Jump to content
Annons

Dansband - Om du vill - Ny version!


  

14 röster

  1. 1. Dansband - Om du vill - Ny version!

    • 1. Dåligt
      0
    • 2. Bör utvecklas mera
      4
    • 3. Bra
      4


Recommended Posts

Editerat :

Ny version, jag sjunger själv lead och Marcus körar...

LÅTNAMN: Om du vill

ARTIST/GRUPP: The jokron Project

GENRE: Dansband

LÅTLÄNGD: 3:16

KOMPOSITÖR: Jan Olof Kronqvist

PRODUCENT: Jan Olof Kronqvist

EV. MEDVERKANDE: Leadsång: Jan Olof Kronqvist Kör: Marcus Backlund

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.6 Mb

STATUS: Låtskrivardemo

LÅTLÄNK: http://musik.kronqvist.org/Om%20du%20vill.mp3

/Jan Olof

Redigerat av jokron
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter ju helt klart dansband, men det är enligt mitt tycke inget positivt. Sången är lite småfalsk också.. 😉 Eftersom att jag inte ens tycker om välproducerade proffsdansband låter jag bli att rösta i denna gallup. :rolleyes:

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ok dansbandssnickeri.

Men som tidigare påpekats, sången måste skärpas. Sångaren ligger eventuellt för lågt, är darrig i de låga partierna.

Skulle varit kul med lite mera tryck i körpartierna, där brukar ju denna genre vara ganska framåt, både med körstämmor och arr. med stråkar eller synthslingor.

Tycker alltså att du kan vässa den lite till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker låten har klar potential. Förutom vad sagts om sången tycker jag att partiet i mitten utan trummor känns lite för långt. Korta till halv vers eller ett stick som bryter av helt ?

En tonhöjning på slutet av denna typen av låtar brukar vara vanlig och tror jag skulle passa fina fisken även här. Direkt efter partiet utan trummor "Om du villl" kort övergång med höjning "Om du vill . . ." eller snabb höjning "Om du vill, Om du vill . . ." med tonhöjning emellan.

Roffe's inlägg är som vanligt klarsynt :-) Mer tryck i kören på refrängerna.

Kör hårt bara, du har väl hört den gamla klyschan: En bra låt är 10 % inspiration och 90% hårt arbete. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en tonartshöjning på slutet efter det lugna partiet. Fast jag håller med om att det vore mer schlagerkraftigt att göra den på ovan nämnda sätt. Vad gäller sången så tycker jag inte alls att den är så pjåkig. Den låter för mig helt rätt i genren. Lite sådär härligt Lasse Stefanz eller nåt liknande. Vet inte riktigt hur det fungerar med dansbandslåtsditribution men det finns säkert en hel del dansband där ute som gärna skulle ha med låten i sin repertoar. Fortsätt jobba och lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte dåligt. Visst sången håller inte riktigt. Det är farligt nära att bli lite rock över det. Ta bort sextondelarna på hihatten och tuffa till gitarrerna...och ta bort "klocksynten" ? Nej förresten du sade ju själv att det är dansband och bara för att jag inte direkt är förtjust i genren så skall jag inte försöka få dig att rocka till det.

Är tveksam till brejket. Lite väl långt utan komp om du dansbandssatsar. Något puk-brejk saknar jag också. Annars ett gott hantverk. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror Egget har rätt...släpp dansbandsstuket och luta er mer mot Traveling Wilburyshållet då kan ni eller sångaren som verkar kämpa för att hålla dansbansidiomet leva ut lite mera...mer driv i trummorna och lite mer avgränsade gitarrer och ni är i mål 🙂

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för synpunkterna!!!

maxmaxmax: ok sången är inte smörig Sjögren eller sensuell Carlsson...men jag har velat lite fram och tillbaka i stilen, som någon sa...det kan nästan bli lite rock...

osiris: tack för berömmet!

Nisse: du behöver inte rösta...jag är glad att du tog dig tid att lyssna trots att det framgick av rubriken att det var en dansbandslåt...

@offe: Ok, ska se om jag kan vässa den lite till...körerna kan helt klart få en mer framträdande roll...ska fundera på stråkarna...det får inte bli för grötigt heller...

Ulf_A: Jo, det ska mer trummor i mittenpartiet...och Om du vill...Om du vill med tonartshöjning har jag också varit inne på för att få låten att skjuta lite fart... jag vet; 10% inspiration och 90% transpiration.

Lars-Olof: Tack!

Egghuvud: Jo pukorna har funnits med i tankarna, har inte hittat något i GA än som jag tycker passade...kanske ska göra en liten variant med Drumkit From Hell, utan klocksynt och med lite tuffare gitarrer (köpte VGEE häromdagen...) kanske blir två versioner...svensk dansband och lite rockigare med engelsk text...

karl:...som sagt, få se vad jag kan göra...

Återigen: Tusen tack för att ni tog er tid och lyssnade och kom med konstruktiva kommentarer...

På återhörande...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...