Jump to content
Annons

Problem med ljud efter byte av moderkort


Musikvalitet (oregistrerad)

Recommended Posts

Musikvalitet (oregistrerad)

Sedan jag bytte moderkort i min studiodator har jag haft problem med ljudet och jag hoppas därför att någon kan hjälpa mig.

Allt fungerade utan några som helst problem tills jag en dag blev tvungen att byta moderkort och så gjorde jag. Det nya moderkortet hade däremot inget Firewire-uttag (jag har ett Desktop Konnekt 6 som ljudkort, firewire-anslutet) och jag köpte därför även till ett firewire-kort PCI. Men så börjar strulet med ljudet.

Spela upp ljudfiler i olika mediaspelare gick bara smärtfritt om man i kontrollpanelen för Desktop Konnekt 6 ställde in Sample Rate till 192kHz, någonting som inte har behövts förut. Och att spela upp saker i Cubase är helt uteslutet numera, ljudet bara hackar, sprakar och distar.

Är det någon som vet vad man kan hitta på för att lösa problemet?

Min datorspecifikationer:

Asus M4A77 Motherboard

AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.80 GHz

2 GB DDR2 RAM

NEC PCI IEEE 1394 Adapter (Firewire)

(Innan var det ett annat moderkort, där firewire-uttaget var inbyggt på)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När man valde moderkort för AMD processorer förr i världen var det oehört noga vilket chipset som satt på. Det var väldigt stormigt kring t.ex. nvidias nForce 4. Jag vet inget om det chipset som sitter på ditt, men det är väl inte helt omöjligt att det är där problemet ligger. I sådana fall är det bara att byta moderkort igen, men som sagt, jag kan inte svära på att det är så.

Kolla även din DPC Latency för att utesluta hårdvarustrul: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Musikvalitet (oregistrerad)

Har du installerat om Windows eller startade du bara på det nya moderkortet?

Jag installerade om Windows

När man valde moderkort för AMD processorer förr i världen var det oehört noga vilket chipset som satt på. Det var väldigt stormigt kring t.ex. nvidias nForce 4. Jag vet inget om det chipset som sitter på ditt, men det är väl inte helt omöjligt att det är där problemet ligger. I sådana fall är det bara att byta moderkort igen, men som sagt, jag kan inte svära på att det är så.

Kolla även din DPC Latency för att utesluta hårdvarustrul: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Är det verkligen så illa att jag kan behöva byta moderkort IGEN? Det är jag ju verkligen inte speciellt sugen på.

Min DPC Latency var det för övrigt inga fel på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikvalitet (oregistrerad)

Vet inte om det har så mycket med diskussionen att göra, samtidigt kanske, men jag tycker det där låter som "your avarage AMD" när det kommer till musiksammanhang. 🙁

Vad menar herrn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen jättestor erfarenhet av AMD men en kompis som jobbar i datorbranschen (nätverkstekniker) envisas med att använda dem. Han har aldrig fått lyckat resultat utan sprak och distat ljud. Han byggde datorer åt två av våra gemensamma vänner och de fick samma problem. Samtidigt så finns det väl något erkänt bolag, kanske Frost, som har gjort en och annan modell med AMD-processorer och de måste väl ha fungerat tycker man.

Körde du AMD på förra moderkortet också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikvalitet (oregistrerad)

Har du installerar AMD Chipset Driver?

Ja

Jag har ingen jättestor erfarenhet av AMD men en kompis som jobbar i datorbranschen (nätverkstekniker) envisas med att använda dem. Han har aldrig fått lyckat resultat utan sprak och distat ljud. Han byggde datorer åt två av våra gemensamma vänner och de fick samma problem. Samtidigt så finns det väl något erkänt bolag, kanske Frost, som har gjort en och annan modell med AMD-processorer och de måste väl ha fungerat tycker man.

Körde du AMD på förra moderkortet också?

Ja

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikvalitet (oregistrerad)

Exakt bra pålitliga kort ..

Okej, då ska jag köpa det. Lite surt med 150 kr i frakt bara, finns det ingen annanstans att köpa som ligger lite närmare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikvalitet (oregistrerad)

vet inte beställde 2 st därifrån för att jag inte hittade nån annanstans.gick fort 2-3 dagar ..

Då kan det väl vara värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Byggt några Amd burkar med 740 chipset och 770 chipset ,dom har gått bra som fan ..

Men processorerna är lite klena,för lite cash minne på dom Amd am2 6000 och nedåt.

X3 prollen gick bra som fan tycker jag så x4 borde ju gå än bättre.

Bytte plattform nyligen till Intel har alldrig haft så mycke strul.

köppte Gigabyte 775 socket med P45 chipet och en Q9400 går som ett skållat troll.

Men fick stänga av allt i bios, comportar, lirka med irq platser ,ljudkort, stänga av cpu temp mätaren.

Ja fan allt möjligt skit.I windows fick jag stänga av massa usb portar som krocka med pci plats

nätverkskort som strula fan vilket hell jag haft.Men efter allt detta så går den som ett spjut

tuggar i sig allt jag matar den med..

Så Amd är inte så dumma ändå Tycker Jag .

Tror det är mest gammalt Groll på Amd som gör att man väljer intel ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...