Jump to content
Annons

Asus P6T SE

BurninSven (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Köpte det här moderkortet + en i7 930 processor samt 6 gig 1600 corsair minnen och den går helt enkelt jättebra men jag får lite störningar på mitt FW ljudkort Saffire Pro 10 i/o (låter som om det brusar/sprakar på samma gång). Läste att det här kortet har Via chipset och tänkte fråga om nån har ett sånt här moderkort och i så fall hur funkar FW för er. Läste att det kanske kunde gå att uppdatera till senaste drivar även för FW, borde ju iofs vara en biosuppdatering då och jag har senaste Bios för det här kortet. Jag tänker absolut behålla det och det är ju en smal sak att sätta i ett Pci FW kort som bygger på Texas instrument chipset istället.

Det är inget fel på något annat vet detta till hundra då jag också kör ett gammalt hederligt M-Audio Delat 44 i den som funkar klockrent. Har ännu inte hunnit med att köra det med Logic utan bara lyssna med det när jag sänder web tv och tittat/lysnat på film och wav filer så det är ingen latency grej/inställningsfråga.

(Själva datorn funkar helt enorm bra och klarar att sända web tv med riktigt bra kvalitet. Nu under inkörningsperioden så har jag varit tvungen att lira nån musik DVD då och då, inte helt rumsrent jag vet och må gudarna förlåta mig men jag behövde belasta den ordentligt för att kolla så den höll måttet. Samtidigt som jag alltså sänder live med min HD kamera så kan den oxå lira dessa filmer som bild i bild. Kort sagt datorn funkar riktigt bra och Aftonbladets livelöpet med sin kassa video och mono ljud kan slänga sig i väggen hehe. Nu börjar det öppna sig möjligheter för tex livegigs, clinics, Daw curser etc etc för den som vill på riktigt.)

Nån som har några ideer eller tips?

Tacksam för svar

Annons
Postat

Tack för svar.

Jo då det funkar med båda korten i datorn så jag är i princip helt säker på att det är nåt som har att göra med det här Via chipsetet. Det är ju ganska känt också att det inte brukar funka så bra men man ska aldrig säga aldrig så jag tänkte om nån hade nåt tips. Alltså ljudet blir inte distat eller så och spelar man en låt med "normal" volym så hörs inte bruset före den är klar eller i dom tystare delare av den. Men det är ett ganska tråkigt och irriterande oljud så det funkar inte att ha det så.

Av olika anledningar som har att göra med kapacitet och för att slippa krångel så har jag ett ljudkort för ljud in och ett för ljud ut. Detta funkar klockrent i normalläget och är inte alls speciellt svårt att få till, det finns redan i OSet och man kan byta runt mellan olika ljudkonfigurationer under gång med ett musklick.

Postat

Jo, men asså...

jag har vid två helt av varandra oberoende tillfällen råkat ut för samma sak, dvs. missljud av olika slag, som metalliskt rassel eller vad man ska säga, toner också... och vid bägge tillfällena försökte jag ha två ljudkort i samtidigt. Ena gången problem med två inbyggda ljudkort och andra gången med ett av dem externt. I bägge fallen löste det sig med avinstallation. I denna nyare datorn behöver jag inte avinstallera dock, bara välja ett åt gången.

IRQ-konflikt?

Postat (redigerat)

Nej jag tror inte det faktiskt jag kör alltid med två och det brukar alltid funka bra så det som ligger närmast tillhands är nog att försöka hitta nån drivare till det här chipsetet om det finns eller ens går att mecka med eller helt enkelt testa med ett PCI FW kort som har TI chipset. Det funkar tex med USB ljudkort och mitt PCI ljudkort på samma gång. Det blir lite annorlunda när man kör OS X jämfört med MS OS dvs har man grejor som funkar så gör det det helt enkelt annars är det som regel fel på grejorna inte datorn eller Set.

Bra tips dock tack för det, ska självklart kolla.

Sänder nu om du vill kolla och lyssna, kör dock bara med ett ljudkort just nu. Dessvärre en DVD men som sagt jag testar saker nu sen är det meningen att det bara ska vara mitt eget både ljud och bild/film.

http://www.justin.tv/burninsven

Redigerat av BurninSven
Postat
😄 Hade jag ställt samma fråga under ett annat nick undrar just hur många svar jag hade fått då. Nåja det är ömsesidigt hehe.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.