Jump to content
Annons

Hjälp att routa min nya LA-610 mk2


Bass

Recommended Posts

Tjenare!

Har just fått hem en grymt spännande leksak. En Universal Audio LA-610 mkII.

Har nyss slängt upp den och skulle vilja prova lite snabbt att routa sången som ligger på ett monospår i Cubase till LA-610 mkII, via (out) på saffireLE till Line in på LA610. Och sedan tillbaka till Cubase via Line in på SaffireLE =P

Får bara en jäkla rundgång. Så här har jag kopplat.

Saffire_LE_frontandrear_mr.jpg

58181_g4.jpg

Från Line OUTPUT på LA610 till INPUT 4 på SaffireLE

Från Line INPUT på LA610 till OUT 3 på Saffire LE.

I cubase har jag skapat en ny Input connection och lagt input 4 som mono

I cubase har jag skapat en ny Output connection som jag lagt output 3

I cubase har jag på kanalen för sång lagt så att chanel output går till LA610 Ch3 som jag döpt den till.

Skapat ett Audiospår och lagt input LA-610 till ch4 .

Men bara rundgång och LA610 mätaren slår i botten så fort jag rör Level el. Gain ???

Nån som har koll som kan hjälpa?

Mvh Bass

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo trots att jag stirrade på kablarna gång på gång såg jag inte att jag kopplat fel 😉

Helt sjukt men för första gången någonsin upplevde jag riktigt bra sångljud här hemma via LA-610 mkii och C414 XLii

Ska bli spännande med min kommande neumann tlm49 och se om den kombon ger mig ännu större leende 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenna Bass.. du vet väl att du kan koppla LA-610'n in i ditt audiointerface så den dyker upp som VST effekt också.

Du använder funktionen External instrument och då får du send och return som inte rundar samtidigt som du slipper göra om koppling nästa gång du vill använda den som insert eller sendeffekt på vadsomhelst.. . (spara setup'en som Template bara när du gjort inställningen) Det är fett sound i den jämfört med emuleringen på UAD alltså.. hmmm.. nu kanske jag måste köpa en också?

Saverman: Såg att både Thomann och DV247 ligger på ungefär samma pengar runt 15000:- ink. VAT + 150:- i frakt .. det finns en bundle där du får ett UAD2 DUO på köpet vilket kan vara schysst deal.. DV247 brukar ligga bra långt under Thomann på vissa prylar och servicen är riktigt, riktigt bra. Köpte ett SSL system från dem som hamnade under 6000:- mot priset jag fick av 4Sound där jag brukar handla grejer och normalt har bra deal ut.

Väl värt pengarna o kika runt faktiskt

(Sorry Bass för mitt trådkap)

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du jämfört sida vid sida? Vilken plugg jämförde du med då?

[Trådkap]

Var nere på 4sound för ett tag sen där de har en LA2A och en 1176 ( hårdvara) som vi patchade in genom ett SSL Alphalink rakt in i Logic och jämförde både den och 1176 mot sina motsvarigheter i UAD-emuleringar på lite olika trumspelare och olika trumset ur Superior 2 och addictive.. iofs är väl inte T4-kretsen i LA-610 MkII riktigt samma sak som LA2A rakt av men jag tror inte skillnaden i det som kommer ut är så fantastiskt stor när det nu är baserat på samma typ av opto-enhet, eller som de själva skriver: Authentic Teletronix LA-2A-style T4 opto-compressor section.

Oavsett så låter det som passerade igenom de analoga enheterna bra mycket trevligare.

Det roliga var att motsvarande inställningar på plugg v.s hårdvara skiljer sig väldigt mycket innan det börjar låta likadant om utljudet.

[/Trådkap]

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...