Jump to content
Annons

Svårighetsgrad på intagningsprov


lowsnuff

Recommended Posts

hej alla!

ny på forumt och hoppas denna tråd hamnar rätt, och att det inte redan har tjatats ihjäl redan (har letat lite grann efter denna frågan)

jo. jag sökte till växjö musikproduktion nu till våren.

fick ett mail att jag skulle komma på intagningsprov + intervju.

i detta mailet fanns ju dessutom en lista på saker som skulle vara med på detta prov.

detta var i min mening en hel del!

alldeles för mycekt för mig som inte har nån egen studio eller större möjlighet att lära mig om musikproduktion (och allt vad detta innebär :rolleyes:

vill gärna komma in i musik/media industrin men vet inte riktigt vart jag ska vända mig. utbildningen i norrköping är väl också borta nu om jag inte misstar mig?

är det såhär på alla musikutbildningar i Sverige att man helst redan ska kunna allt om musikproduktion innan man börjar plugga det?

låter lite dumt i mina öron.

om man vill lära sig detta från scratch, vart ska man då?

kan tillägga att jag har en datautbildning i ryggen och spelat en del instrument i ett flertal år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
hej alla!

ny på forumt och hoppas denna tråd hamnar rätt, och att det inte redan har tjatats ihjäl redan (har letat lite grann efter denna frågan)

jo. jag sökte till växjö musikproduktion nu till våren.

fick ett mail att jag skulle komma på intagningsprov + intervju.

i detta mailet fanns ju dessutom en lista på saker som skulle vara med på detta prov.

detta var i min mening en hel del!

alldeles för mycekt för mig som inte har nån egen studio eller större möjlighet att lära mig om musikproduktion (och allt vad detta innebär :rolleyes:

vill gärna komma in i musik/media industrin men vet inte riktigt vart jag ska vända mig. utbildningen i norrköping är väl också borta nu om jag inte misstar mig?

är det såhär på alla musikutbildningar i Sverige att man helst redan ska kunna allt om musikproduktion innan man börjar plugga det?

låter lite dumt i mina öron.

om man vill lära sig detta från scratch, vart ska man då?

kan tillägga att jag har en datautbildning i ryggen och spelat en del instrument i ett flertal år.

Jag har inte så bra koll på just musikproduktionsutbildningen i Växjö, men har erfarenhet av både folkhögskole- och musikhögskolesökningar (främst spel-och teoriprov men även en del ljudteknikinriktat). Antagningsprovet fyller framförallt två funktioner: dels kolla av förkunskaper för att se till att nivån inte blir alltför låg när kursen drar igång, samt att se intresse och utvecklingspotential hos de sökande.

Man söker ju till en utbildning, så man behöver/kan inte vara fullärd när man söker. Däremot bör man ha hållit på en del med det innan, dels för att hänga med i undervisningen (och så undervisningen inte behöver börja från 0 varje gång, då blir nivån ganska låg och utbildningen inte speciellt attraktiv för dom som har hyfsad koll) och dels brukar man sätta poäng på de sökande, så om det är fler sökande än platser rangordnas antagningsordningen efter hur bra man gjorde ifrån sig på provet.

jag vet som sagt inte hur det är i Växjö men såhär är det på många ställen iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag ska precis börja andra året på den utbildningen nu.

När jag gjorde antagningproven så verkade det inte vara så svårt, man fick göra ett enkelt ljudteknikprov i Pro Tools där man gjorde ganska enkla grundläggande saker. En del där du spelade något och visade din musikaliska kvalité och sedan ett enkelt teoriprov. Nu vet jag inte om det är samma sak iår.

Och så som jag minns det så var man inte tvingen att kunna hälften av de grejer som stod i mailet.

Det är flera i min klass som aldrig hade varit i en studio innan dom började här. Och dom klarar sig alldeles utmärkt.

Så är du bara engagerad så kommer du nog klara dig alldeles utmärkt på både antagningprovet och när du börjar där :rolleyes:

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag ska precis börja andra året på den utbildningen nu.

När jag gjorde antagningproven så verkade det inte vara så svårt, man fick göra ett enkelt ljudteknikprov i Pro Tools där man gjorde ganska enkla grundläggande saker. En del där du spelade något och visade din musikaliska kvalité och sedan ett enkelt teoriprov. Nu vet jag inte om det är samma sak iår.

Och så som jag minns det så var man inte tvingen att kunna hälften av de grejer som stod i mailet.

Det är flera i min klass som aldrig hade varit i en studio innan dom började här. Och dom klarar sig alldeles utmärkt.

Så är du bara engagerad så kommer du nog klara dig alldeles utmärkt på både antagningprovet och när du börjar där 😑

Mvh Rasmus

tackar för svar och blir lite lättad.

mailet gjorde att jag hoppade av innan intagningsprovet var men ser nu min chans att söka till vårtermin istället.

en av grejerna som var med på provet var att man skulle hålla någon föreläsning för en "jury" av nåt slag om en egen komposition och förklara för dem vad denna komposition hade för betydelse för musikindustrin och musiksamhället bla bla bla.

jag tänkte shiiit, detta har inte jag en aning om då jag inte spelat in något själv och inte har nån bakgrund med musikuteori.

men det kanske är som du säger att man inte behöver kunna allt som står där.

tar nog tag i mitt liv och köper mig ett externt ljudkort, mic och nåt fett program. sätter mig och lär mig grunderna, söker igen så kanske vi ses till våren 😏

(kort fråga til ldig som pluggar där redan, är växjö så långt bort från allt som jag tänker mig det? minst 3 timmar till närmsta stad som är värd att nämna)

svar till maart: jo detta förstår man ju att de vill ha koll på nivån och att man inte tar in vem som helst utan vill ha elever med viljan. blev bara lite fundersam då det stod med så (i min mening) sjukt mycket på det provet.

// Dennis

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...