Jump to content
Annons

Mycket brus i mickingång i Xenyx 802

Recommended Posts

EtZiM (oregistrerad)
Postat

Halloj,

jag e ingen studiomänniska men tycker att det är kul att experimentera lite med inspelning å så iaf, men därför har jag inte så jättebra koll, ursäkta för det! :rolleyes:

(Och ganska billiga grejer för den delen)

Det är så att just nu använder jag en Behringer Xenyx 802 för att mixa ihop gitarrer och mickar typ, men mic ingångarna brusar en hel del, eller, det är ju inte överdrivet mycket, men om man jämför kanal 1 och 2 (mickimgångarna med en XLR och en 6,3mm, och phantom) med dom andra kanalerna som bara är 6,3mm så brusar ingång 1&2 mycket mycket mer.

Det är inte mickens fel heller, för även om jag inte har något annat än hörlurarna jag lyssnar i inkopplade så brusar ingång 1&2 mycket mer.

Ingång 1 brusar ungefär lika mycket när den är på straxt över 0 (typ rakt upp alltså) som när kanal 3/4 är på max, dvs +15.

(Det är när trimratten för kanal 1 står på 0.)

Vad beror det på? Är det för att ingång 1 och 2 har nån brusig förstärkare eller nånting ivägen? (Finns ju en trim-"ratt" vid dom oxå)

"Ska" det vara så? Är det just min som är lite busig och brusar vid just dom ingångarna eller är det helt enkelt så att det är budgetkvalité och man får vad man betalar för? 😛

Hoppas ni klarar av flummiga och ostrukturerade inlägg 😎

//Mattias

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Kan vara så att EQn står olika på kanalerna?

Eller att gain ratten står nära max på kanal 1 och 2.

Postat

Det är ju budget - men det är också så, att generellt sett så blir det mer brus i mikrofoningångarna, eftersom insignalen där förstärks väldigt mycket. För att minimera bruset, så se till att eventuella pad-knappar på mikrofon och mixer inte är intryckta. Vad har du för någon mick som kopplas dit? Om det är en dynamisk mick, så kräver den som regel betydligt högre gain än en kondensatormick - och vid högre gain så brusar preamparna som regel förhållandevis mer än vid lägre gain.

EtZiM (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är ju budget - men det är också så, att generellt sett så blir det mer brus i mikrofoningångarna, eftersom insignalen där förstärks väldigt mycket. För att minimera bruset, så se till att eventuella pad-knappar på mikrofon och mixer inte är intryckta. Vad har du för någon mick som kopplas dit? Om det är en dynamisk mick, så kräver den som regel betydligt högre gain än en kondensatormick - och vid högre gain så brusar preamparna som regel förhållandevis mer än vid lägre gain.

Ursäkta min dåliga kunskap, men vad är pad knappar? :rolleyes:

Micken jag använder är oxå ganska budget, en Behringer C-3, kondensator mick, den har lite olika switchar typ, men vet inte riktigt vad alla betyder?

http://www.behringer.com/EN/Products/C-3.aspx

@drloop:

EQ var precis samma, och om gain ratten är samma som "trim" ratten så stod det på noll. (Har ingen annan som det står gain på iaf)

Redigerat av EtZiM
Postat

Eftersom du använder en kondensatormikrofon undrar jag om du har tryckt in phantomknappen på mixern.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kollade på min mixer en UB802 föregångaren till din mixer.

Kanal 1 och 2 brusar mer än stereokanalerna.

Hemma hos mig hörs bruset bara vid när jag lyssnar mycket starkt.

Så länge micken har en någurlunda output så att man inte behöver gaina mer än 30-40db så är bruset i princip försumbart.

Vad det gäller brus så är Behringer preamparna mycket bra. Så länge man inte behöver mycket förstärkning, 50db eller mer, då börjar det brusa.

Så om du har mycket brus så är det nog fel på din mixer.

Redigerat av drloop
Postat
On 2010-07-27 at 02:26 sa EtZiM:

Ursäkta min dåliga kunskap, men vad är pad knappar? :rolleyes:

Micken jag använder är oxå ganska budget, en Behringer C-3, kondensator mick, den har lite olika switchar typ, men vet inte riktigt vad alla betyder?

http://www.behringer.com/EN/Products/C-3.aspx

Pad = Dämpsats

Om du har en switch på micken, där det står -10dB eller liknande, så är det den knappen som ska ändras så att pad:en inte är aktiverad.

Det kan finnas en liknande switch på mixern också, där det står något liknande. Den ska i så fall inte heller vara aktiverad.

EtZiM (oregistrerad)
Postat

@Fredrik71:

När jag använder den micken så har jag phantomknappen intryckt, brusar då med. Fast lixom, även fast jag inte har nånting inkopplat så brusar det på.

@drloop:

Jag har gainratten vridit till lägsta gain,

men det blir tillräckligt mycket brus för att det ska bli jobbigt att använda den med mina hörlurar ens en ganska kort stund.

@Claes:

Aha, nej, denhar jag inställd på 0, dvs ingen dämpning.

Tror ni att det kan vara så att min brusar mycket och att jag borde testa att gå tillbax med den eller får jag helt enkelt det jag betalat för?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

@Fredrik71:

När jag använder den micken så har jag phantomknappen intryckt, brusar då med. Fast lixom, även fast jag inte har nånting inkopplat så brusar det på.

@drloop:

Jag har gainratten vridit till lägsta gain,

men det blir tillräckligt mycket brus för att det ska bli jobbigt att använda den med mina hörlurar ens en ganska kort stund.

@Claes:

Aha, nej, denhar jag inställd på 0, dvs ingen dämpning.

Tror ni att det kan vara så att min brusar mycket och att jag borde testa att gå tillbax med den eller får jag helt enkelt det jag betalat för?

Det kan mycket väl vara fel på din mixer.

Men du skall använda gainratten för att få förstärka signalen från micken.

Du bör ha kanalratten på 0 och ställa in gaintatten så att du får bra signal.

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat

Så här låter en inspelning när jag använder preampen i min Behringer och nivåerna är rätt ställda.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.