Jump to content
Annons

En gipskiva för mycket i studioväggen?


Max4rock

Recommended Posts

Mitt studiobyggprojekt börjar närma sig det roliga skedet när väggarna reses inomhus-men nu har jag en fråga. Jag bygger dubbla väggar med flytande golv. Den första väggen är rest och isolerad och skivad med gipskiva och nu kommer en fem centimeters luftspalt och sedan regelverket för den inre väggen.Men nu läser jag bl.a på Auralex sida att man på den yttre väggen innan luftspalten INTE skall lägga skiva. Varför inte? Väggen är redan gjord och skulle inte ha lusta att riva bort. En gipsskiva till är väl bara mera massa som isolerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett litet råd bara: Bli inte alltför förskräckt av det där, men gör inte om det.

från sidan "Finally, the resonance behavior of multiple leaf walls isn’t simple or entirely predictable, and may be more severe than with a double leaf wall"

Så, det kan vara värre, och isåfall bland de lägsta frekvenserna framförallt.

Jag har quadruple leaf i mina fönster på 5 ställen i studion och jag lovar dig att det är det sista jag tänker göra något åt.

Det stör varken mig eller musikerna eller mikrofonerna eller spindlarna heller för den delen.

Se upp för flank transmission via taket bara, DET är ett skit.

Lycka till med bygget!

//Nicko

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...