Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

HallÄ, gott folk!

NÀsta helg ska jag spela in en folk-kvartet, dÀr jag sjÀlv ingÄr. Instrumenten Àr altsaxofon, fiol, akustiskt gitarr och cajon. Sitter nu och funderar pÄ hur jag ska gÄ tillvÀga pÄ bÀsta sÀtt, och tÀnkte höra om ni har nÄgra Äsikter eller förslag. Jag vill absolut jobba med livetagningar, eftersom musiken i princip bygger fullstÀndigt pÄ samspel mellan musikerna. DÄ kommer vi ju till problemet att jag inte har riktigt sÄ mÄnga goa mickar jag hade velat ha. Det jag har att tillgÄ, utöver ett Motukort med 8 ingÄngar, Àr:

Studio Projects B1

Line Audio Cm3

Shure Sm57

Shure Sm58

Shure Pg 57

Plus ett gÀng lite skrÀpigare grejer, en smÄ- och tvÄ stormembrarnare frÄn Supreme AAGE, samt en JTS dynamisk historia.

Den stora frÄgan Àr ju om man ska satsa pÄ nÄgon slags stereoupptagning av hela gruppen, eller pÄ nÀrmickning. Musiken Àr rÀtt dynamisk, det Àr inte bara söta folkvisor det handlar om. Ofta Àr det rÀtt stort och tungt, lite postrock över det, bland annat. SÄ dÀrför Àr jag rÀdd att tappa trycket genom att inte nÀrmicka. Men om jag nÀrmickar kÀnner jag att jag har minst en vettig mic för lite, kÀnner inte att vare sig 58an eller 57an (sm/pg) gör sig pÄ nÄgot utom cajonen, och dÄ Àr jag en mik kort pÄ resten. Eller har jag fel? NÄgon som har fÄtt en fiol/sax att lÄta gött med 57/58? MÄlet Àr lite att fÄ ett sÄ naturtroget ljud som möjligt.

SÄ vad Àr era förslag? Vilka mikrofoner pÄ vad? Kombinationer av gruppmickning och nÀrmickning?

/Joel

Redigerat av Joelbille
Annons
Postat (redigerat)

Beror lite pÄ hur folk Àr placerade, men skulle sÀtta en mick pÄ varje instrument (sweet spot) och ett stereopar i fronten sÄsom CM3 orna, som fÄngar upp hela bandet.

B1 pÄ fiol

SM 57 pÄ altsaxen

SM 58 pÄ gitarren

pg 57 pÄ cajon, men du Àr en mick kort beroende pÄ antalet gitarrer.

I sÄ fall anvÀnd PG 57 micken pÄ gitarr 2 och plasera CM3 orna sÄ de Àven lÀtt fÄngar upp cajonen.

Alternativt: tvÄ Supreme AAGE i fronten och CM3 mickarna pÄ var sin gitarr.

BÀsta mickplaceringstipset: anvÀnd öronen!

Redigerat av Radiobrutta
Postat

Jag skulle nog helst först testa att placera en mick inuti cajonen för basegenskaper och kanske en nÀrmick utanför för all precussion.

SM57 pÄ SAX

SM58 pÄ sÄng om det finns annars fÄr vÀl den gÄ pÄ guran alt. pg57.

Testa pg57 pÄ saxen och gitarren och kolla vilket intsrument den tar upp bÀst.

Sen tror jag att det kan funka om fiolen enbart plockas upp av ena steromicken. Höj upp storeomickarna för att oxÄ fÄnga rummet bÀttre och placera fiolen snett nedanför.

Nackdelen med det Àr ju dÄ att fiolen kommer bli "fast" i ljudbilden vid mix. Fast det kommer ju iof allt vara om steroepar/Rumsmickar anvÀnds.

Lycka till!

Postat (redigerat)

Tack för förslagen!

Det Àr alltsÄ en gitarr det handlar om, och ingen sÄng alls. Hade tidigare bara en cm3a men har nu gÄtt och skaffat mig en till. Jag har mer tÀnkt i banorna att köra cm3 pÄ bÄde sax och fiol. Har aldrig testat den pÄ fiol tidigare, men tycker den lÄter fantastiskt pÄ saxen. Sedan tÀnkte jag köra sm57 framför cajonen och 58an inuti eller bakom för basen, och B1 pÄ gitarren. Jag har iofs mest anvÀnt B1an pÄ gitarr för musik som har bestÄtt mest att gitarr och sÄng, och dÄ vill man ju Ät den detaljrikedom en stormembranare erbjuder, men det Àr nog inte riktigt det jag Àr ute efter hÀr, sÄ kanske ska man istÀllet satsa pÄ en dynamisk dÀr ÀndÄ, och ha stormembran pÄ fiolen...

Samtidigt hade det ju varit jÀkligt fint att ha med lite rumsmickar eller liknande att blanda med. Men ska jag köra CM3orna dÀr fÄr jag ju anvÀnda skrÀpigare mickar för nÀrmickning, och det vill jag ju inte heller... Kan ju prova med AAGE-paret till rummet, med de brukar lÄta rÀtt trÄkigt. Skadar ju inte att ha med dem in i alla fall, kan ju alltid plocka bort dem i mixen.

Sen tror jag att det kan funka om fiolen enbart plockas upp av ena steromicken. Höj upp storeomickarna för att oxÄ fÄnga rummet bÀttre och placera fiolen snett nedanför.

Problemet dĂ€r brukar vara, Ă„tminstone live, att saxen lĂ„ter sĂ„ mycket mer Ă€n fiolen att den lĂ€tt försvinner bakom saxen. DĂ€rför behöver den nog en nĂ€rmic som tar fram den. SĂ„ i just det lĂ€get efterstrĂ€var vi nog inte att ta upp hur gruppen faktiskt lĂ„ter i rummet, eftersom fiolen egentligen knappt hörs. 😄

Jag fĂ„r nog helt enkelt som bruttan sĂ€ger anvĂ€nda öronen och prova mig fram. 😄 Imorgon Ă€r det dags, sĂ„ jag kan ju lĂ€gga upp nĂ€r allt Ă€r klart sĂ„ fĂ„r vi se hur det blev till slut... men tack för svaren igen!

Redigerat av Joelbille
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat

HallÄ! TÀnkte bara peta lite och sÀga att det finns en mix av en lÄt uppe, "Ejafjallajökull", under fliken world/folk. Kommentera gÀrna dÀr, hade vart fint med lite extra öron inför det sista mixandet!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.