Jump to content
Annons

En fråga som rör rör


Zamul

Recommended Posts

Jag har en Studio Projects B1 som jag tycker är lite väl vass för att använda på alla instrument i en mix, så jag funderar på att köpa en till mick som är lite snällare (så att jag dessutom kan ha det skoj med stereomickning).

Jag har lyssnat runt lite på Thomann, och jag tycker att T.Bone SCT800 låter väldigt bra för sitt pris ( http://www.thomann.de/se/the_tbone_sct800_tube_mic.htm ).

Jag har därför tittat runt lite på info om den, och folk verkar i allmänhet tycka att ett nytt rör för en sisådär 250 kr lyfter micken väldigt mycket, så det verkar ju helt klart värt att satsa på?

Men då kommer jag också fram till det faktum att jag inte kan ett jota om rörmickar. Hur funkar dom? Brukar det inte vara nån liten låda man kopplar micken till som sköter strömförsörjningen? Är det där i rören sitter (antar det)?

På SCT800:an har jag hört folk säga att ett 12AT7 rör ska funka toppen, men som sagt har jag ingen koll och det säger mig inte så mycket. Thomann har några såna rör, men jag vet inte om det är dom som passar ( http://www.thomann.de/se/search_dir.html?gf=oevriga_roer&bn=&sw=12AT7 ) ?

Och som sista fråga, behöver man några kunskaper för att byta rör (löda o.s.v.), eller är det som att byta en glödlampa ungefär?

Och om någon har tips på en annan mick än SCT800:an så får ni givetvis komma med förslag!

EDIT: Tittade runt lite och upptäckte att T.Bone Retro Tube II låter ännu bättre ( http://www.thomann.de/se/the_tbone_retro_tube_ii.htm ), är dock 600 kr dyrare. Kanske är nåt att ha?

Redigerat av Zamul
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag tror det är i stort sätt samma mic. Tillverkas nog av alctron SCT800 en custom variant av HST-11 och Retro Tube = HAT1000.

Jag tror båda använder bäge trioderna och till skillnad mot tex akg och neumann så använder de sig av katodföljare för att få bättre driv och

kan därmed använda billigare transformatorer. I usa brukar säljas under namnet apex. HST-11 är apex 460. Och telefunken USA sålde en variant

av dessa för massa pengar. Så med en telefunken logga väl synlig låter de bra...

Och på frågan om byta rör. Du behöver inte ens skruvmejsel på många modeller. Man skruvar av ändstycket vid xlr kontakten och sedan får kan

man dra av kåpan, och kommer åt röret. Röret sitter sedan i en hållare. Det är kanske inte lika lätt som att byta en glödlampa i köket,

men det är lättare än att byta en glödlampa i de flesta bilar.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för svaret!

Hur ligger det till med olika rörversioner och så då? Finns det vissa som är bättre än andra, eller är lämpade bättre för olika ändamål även om dom har samma namn? Tänkte t.ex. på de tre olika 12AT7 rören som Thomann har, vad är skillnaden förutom priset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Kollade sidan och det fanns en som heter "E81CC/12AT7WA Philips NOS Militärspec".

Namnet innehåller ju åt minstone "12AT7", så det kanske funkar? 😕

Det skulle tydligen vara bra till Hi-Fi, och det är väl bra eftersom Hi-Fi och mickar är liknande vad det gäller attityden till distortion 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är viktigt att man väljer rätt gain. I rörförstärkare brukar man labba med olika typer "fel" rör. Det är inte att rekommendera för mikrofoner, inte utan en riktig mod där man flyttar

med arbetspunkten. ECC81 = 12AT7 = E81CC map på grundparametrar. Det som sedan skiljer sig är livslängd, mikrofoni, dist, brus osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så ECC81, 12AT7, E81CC är dom jag ska titta efter, inga andra? Funkar ett sånt rör garanterat eller finns det olika versioner av dom också?

(Vad är skillnaden mellan 12AT7WA och 12AT7 förresten?)

EDIT: Läst runt lite på Wikipedia, och det verkar ju som att 12AT7 och dess varianter eller 12AX7 är dom som borde funka, dock ger 12AT7 lite mer headroom, så det blir nog nån sån. Enl. en sida som säljer 12AT7WA så ska dom funka precis som vanliga 12AT7... Inte för att jag vet vad det är för skillnad, men...

Redigerat av Zamul
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

12AT7 har ett gain om 60. 12AY7 har ett gain om 44. 12AT7 heter också 6201 och brukar då vara milspecad. WA är tillverkarens eget tillägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ok...

Men allt som allt så funkar det här antagligen då?

http://lh-musik.se/showProdPage.php?Id=586

Eftersom gainen på röret som sitter i som standard är 100 och 12AT7 har 60, så borde väl det här knappast skilja sig så mycket att det blir nåt vajsing på det hållet?

Militärklassade rören är ju tydligen bra 🙂

Visst kan du byta ett 12AX7 mot ett 12AT7. Men är du säker på att det är ett 12AX7? Det är ganska mycket. Vill du ha motsvarande rätt gain så ska du ha ett 7025.

http://www.lh-musik.se/showProdPage.php?Id=596 är ett bra sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Från Thomanns kundtjänst:

"The tube which is in the SCT-800 and SCT-2000 is a standart 12AX7 type which is used in many preamps."

EDIT: Känns som att mer headroom är en rätt bra grej att ha? Men du är nog mer kunnig på området.

Redigerat av Zamul
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Från Thomanns kundtjänst:

"The tube which is in the SCT-800 and SCT-2000 is a standart 12AX7 type which is used in many preamps."

EDIT: Känns som att mer headroom är en rätt bra grej att ha? Men du är nog mer kunnig på området.

Headroom är aldrig fel. Men det dynamiska området är ungefär de samma. Dvs brusgolvet åker upp. Så det

beror på vad man ska spela in. En Marshall stack eller en akustisk gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ska använda den till akustiska instrument över lag. Allt från akustisk gitarr och flöjt till ståbas.

Då tror jag att det är dumt att byta gain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok. Då får jag satsa på röret du länkade till då, om det var det som var bäst 🙂

Tack för hjälpen.

EDIT: Förresten, hur är det med fantommatning på rörmickar? Gör det nåt om fantommatningen är på när dom används (har inte separat fantommatning på mitt ljudkort)?

Redigerat av Zamul
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det brukar inte göra något. Inget går sönder. I värsta fall kan man få lite störningar som kommer in via fantom matning. Så stäng av den om du kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...