Jump to content
Annons

Någon bra multipedal till gitarr?


B@kon

Recommended Posts

Annons
Ovanst. gäller för de flesta instrument, det är knappast något nytt att du har större chanser att prestera bra om du trivs med hur det låter...

Men vad är det som säger att dynamik och rör skall låta bättre?....det är väl verkligen en fråga om personlig preferens.

Huh? Läs vad jag skriver människa. Jag säger ju att det är subjektivt.

Jag har inte svalt nån rörhype. Jag skiter fullständigt om det sitter ett rör eller inte i lådan så länge den låter bra. Tycker personligen det är lite larvigt av Korg/Vox att skylta så mycket med röret i Tonelaben. Men det tilltalar väl oldschool-snubbarna förmodar jag.

Du undrade hur spelkänslan kunde ha med förstärkaren/effekterna att göra och jag svarade. Du behöver inte ta så illa vid dig för det.

Då ber jag om ursäkt angående rörfrågan!

Men jag undrar fortfarande vad som får dig att påstå att dynamiken skall vara viktig?

Dynamik är knappast något som tilltalar alla gitarrister.

punkrockdude: om du inte har det i fingrarna finns det väl ingen anledning att plugga in gitarren överhuvudtaget? 🙂

Spelar du dåligt så kan inte all världens utrustning rädda dig.

Kolla tråden där wonderboy tar upp IA Eklundh som exempel, killen kan verkligen få vilken skitutrustning som helst att låta bra. (har själv sett honom få kanonbra ljud ur grejer som knappt ens en nybörjargitarrist skulle ha i sovrumsgarderoben....)

Kolla tex. på addic59, många har frågat om vad han har för utrustning och hur han eq:ar, mixar och komprimerar... Billig gitarr, billig stärkare, 57:a rakt in i konen. osv.

Ge honom ett squier-paket med gitarr, axelband, 15watts stärkare och en kabel så kommer det fortfarande låta kanonbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge honom ett squier-paket med gitarr, axelband, 15watts stärkare och en kabel så kommer det fortfarande låta kanonbra!

Tar det som en komplimang 🙂

Edit: Kan hålla med om att spelteknik avgör i princip hela karaktären för musiken och soundet. Det är precis som trummisarnas groove fast hmmm... annorlunda.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, men be 100 gitarrister att spela introt i Master Of Puppets med endast nedslag och hårt som attan. De har alla olika förstärkare, kablar och gitarrer. Hur kommer det låta?

De som spelar mjukare kommer klart ha lite klenare ljud men de resterande som spelar lika hårt men har olika utrustning kommer inte få lika grymma ljud allihopa.

Edit: stavfel och glömda ord

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, men be 100 gitarrister att spela introt i Master Of Puppets med endast nedslag och hårt som attan. De har alla olika förstärkare, kablar och gitarrer. Hur kommer det låta?

De som spelar mjukare kommer klart ha lite klenare ljud men de resterande som spelar lika hårt men har olika utrustning kommer inte få lika grymma ljud allihopa.

Edit: stavfel och glömda ord

Jag tvingar mig till att vid sådana tillfällen slå plektrumet konstant neråt för att det helt enkelt låter snyggare. Men mycket handlar ochså om hur man vinklar plekrumet, hur hård dämpning man har och hur bestämt man slår. Och oftast så spelar inte 100 gitarrister samtidigt bevare mig väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, men be 100 gitarrister att spela introt i Master Of Puppets med endast nedslag och hårt som attan. De har alla olika förstärkare, kablar och gitarrer. Hur kommer det låta?

De som spelar mjukare kommer klart ha lite klenare ljud men de resterande som spelar lika hårt men har olika utrustning kommer inte få lika grymma ljud allihopa.

Edit: stavfel och glömda ord

Jag tvingar mig till att vid sådana tillfällen slå plektrumet konstant neråt för att det helt enkelt låter snyggare. Men mycket handlar ochså om hur man vinklar plekrumet, hur hård dämpning man har och hur bestämt man slår. Och oftast så spelar inte 100 gitarrister samtidigt bevare mig väl.

Det kanske inte framkom, men syftade på att de till 99% spelade likadant. Plektrumvinkel, attacken i anslag, samma strängtjocklek, samma kalsonger etc... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, men be 100 gitarrister att spela introt i Master Of Puppets med endast nedslag och hårt som attan. De har alla olika förstärkare, kablar och gitarrer. Hur kommer det låta?

De som spelar mjukare kommer klart ha lite klenare ljud men de resterande som spelar lika hårt men har olika utrustning kommer inte få lika grymma ljud allihopa.

Edit: stavfel och glömda ord

Jag tvingar mig till att vid sådana tillfällen slå plektrumet konstant neråt för att det helt enkelt låter snyggare. Men mycket handlar ochså om hur man vinklar plekrumet, hur hård dämpning man har och hur bestämt man slår. Och oftast så spelar inte 100 gitarrister samtidigt bevare mig väl.

Det kanske inte framkom, men syftade på att de till 99% spelade likadant. Plektrumvinkel, attacken i anslag, samma strängtjocklek, samma kalsonger etc... 🙂

Där håller jag inte med dig heller. Det hänger ganska mycket på hur skickliga dom är och vilken typ av spelstil dom utvecklat. Plus att om man är en riktigt duktig gitarreist så lär man sig ett personligt sound som andra känner igen en på. Tex, jag kan lätt skildja på mark kn opfler, Steve Vai, Malmsteen och Schaffer osv. Just pga deras musikaliska personlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, men be 100 gitarrister att spela introt i Master Of Puppets med endast nedslag och hårt som attan. De har alla olika förstärkare, kablar och gitarrer. Hur kommer det låta?

De som spelar mjukare kommer klart ha lite klenare ljud men de resterande som spelar lika hårt men har olika utrustning kommer inte få lika grymma ljud allihopa.

Edit: stavfel och glömda ord

Jag tvingar mig till att vid sådana tillfällen slå plektrumet konstant neråt för att det helt enkelt låter snyggare. Men mycket handlar ochså om hur man vinklar plekrumet, hur hård dämpning man har och hur bestämt man slår. Och oftast så spelar inte 100 gitarrister samtidigt bevare mig väl.

Det kanske inte framkom, men syftade på att de till 99% spelade likadant. Plektrumvinkel, attacken i anslag, samma strängtjocklek, samma kalsonger etc... 🙂

Där håller jag inte med dig heller. Det hänger ganska mycket på hur skickliga dom är och vilken typ av spelstil dom utvecklat. Plus att om man är en riktigt duktig gitarreist så lär man sig ett personligt sound som andra känner igen en på. Tex, jag kan lätt skildja på mark kn opfler, Steve Vai, Malmsteen och Schaffer osv. Just pga deras musikaliska personlighet.

Det verkar inte som om vi pratar om samma sak. Du pratar om deras spelstil (skalor, tonarter, den extra attacken på vissa toner som gör att man t.ex. hör att det är Mark eller Yngve). Jag pratar om ljudet från gitarren (distortionen, frekvenskurvor, högtalarkompression). Jag tror att du pratar om deras sound och jag om ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalor spelar ingen som helst roll. Karaktären hur toner spelas, vibreras, glids, hammras eller slits. Detta är extremt olika från gitarrist till gitarrist.

Men om det inte va det du menade vad menade du då med "" Det kanske inte framkom, men syftade på att de till 99% spelade likadant." ?

Jag menade att de absolut inte vibrerade förutom vibrationerna som strängarna själv avger, inga hammer ons eller pull offs, inga slide:ningar och inga slits(?). Vad jag försöker säga är att sakerna du använder gör mycket av ljudet. 50% spelandet och 50% utrustning enligt min mening.

T.ex.ta din Valvestate (var väl en sådan du använder) och tryck in så du får OD 2 och vrid gainen till högsta möjliga. Pumpa sedan t.ex. Masters Of Puppets med endast nedåtslag. Ta nu och vrid ner disten till klockan 7-8 och spela samma sak. Är det samma sound nu? Eller ta ut högtalarna och släng i några Celestion Vintage 30. Hur låter det nu? Hänger det inte väldigt mycket på prylarna?

Inget offensivt alls detta, men det kanske låter så. Det är lite problem att ibland demonstrera något utan att verka påstridig.

MvH Rickard

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag undrar fortfarande vad som får dig att påstå att dynamiken skall vara viktig?

Dynamik är knappast något som tilltalar alla gitarrister.

Nej det är visserligen sannt. Speciellt i den tyngre skolan så är dynamiken ganska ointressant, då har man ändå komprimerat signalen med en fet dist så att allt vad dynamik och klang heter försvinner. Där är ju snarare sustain något viktigare.

Fast räknas inte sustain in i begreppet dynamik också egentligen?

Hur som helst är dynamik och transperans något som är viktigt för en stor del av gitarristerna. Det är därför boost-pedaler som klon centaur är så högt aktade.

Finns ju ingen mening att spendera 30 000kr på en gitarr om man ändå plockar bort dess naturliga klang.

Men oavsett dynamik så är nog respons väldigt viktig för de allra flesta. Och där tycker jag att PodXT ligger i lä, för den har en klart märkbar fördröjning i singalkedjan. Det är möjligt att jag är överkänslig för sådant och att många helt enkelt inte bryr sig. Men om jag som en tekniskt halvkass gitarrist stör mig på det så borde de riktigt duktiga störa sig ännu mer på det. Och jo, det gör de nog med för det är ganska många som i mailinglistor och forum beklagat sig över det.

Jag har inget emot att folk använder en Pod om det passar dem. Jag tycker bara det är synd att så få tittar på alternativen. För det finns faktiskt väldigt bra alternativ. Och ja det är väl deras förlust visserligen, men det skadar ju inte att nämna lite alternativ.

Vore tråkigt om Line6 blev modeller-världens Microsoft som ligger och blir feta och hämmar utvecklingen. Men än är vi inte där tack och lov 🙂 Och det är väl tveksamt om de lyckas peta ner jättar som Boss i första taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder själv grejor från i stort sett alla företag vi tagit upp i diskussionen, Line6 grejer låter väldigt bra till vissa applikationer, vox, boss, roland till andra...

Den fördröjning du tar upp i inlägget är väl i stort sett alla medvetna om, och iom. lanseringen av podxt så kortades den av såpass mycket att många tycker att det helt enkelt inte spelar någon roll...

Detta problem måste även vox tonelab drabbas av, om än i lite mindre utsträckning.... men jag skulle påstå att det är som natt och dag..

punkrock:

Självklart spelar utrustningen stor roll, men du kan väl inte påstå att det skulle låta lika bra ifall en halvdan gitarrist spelar på kanonutrustning som om en kanongitarrist spelar på halvdan utrustning?

Edit-> rainydays: du kan väl knappast påstå att Line6 hämnar utvecklingen!?!

De ligger i frontlinjen och Variax-konceptet får väl ses som en djävligt innovativ pryl.... (om den låter bra är en helt annan femma.... men få produkter av första generationen gör det...)

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

punkrock:

Självklart spelar utrustningen stor roll, men du kan väl inte påstå att det skulle låta lika bra ifall en halvdan gitarrist spelar på kanonutrustning som om en kanongitarrist spelar på halvdan utrustning?

Det förstår jag, men m¨ånga använder det här "det sitter i fingrarna" till överdrift så fort någon t.ex. frågar ifall en Marshall stack låter bra. Istället för att t.ex. säga att nja, jag gillar inte det brittiska ljudet, så säger många direkt "det sitter i fingrarna",

Link to comment
Dela på andra sajter

punkrock:

Självklart spelar utrustningen stor roll, men du kan väl inte påstå att det skulle låta lika bra ifall en halvdan gitarrist spelar på kanonutrustning som om en kanongitarrist spelar på halvdan utrustning?

Det förstår jag, men m¨ånga använder det här "det sitter i fingrarna" till överdrift så fort någon t.ex. frågar ifall en Marshall stack låter bra. Istället för att t.ex. säga att nja, jag gillar inte det brittiska ljudet, så säger många direkt "det sitter i fingrarna",

😉

Jo det är väl kanske att ta i...

Det jag ställde mig frågande till var snarare när det påstods att "känslan" i en vox tonelab var bättre än i en pod xt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta problem måste även vox tonelab drabbas av, om än i lite mindre utsträckning.... men jag skulle påstå att det är som natt och dag..

du kan väl knappast påstå att Line6 hämnar utvecklingen!?!

De ligger i frontlinjen och Variax-konceptet får väl ses som en djävligt innovativ pryl.... (om den låter bra är en helt annan femma.... men få produkter av första generationen gör det...)

Jovisst, det finns ju latency i en telekabel med. Även om jag skulle tro att den gitarrist som påstår sig märka av den ljuger ganska ordentligt 😄

Personligen tycker jag (och många med mig) inte att PodXT har hamnat på en acceptabel nivå latency-mässigt. Men vissa personer är känsligare än andra som sagt.

Nej de är fortfarande innovativa. De fortsätter att vidareutveckla det som Roland introducerade i slutet av 80- början av 90-talet och de gör det faktiskt bra. Dessutom sporrar det andra att göra detsamma vilket är strålande det med.

Men jag sa faktiskt att Line6 inte har något monopol idag, och kommer förhoppningsvis aldrig att ha. Den marknaden är tack och lov inte så lätt att låsa fast sina kunder i.

Men konkurrans är i vilket fall som helst bra. Utan den hade PodXT förmodligen inte varit så bra som den är.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Microsoft som ligger och blir feta och hämmar utvecklingen.

OT: om inte MS funnits hade vi suttit med jävligt dyra datorer som varit mer eller mindre inkompatibla med varann.

O hemstudion hade inte existerat som idag.

... 😎 ... det kanske hade varit bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

OT: om inte MS funnits hade vi suttit med jävligt dyra datorer som varit mer eller mindre inkompatibla med varann.

O hemstudion hade inte existerat som idag.

... 😎 ... det kanske hade varit bättre...

Du kanske ska läsa på din historia lite mer och titta på vad det funnits för alternativ genom historien innan du göra sådana hejdlöst fåniga uttalanden.

Internetboomen gjorde x86-datorer vanligare och billigare. Ska vi tacka bill gates för det? Mannen som inte ens trodde på internet förrän konkurrenterna började göra det.

Som sagt läs på lite. Om du fortfarande vill opponera dig så kan vi ta det i det allmäna forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
OT: om inte MS funnits hade vi suttit med jävligt dyra datorer som varit mer eller mindre inkompatibla med varann.

O hemstudion hade inte existerat som idag.

...  😎 ... det kanske hade varit bättre...

Du kanske ska läsa på din historia lite mer och titta på vad det funnits för alternativ genom historien innan du göra sådana hejdlöst fåniga uttalanden.

Internetboomen gjorde x86-datorer vanligare och billigare. Ska vi tacka bill gates för det? Mannen som inte ens trodde på internet förrän konkurrenterna började göra det.

Som sagt läs på lite. Om du fortfarande vill opponera dig så kan vi ta det i det allmäna forumet.

BS

Utan standard kan inget bli billigt nog att bli var mans egendom.

Och jag känner till de olika alternativen.

Flera var tekniskt bättre lösningar, men ingen tänkte på storskalighetens fördelar = billigare produkter.

Jämför vilken annan produktutveckling som helst, så kommer du hitta minsta gemensamma nämnare av något slag.

Bilar har fyra hjul o går på samma begränsade oktantal bensin, gängor har samma mått (oftast), räls har samma dimensioner.

Hur hade det sett ut på prisfronten om programutvecklare skulle göra 10 olika versioner till tio olika plattformer? De klarar ju knappt två idag, o vad kostar mac-programmen o mac-hårdvara jämfört med PC?

Du får romantisera datanördidealet hur mycket du vill, men utan MS o herr gates hade inte datorn o internet varit var mans egendom i västvärlden som det är.

Läs lite företagsekonomi o marknad, så du fattar hur samhälle o ekonomi funkar. Det ligger lite utanför teknologi.

O tona ner attityden, den påvisar mest arrogans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså varför måste alla dessa provokatörer ta efter varandra en efter en? 😳

Jag har aldrig haft för avsikt att provocera. Jag bara uttrycker mina åsikter.

Att de sen kanske råkar skilja sig från mängden får väl uppfattas som provocerande om det vill det.

Men ja, jag får väl som god svensk hålla käften och följa med strömmen. Vem tror jag att jag är egentligen? en individ? hujedamig.

Nä tacka vet jag jantelagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså varför måste alla dessa provokatörer ta efter varandra en efter en?  😳

Jag har aldrig haft för avsikt att provocera. Jag bara uttrycker mina åsikter.

Att de sen kanske råkar skilja sig från mängden får väl uppfattas som provocerande om det vill det.

Men ja, jag får väl som god svensk hålla käften och följa med strömmen. Vem tror jag att jag är egentligen? en individ? hujedamig.

Nä tacka vet jag jantelagen.

Jag tycker att du har vettiga åsikter om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Alltså varför måste alla dessa provokatörer ta efter varandra en efter en?  😉

Jag har aldrig haft för avsikt att provocera. Jag bara uttrycker mina åsikter.

Att de sen kanske råkar skilja sig från mängden får väl uppfattas som provocerande om det vill det.

Men ja, jag får väl som god svensk hålla käften och följa med strömmen. Vem tror jag att jag är egentligen? en individ? hujedamig.

Nä tacka vet jag jantelagen.

Det som är provocerande är inte dina åsikter, utan din attityd och ditt tonläge.

Det har inget med jantelag eller "följa med strömmen", eller individualism att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...