Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag skulle mer än gärna vilja ha hjälp från folk som är lite mer insatt på sånt här än vad jag är, jag kan i princip inget om hårdvara och sånt.

Så här är det, jag är ute efter en laptop för att kunna skapa musik var jag än är.

Jag ska ha datorn till att spela in audio och en del midi. Ganska många audiospår lär jag väl använda, men inte hur mycket som helst.

Har ni några tips på bra datorer som fungerar till detta och som då även inte har windows vista?

Jag antar att jag även får köpa till ett externt ljudkort, så där vill jag gärna också ha lite tips. Gärna något där man kan koppla in elgitarr direkt och som stödjer midi.

Jag vill helst inte betala mer än 6-7 tusen kronor allt som allt. Allra högst 8 tusen.

Mycket tacksam över hjälp!

Annons
Postat (redigerat)

Jag är inte alls kunnig inom detta heller. Men jag kan säga att jag verkligen är glad över mitt köp av en Macbook Pro. Kolla efter någon begagnad i bra skick eller fundera över att jobba in några extra tusingar 🙂.

Ljudkort tillkommer dock sedan, men det gör det nog på alla laptops.

Redigerat av Paarse
Postat

Ok, tack för tipset. Men jag tror att jag håller mig till PC ändå.

Känns lättare.

Men jag har funderat lite på dell. Har hört att deras grejer ofta fungerat bra till musik. Frågan är bara vad man ska välja.

Någon av följande kanske:

http://www1.euro.dell.com/se/sv/hemanvandare/Bärbara/inspiron-1564/pd.aspx?refid=inspiron-1564&s=dhs&cs=sedhs1&~ck=mn

http://www1.euro.dell.com/se/sv/hemanvandare/Bärbara/laptop-studio-1555/pd.aspx?refid=laptop-studio-1555&s=dhs&cs=sedhs1&~ck=mn

http://www1.euro.dell.com/se/sv/hemanvandare/Bärbara/studio-1747/pd.aspx?refid=studio-1747&s=dhs&cs=sedhs1&~ck=mn

Vad skulle ni ha valt?

Postat

Välj en dator som har minst 4 GB RAM-minne, dedikerat grafikminne och GPU från Nvidia eller ATI, Firewire alt. ExpressCard för att stoppa i ett Firewire-kontrollerkort och Windows 7.

• 2 veckor senare...
Postat

Hej!

Jag har efter en tid där jag kollat runt efter tänkbara laptop köp fått en lista med några olika datorer som skulle passa mig.

Frågan är bara vilken som skulle passa mig som bäst och vilken som är mest prisvärd.

Därför skulle jag mer än gärna få lite opartiska tips från folk som kan tänka sig att kolla igenom vilken av dessa datorer som passar mig bäst.

Men jag börjar med att berätta vad jag ska ha den till:

- Inspelning av musik, Cubase kommer att användas tillsammans med några vst-instrument samt några effekter. Inte överdrivet många spår. Utan kanske 10-15 och ett par effekter på varje spår.

Dock bara inspelning av ett instrument itaget.

Lite orkester samplingar kommer också att köras.

Men jag kommer att köpa till ett ljudkort (M-audio eller Line 6) så ljudkortet på datorn jag ska ha spelar egentligen ingen större roll.

- Vanligt arbete. Alltså internetsurfning och skriva och sånt där, men det tar jag för givet att alla datorerna fungerar bra till så det är väl meningslöst att skriva upp. Jaja, nu gjorde jag det i alla fall.

- Lite bildbehandling i photoshop. Inte en massa fönster uppe samtidigt men lite jobb. Inga större grejer dock.

- En del jobb med flash och hemsideskapande. Inga jättestora grejer med 3D men lite enklare grejer.

Ja det är väl det jag ska ha den till.

Jag behöver inte firewire, däremot usb.

Jag hade från början tänkt mig max 6 000 kronor men det har jag förståt att man nog inte kommer undan med så jag kan tänka mig att gå upp lite men helst inte mer än vad jag behöver. Så jag letar alltså efter något prisvärt som inte kommer ställa till med problem och fick följande tips av en kille som sa att alla dessa skulle fungera bra.

Nu vill jag gärna höra vad andra har att säga.

Egentligen letar jag bara efter PC pga av pris samt att vissa program jag har inte har macintosh stöd. Har visserligen hört att man kan ha windows på mac också, men vet inte om det gäller dessa och dessutom skulle jag väl vara tvungen att köpa till något windows i så fall.

Men framförallt är det priset som känns väldigt högt.

Här är datorerna som jag funderar på samt priserna jag fått. Vilken/vilka är mest prisvärd?

Samsung R580-JS03

Pris: 7 495 :-

Skärm: 15,6

Operativsystem: Windows 7 Premium

Processor: Intel Core i3 330M 2,13ghz

Internminne: 4 GB DDR3

Hårddisk: 500 GB

Grafikkort: Nvidia GeForce 330M

Grafikminne: 1 GB Dedikerat DDR3

Ljudkort: Intel Integrated HD

Övrigt: HDMI Kortläsare Webcam Numerisk Tangentbord

Samsung R580JS04

Pris: 8 995 :-

Processor: Intel Core i5 430M 2,26ghz

Hårddisk: 500 GB SATA

Grafikkort: Nvidia GeForce 330M

Grafikminne: 1 GB Dedikerat DDR3

Ljudkort: Intel Integrated HD

Övrigt: Webcam, HDMI, E-Sata

HP Pavilion Dv6-2153eo

Pris: 8 995 :-

Processor: AMD Turion X2 M620 2.53 Ghz

Internminne: 6 GB DDR2

Hårddisk: 640 GB SATA

Grafikkort: ATI Radeon HD 4650

Grafikminne: 1 GB dedikerat DDR3

Ljudkort: High Definition Sound

Övrigt: HDMi Webcam Bluetooth Fjärkontroll

Acer Aspire aslxpus02075

Pris: 6495 :-

Skärm: 15,6 LED

Processor: AMD Athlon II Dual Core P320 2,1 Ghz

Hårddisk: 640 GB SATA II

Grafikkort: ATI Mobillity Radeon HD 5470

Grafikminne: 512 MB Dedikerat

Ljudkort: High-definition audio support

Övrigt: WLAN HDMI Kortläsare Webcam Numeriskt Tangentbord

Apple Macbook Pro 15"

Pris: 17 995 :-

Skärm: 15,4

Operativsystem: Mac OsX v10.6 Snow Leopard

Processor: Intel Core i5

Internminne: 4096

Hårddisk: 320

Grafikkort: nVidia GeForce GT 330M

Grafikminne: 256

Ljudkort: Vet ej

Apple Macbook Pro 13"

Pris: 11 995 :-

Skärm: 13,3

Operativsystem: Mac OsX v10.6 Snow Leopard

Processor: Intel Core 2 duo 2,4 Ghz

Internminne: 4096

Hårddisk: 250 GB

Grafikkort: nVidia GeForce GT 320M

Grafikminne: 256

Apple Macbook MC516S/A

Pris: 10 195 :-

Skärm: 13,3 1280 x 800

Operativsystem: Mac OsX 10.6.3

Processor: 2,4 Ghz Intel Core 2 Duo

Internminne: 2048 DDR3

Hårddisk: 250 GB 5400 rpm

Grafikkort: nVidia GeForce 320M

Grafikminne: 256mb SDRAM

Är det verkligen macarna så mycket bättre att dom behöver vara så mycket dyrare?

Snälla hjälp, för jag kan inget om det här!

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Är det verkligen macarna så mycket bättre att dom behöver vara så mycket dyrare?

Kvalitet kostar alltid lite mer....

Postat

Hårdvarumässigt skulle jag nog påstå att, nej så mycket bättre är inte macarna. Visserligen har de ofta något mer genomtänkta lösningar (t.ex. kylning mm) än en dussinlaptop. Letar man lite finns det motsvarande på PC-sidan också, oftast till en billigare peng. Man betalar helt enkelt mer för märket (och operativsystemet om man gillar det).

Oavsett det rekommenderar jag att du ser till att det finns PCIe-slot, så att du kan köpa till ett firewirekort, även om du inte behöver något i dagsläget. Det finns goda anledningar till att de flesta semi-pro kort har firewireanslutning.

Jag kan inte direkt säga bu eller bä om de uppräknade modellerna utan att detaljstudera dom (the devil is in the details), och det har jag inte tid med just nu. Men om du är van vid Windows, har begränsad budget och dessutom har mjukvara som inte funkar på Mac skulle jag avråda från att köpa Mac. Det krävs kanske lite mer ansträngning att sålla i utbudet på PC-sidan, men du har möjlighet att komma bra mycket billigare undan med jämförbar prestanda. Inget ont om Apple, de gör trevliga system. Men har du inte någon god anledning (t.ex. alla dina musikerkompisar kör mac) ser jag ingen anledning att byta miljö.

Skulle egentligen vilja rekommendera Linux, men jag kan inte riktigt göra det i dagsläget. Det kräver ofta mer pill än en normalanvändare är villig att lägga ner att få t.ex. Ubuntu att funka smärtfritt som DAW. Det går, men det krävs fortfarande en del svett och tålamod.

Det man ska se upp med på billiga PC är IRQ-fördelningen. Det är ett mindre problem nuförtiden än det var förr, men har man otur kan det skapa problem vid ljudinspelning. Ska du köra USB-ljudkort finns det ju antagligen fler än en USB-port, så då kan man (antagligen) bara byta till en annan port som inte delar IRQ.

Har du inbyggd firewire-port däremot finns risk att den delar IRQ med t.ex. en USB-port. Kör du då t.ex. en usb-disk på den porten är risken stor för problem. IRQ-delningen kan man ibland ändra i BIOS, men det är inte alltid det går. Har man ordentlig otur har tillverkaren valt att dela med något rikigt puckat, som t.ex. SATA-kontrollern, då är det bara att leta vidare efter en annan modell.

Det enklaste sättet jag vet att se IRQ-delningen är att köra "cat /proc/interrupt" från en linuxterminal, men det kanske är bökigt om du inte redan har en live CD att boota från. Har inte koll på de senare Windows-varianterna (vista/7), men i XP kan man gå in i enhetshanteraren och visa en IRQ-lista. Det finns säkert nån här som kan tipsa hur man gör i senare versioner.

Nu ska det sägas igen att, det är inte säkert att IRQ-delning skapar problem, det beror lite på hårdvara och drivrutiner. Men, det är alltid trevligt att veta att den nya datorn inte har några inbyggda problem. Kika därför i närmaste fysiska butik på de modeller du tänkt dig, så slipper du en otrevlig överraskning.

/Andreas

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hårdvarumässigt skulle jag nog påstå att, nej så mycket bättre är inte macarna. Visserligen har de ofta något mer genomtänkta lösningar (t.ex. kylning mm) än en dussinlaptop. Letar man lite finns det motsvarande på PC-sidan också, oftast till en billigare peng. Man betalar helt enkelt mer för märket (och operativsystemet om man gillar det).

Nej man betalar mer för högre mekanisk/teknisk kvalitet och bättre mjukvara, har du jämfört en normal billig plastig PC laptops byggkvalitet med en MacBok pro? Förutom bättre chassiekonstruktion så har macar ofta bättre skärmar, bättre ljud, bättre batteri. bättre kamera, bättre tangentbord, Firewire som standard med strömförsörjning av externa enheter, stor suverän trackpad med multitouch.m.m. Dessutom tillhör macbook pro bland de miljövänligaste bärbara datorer som någonsin konstruerats med så lite skadliga ämnen för naturen som möjligt för tillfället och är bland de mest återvinningsbara bärbara datorer som finns. Allt detta kostar lite mer. Men är så värt det.

Sen är den medföljande mjukvaran och operativsystemet så klart på topp och med väldigt smidig uppdateringsfunktion.

Redigerat av Glaskatten
Postat

Såna här trådar brukar ofta bli en pajkastning mellan PC o Mac. Själv gick jag över till Mac för ett och ett halvt år sedan. Och sen dess har jag inte hängt mycket på forumet för att få hjälp o idéer med hårdvaruproblem. Allt fungerar smärtfritt från att jag startar datorn till att jag avslutar den. Startar jag upp min jobb PC tar det flera minuter innan den är igång och ytterligare nån minut innan jag kan börja jobba med world eller vad jag nu ska göra. När jag startar Macen tar det 45 sekunder sen är jag mitt inne i en musikproduktion. Nu ska jag köpa en privat bärbar dator och ha med mig på resor. Valet är skitenkelt, Mac blir det för min del. Lite dyrare men har fungerat tio tusen ggr bättre än PC för min del.

Kolin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.