Jump to content
Annons

Recommended Posts

scotch340 (oregistrerad)
Postat

Hej,

undrar om det går att ändra färgerna för flera spår på ett enkelt sätt?

Jag vill t ex ha samma färg på alla trumspåren.

Hittills har jag använt track properties för att ändra färg, men då måste man ta ett spår i taget - otroligt omständligt.

I Logic bara markerar man spåren man vill ändra, tar fram färgkartan, väljer färg, klart!

Finns något liknande sätt i Sonar?

Annons
Postat (redigerat)

Jag använder förvisso uteslutande SONAR, men ändrar sällan färg. Dock har jag för mig att det bara är under "colors" under optionsfliken (sitter ej vid sonar-burk nu) för att skapa färgscheman och skräddarsy färger. Om det sedan kan appliceras på enbart trumspår låter jag vara osagt, för det får du nog göra spår för spår känns det som.

Redigerat av JohnRick
Postat

Hej,

undrar om det går att ändra färgerna för flera spår på ett enkelt sätt?

Jag vill t ex ha samma färg på alla trumspåren.

Hittills har jag använt track properties för att ändra färg, men då måste man ta ett spår i taget - otroligt omständligt.

I Logic bara markerar man spåren man vill ändra, tar fram färgkartan, väljer färg, klart!

Finns något liknande sätt i Sonar?

nu har jag suttit med sonar ytterst lite för några år sen bara

men jag har för mig att kruxet var att man inte kunde markera flera kanaler samtidigt för att göra samma inställningar på en gång

men det var som sagt inte på senaste versionen så det kanske har ändrats

Postat

Hej

Jag uppgraderade hyfsat nyss till Sonar 8.5, och pillade faktiskt med färgsättningen (menyval <colours> )nyss idag.

Jag tror inte att det funkar att göra exakt det du vill göra (även om jag måste gardera mig). Men om du skapar (eller väljer) ETT audiospår, och sedan väljer "clone track" (du kan ju göra hur många kloner som helst), så följer färgen från originalspåret med klonerna, du får "16 likadana ljusblåa (whatever)" spår.

Skriv gärna här om du hittar nån annan (bättre) lösning, jag hajjar liksom ditt dilemma.

tjing

Bengan

scotch340 (oregistrerad)
Postat

Ja... det verkar ju inte som det finns något smidigt sätt att jobba med färgerna i Sonar.

Det är ju inget jättebekymmer, men jag tycker det känns lite roligare att jobba när man har ordning och reda på spåren/färgerna.

Blir väl till att fortsätta med ett spår i taget. Det funkar ju även om det känns lite onödigt klumpigt.

Tackar för era svar!

• 5 veckor senare...
Postat

Ja... det verkar ju inte som det finns något smidigt sätt att jobba med färgerna i Sonar.

Det är ju inget jättebekymmer, men jag tycker det känns lite roligare att jobba när man har ordning och reda på spåren/färgerna.

Blir väl till att fortsätta med ett spår i taget. Det funkar ju även om det känns lite onödigt klumpigt.

Hey! Prova att starta Sonar utan att ladda in någon layout. Gå till "Options/Colors" Där finns en rulllist för att Prefärga det mesta i Sonar, bland annat Audio -och MIDI-Spår. Det är nog inga problem. Där är både Background och Foreground Colour och varje kolorering avser tre spår åt gången 1, 11, 21 och så vidare. Det mesta default man vill göra i ett program görs alltid innan något har laddats in ☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.