mig allt för väl i detta! Därför vidtog jag förra veckan drastiska åtgärder! Brände ner hela min musikdisk på DVDs och formatera skiten. Nu har jag endast Logic + en sampler. Ska börja bygga upp mitt musikbibliotek igen, sakta men säkert.. inspirearas. Det är farligt att fastna i rutiner när det gäller produktion.

Peace. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har även införskaffat en digital diktafon som jag pratar in/Sjunger in  i när jag t.ex sitter i bilen.

säg mig, vad har en ren diktafon för fördelar jmft med en mp3-spelare egentligen?

Ingen aning, Behövde en diktafon. Köpte det dom hade hemma helt enkelt. Kostade en tusenlapp.

-tycker att du tänker rätt där, Hacke. Vi kör med mp3-spelare som har inspelningsfunktion (22khz wav blir det) (så man använder det bara som en minnes-bank...och knappast för att lägga in i sina projekt)

Ja, inte lägger jag in det jag sitter å vrålar/Sjunger i min diktafon när jag åker omkring i bilen i mina project heller. 🙂😄

Redigerat av soda_jam
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har även införskaffat en digital diktafon som jag pratar in/Sjunger in  i när jag t.ex sitter i bilen.

säg mig, vad har en ren diktafon för fördelar jmft med en mp3-spelare egentligen?

Ingen aning, Behövde en diktafon. Köpte det dom hade hemma helt enkelt. Kostade en tusenlapp.

-tycker att du tänker rätt där, Hacke. Vi kör med mp3-spelare som har inspelningsfunktion (22khz wav blir det) (så man använder det bara som en minnes-bank...och knappast för att lägga in i sina projekt)

Ja, inte lägger jag in det jag sitter å vrålar/Sjunger i min diktafon när jag åker omkring i bilen i mina project heller. 😄😄

-men...vore det inte lite av en utmaning...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...