Jump to content
Annons

Strömspöken via ljudkort till monitor?


DanceMannen

Recommended Posts

Hej

Har ett prioblem som håller på att förstöra allt intresse för musikskapande. Funderar på att skita i allt och bli munk...

Jag har läst igenom tråden om knaster, men hittar inget bra svar där...

Jag har något typ av strömsspänning som verkar ligga kvar i "systemet". Detta gör att jag får störningar (knaster i monitorerna) vilket gör mig tokig.

Jag har ett par monitorer Yamaha HS50M och ett Motu Ultralite MK3. Till detta har jag kopplat en passiv volym konttoll (SM Pro Audio iNano.) Jag har förstått att ganska många upplevt problem med detta ljudkort.

Felsökning...

Jag har testat en hel del saker, bytt FW till USB porten för ljudkortet, uppdaterat alla drivisar, startat om, testat olika kablar, koppla ur annan uttrustning (USB hårddiskar, syntar mm). Jag har även testat interna kortet på min laptop (via hörlurar), det låter som det ska.

Efter en hel del felsökning så drog jag slutligen ut stömkabeln till min laptop. Då försvinner knastret.

Ljudkortet är nu urkopplat, bara monitorerna på, strömkabeln i datorn. Störning igen...? Testade att dra strömkabeln ur monitorerna, satte i igen...Fortfarande störningar...

Någon som vet något?

Ligger det kvar någon typ av spänning som fortplantat sig? Kan placeringen av monitorer spela roll? De är ju ändå avskärmade. Eventuella problem med audikablar och ljudkablar nära varandra?

Jag har även följt Sonys tips för att "nollställa" ev strömspöken (eller vad man nu kallar det).

Snälla hjälp mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är kass på sånt här egentligen, men värt ett försök.

Du skrev att det försvann när du drog ur strömkabeln ur datorn, om du sätter strömkabeln i ett uttag som inte går förbi eller har något att göra med strömkabeln till monitorerna. Minns en vän som inte kunde ha sitt mixerbord och monitorer i samma ledningslänga p.g.a. störningar. När han satte en av dem i ett uttag som inte hade med varandra att göra så var det inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är kass på sånt här egentligen, men värt ett försök.

Du skrev att det försvann när du drog ur strömkabeln ur datorn, om du sätter strömkabeln i ett uttag som inte går förbi eller har något att göra med strömkabeln till monitorerna. Minns en vän som inte kunde ha sitt mixerbord och monitorer i samma ledningslänga p.g.a. störningar. När han satte en av dem i ett uttag som inte hade med varandra att göra så var det inga problem.

Ah, ska testa det där. Nu när du säger det, så har jag nog hört att man ska separera monitorer med annan utrustning. Vi får se:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är kass på sånt här egentligen, men värt ett försök.

Du skrev att det försvann när du drog ur strömkabeln ur datorn, om du sätter strömkabeln i ett uttag som inte går förbi eller har något att göra med strömkabeln till monitorerna. Minns en vän som inte kunde ha sitt mixerbord och monitorer i samma ledningslänga p.g.a. störningar. När han satte en av dem i ett uttag som inte hade med varandra att göra så var det inga problem.

Nu har jag pillat och trixat lite mer. Elledningarna i vår fastighet är under all kritik... En ingående ledning som går via en fördelningsdosa till 3 olika uttag samt taklampa. Fortfarande en ledning...

I vilket fall, kopplat alla musikprylar, dator, externa hårddiskar, TV, PS3, lampor och allt annat egentligen;) haha. Inser att detta inte är bra, och köpte därför först ett kombinerat överspänninskydd med nät- och frekvensfilter (för att få bort strömspikar). Kopplar in det och vad händer? Inte ett skit!!. Fortfarande störning i monitorer.. Men drar ut sladden till laptopen och ljudet försvinner. Testar då att flytta stickproppen till ett annat uttag (men i samma slinga), och se på "fään", ljudet försvann.

Tror fortfarande att en del av problemet var ljudkortet. En sak kan jag konstatera, MOTU och min FW port rockar inte alls. Kopplade in USB 2, verkar funka helt ok.

Så nu funkar det som det ska. Är så himla glad nu! Verkar inte som att nät-/frekvensfiltret var det avgörande, men det kan ju inte skada ändå. Dyr utrusting vill man ju inte sabba i onödan.

Nu ska det ÄNTLIGEN skrivas lite musik igen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...