dagsljus Postat 7 juli 2010 Postat 7 juli 2010 Ska välja mellan fatars sl990 och vmk188 och undrar vilken av dem som har bäst/skönst klaviatur. Hörde även någonstans att de har samma klaviatur, kan det stämma ? någon som har erfarenhet av dem ?
pme (oregistrerad) Postat 7 juli 2010 Postat 7 juli 2010 Det är i alla fall svårt att känna någon skillnad på dem. vmk188 ser ganska bra ut. Men det skulle kunna varit otroligt mycket bättre om programvaran i den hade varit ett par snäpp bättre.
dagsljus Postat 8 juli 2010 Trådstartare Postat 8 juli 2010 ok cool, Då väljer jag nog sl-990 och köper till en midikontroller för de faders och knobs som saknas på den. har hört att de suger på vmk188 åndå. tack !
mowgli Postat 13 oktober 2012 Postat 13 oktober 2012 Står också i valet och kvalet. Är det någon skillnad mellan midi-kabel (sl-990) vs USB (vmk-188), vad gäller latency mm?
pme (oregistrerad) Postat 13 oktober 2012 Postat 13 oktober 2012 Midi är ganska begränsat. Men det är sällan ett problem för bara ett master keyboard. Men fullt ös på alla 16 kanaler är inte något bra. sl990 är betydligt bättre. Tex inbyggda velocity kurvor, splitt etc. Behöver man rattar så kompletera med separata sånna.
mowgli Postat 13 oktober 2012 Postat 13 oktober 2012 Midi är ganska begränsat. Men det är sällan ett problem för bara ett master keyboard. Men fullt ös på alla 16 kanaler är inte något bra. sl990 är betydligt bättre. Tex inbyggda velocity kurvor, splitt etc. Behöver man rattar så kompletera med separata sånna. Det viktiga för mig är keyboarden/tangenterna, hur naturtrogna (piano) de är. Är sl-990 bättre här, menar du?
pme (oregistrerad) Postat 13 oktober 2012 Postat 13 oktober 2012 Det viktiga för mig är keyboarden/tangenterna, hur naturtrogna (piano) de är. Är sl-990 bättre här, menar du? sl990 är flexiblare, jag tror att det är samma mekanik. Men känsligheten är valbar på sl990.
mowgli Postat 13 oktober 2012 Postat 13 oktober 2012 sl990 är flexiblare, jag tror att det är samma mekanik. Men känsligheten är valbar på sl990. Ah, ok bra info, tack! Vad gäller midi vs USB, kan man använda adapter och köra direkt in i datorn?
pme (oregistrerad) Postat 13 oktober 2012 Postat 13 oktober 2012 Många ljudkort har midi in. Saknas det så finns det USB varianter. ESI midi mate II är billigt och bra.
mowgli Postat 14 oktober 2012 Postat 14 oktober 2012 Många ljudkort har midi in. Saknas det så finns det USB varianter. ESI midi mate II är billigt och bra. Jo, jag har midi på mitt ljudkort, och stort tack för tips/info, det blir en sl990 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.