Jump to content
Annons

Inspelning av folk-kvartet


Joelbille

Recommended Posts

Hallå, gott folk!

Nästa helg ska jag spela in en folk-kvartet, där jag själv ingår. Instrumenten är altsaxofon, fiol, akustiskt gitarr och cajon. Sitter nu och funderar på hur jag ska gå tillväga på bästa sätt, och tänkte höra om ni har några åsikter eller förslag. Jag vill absolut jobba med livetagningar, eftersom musiken i princip bygger fullständigt på samspel mellan musikerna. Då kommer vi ju till problemet att jag inte har riktigt så många goa mickar jag hade velat ha. Det jag har att tillgå, utöver ett Motukort med 8 ingångar, är:

Studio Projects B1

Line Audio Cm3

Shure Sm57

Shure Sm58

Shure Pg 57

Plus ett gäng lite skräpigare grejer, en små- och två stormembrarnare från Supreme AAGE, samt en JTS dynamisk historia.

Den stora frågan är ju om man ska satsa på någon slags stereoupptagning av hela gruppen, eller på närmickning. Musiken är rätt dynamisk, det är inte bara söta folkvisor det handlar om. Ofta är det rätt stort och tungt, lite postrock över det, bland annat. Så därför är jag rädd att tappa trycket genom att inte närmicka. Men om jag närmickar känner jag att jag har minst en vettig mic för lite, känner inte att vare sig 58an eller 57an (sm/pg) gör sig på något utom cajonen, och då är jag en mik kort på resten. Eller har jag fel? Någon som har fått en fiol/sax att låta gött med 57/58? Målet är lite att få ett så naturtroget ljud som möjligt.

Så vad är era förslag? Vilka mikrofoner på vad? Kombinationer av gruppmickning och närmickning?

/Joel

Redigerat av Joelbille
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror lite på hur folk är placerade, men skulle sätta en mick på varje instrument (sweet spot) och ett stereopar i fronten såsom CM3 orna, som fångar upp hela bandet.

B1 på fiol

SM 57 på altsaxen

SM 58 på gitarren

pg 57 på cajon, men du är en mick kort beroende på antalet gitarrer.

I så fall använd PG 57 micken på gitarr 2 och plasera CM3 orna så de även lätt fångar upp cajonen.

Alternativt: två Supreme AAGE i fronten och CM3 mickarna på var sin gitarr.

Bästa mickplaceringstipset: använd öronen!

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog helst först testa att placera en mick inuti cajonen för basegenskaper och kanske en närmick utanför för all precussion.

SM57 på SAX

SM58 på sång om det finns annars får väl den gå på guran alt. pg57.

Testa pg57 på saxen och gitarren och kolla vilket intsrument den tar upp bäst.

Sen tror jag att det kan funka om fiolen enbart plockas upp av ena steromicken. Höj upp storeomickarna för att oxå fånga rummet bättre och placera fiolen snett nedanför.

Nackdelen med det är ju då att fiolen kommer bli "fast" i ljudbilden vid mix. Fast det kommer ju iof allt vara om steroepar/Rumsmickar används.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för förslagen!

Det är alltså en gitarr det handlar om, och ingen sång alls. Hade tidigare bara en cm3a men har nu gått och skaffat mig en till. Jag har mer tänkt i banorna att köra cm3 på både sax och fiol. Har aldrig testat den på fiol tidigare, men tycker den låter fantastiskt på saxen. Sedan tänkte jag köra sm57 framför cajonen och 58an inuti eller bakom för basen, och B1 på gitarren. Jag har iofs mest använt B1an på gitarr för musik som har bestått mest att gitarr och sång, och då vill man ju åt den detaljrikedom en stormembranare erbjuder, men det är nog inte riktigt det jag är ute efter här, så kanske ska man istället satsa på en dynamisk där ändå, och ha stormembran på fiolen...

Samtidigt hade det ju varit jäkligt fint att ha med lite rumsmickar eller liknande att blanda med. Men ska jag köra CM3orna där får jag ju använda skräpigare mickar för närmickning, och det vill jag ju inte heller... Kan ju prova med AAGE-paret till rummet, med de brukar låta rätt tråkigt. Skadar ju inte att ha med dem in i alla fall, kan ju alltid plocka bort dem i mixen.

Sen tror jag att det kan funka om fiolen enbart plockas upp av ena steromicken. Höj upp storeomickarna för att oxå fånga rummet bättre och placera fiolen snett nedanför.

Problemet där brukar vara, åtminstone live, att saxen låter så mycket mer än fiolen att den lätt försvinner bakom saxen. Därför behöver den nog en närmic som tar fram den. Så i just det läget eftersträvar vi nog inte att ta upp hur gruppen faktiskt låter i rummet, eftersom fiolen egentligen knappt hörs. 😄

Jag får nog helt enkelt som bruttan säger använda öronen och prova mig fram. 😄 Imorgon är det dags, så jag kan ju lägga upp när allt är klart så får vi se hur det blev till slut... men tack för svaren igen!

Redigerat av Joelbille
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...