Jump to content
Annons

Virtual Guitarist


AndyPandy

Recommended Posts

Jag fick just Virtual Guitarist demad för mig. Det som slog mig var att det inte gick att byta ackord mitt i rytmen utan anslag, dvs varje gång man bytte ackord fick man med varje rytms "intro" (om ni hajar). Det skulle ju kanske funka att köra två instanser samtidigt, men det verkar allt för omständligt.

Är det någon som vet om det går att åstadskomma ett ackordbyte utan att få med introt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, man kan väl använda ett automationsspår och dra ner volymen till 0 på "introt" ... eller...?

Sen går det ju att köra VG på midikanal 16, använda remote control och skapa sina egna rytmmönster...fast då måste man ju köra på två instanser...

/Jan Olof

Redigerat av jokron
Link to comment
Dela på andra sajter

1) Ja, man kan väl använda ett automationsspår och dra ner volymen till 0 på "introt" ... eller...?

2) Sen går det ju att köra VG på midikanal 16, använda remote control och skapa sina egna rytmmönster...fast då måste man ju köra på två instanser...

1) Om man skruvar ned volymen, blir det ju helt tyst ju! Ackorden ska ju glida över snyggt i varandra.

2) Svaret på punkt 2 fattade jag inte alls! Hur menar du? (Jag har ju inte har VG än!)

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Ja, man kan väl använda ett automationsspår och dra ner volymen till 0 på "introt" ... eller...?

2) Sen går det ju att köra VG på midikanal 16, använda remote control och skapa sina egna rytmmönster...fast då måste man ju köra på två instanser...

1) Om man skruvar ned volymen, blir det ju helt tyst ju! Ackorden ska ju glida över snyggt i varandra.

2) Svaret på punkt 2 fattade jag inte alls! Hur menar du? (Jag har ju inte har VG än!)

1. Så sant...

2. Jo, den listige Sven och hans medskapare har gjort det så att varje anslag i respektive kompfigur finns som en egen liten wav-fil som man kan trigga separat med midikommande. Det gör att det finns oändliga möjligheter att skapa variationer i kompet för den tålmodige! Funktionen är bunden till midikanal 16, funkar alltså bara på midikommandon på den kanalen. Konkret går det till så att man håller ner ackorde på midiklaviaturen och trycker på en av tangenterna på den oktav man valt som "Remote Kontrol". Man kan lägga till öppna och dämpade anslag på respektive ackord, fretnoise och t o m knack på gitarrlocket på de akustiska modellerna...Snitsigt värre...han är ett rackarns geni, den där Sven!

Man kan naturligtvis rita in motsvarande i Key editor, om du jobbar utan klaviatur...

Köp VG, du kommer inte att bli besviken!!!

/Jan Olof

Redigerat av jokron
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får lägga slingorna "omlott" , så går accorden i varandra har jag för mig ..

Har du aukustiska eller electric?

/Perrra

Han hade väl inte VG...än...

2) Svaret på punkt 2 fattade jag inte alls! Hur menar du? (Jag har ju inte har VG än!)

Ett litet förtydligande: Virtual Guitarist innehåller både elektriska och akustiska gitarrer och Virtual Guitarist Electric Edition innehåller enbart elektriska + en effektdel som verkar väldigt intressant eftersom den går att använda som separat plugg också...har inte testat den ännu då jag nyss köpt VGEE, men det ska bli spännande att se vad man kan göra med den...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

en fårga mitt i allt.... e Virtual Guitarist pro samples eller kan man lägga separata toner själv?

Med lite trixande har jag för mig att man kan fixa till melodier, åtminstone på de komp som spelar arpeggio och liknande...kan nog vara trixigt, men om man använder sig av midikanal 16 och Remote control tor jag det ska gå...arpeggiokompet består ju av enskilda toner och jag tror att de är samplade var för sig...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det nån annan trevligt gitarr plugin där man kan mekka lite själv då?

Jodå, jag har börjat använda Sampletanks Expansion Tank Guitar Collection med Sample Tank 2 LE

http://www.sampletank.com/sound_GuitarColl.html

Den kan man nog göra en hel del med...

/Jan Olof

Mums 🙂 Den vore ju inte dum...

Låter bra om demosarna, tycker i alla fall jag som är ickegitarrist 😄

Fast frågar man nån duktig gitarrist kanske man får ett annat svar... eller? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra om demosarna, tycker i alla fall jag som är ickegitarrist 🙂

Fast frågar man nån duktig gitarrist kanske man får ett annat svar... eller? 😆

Visst...the real thing är ju alltid bäst!

Ensamma för sig själv låter vissa ljud lite si och så, men i en mix blir de inte alls så tokiga...sen går det ju alltid att skruva till dem i Sampletank, om man lär sig hantera samplern...vilket inte jag har gjort ... än ... men det ska bli...

Man kan köpa dem till bra pris på t ex esoundz; http://www.esoundz.com/details/viewDetails...7&referrer=home $89

Man kan ju också testa att ladda hem gratisversionen av Sampletank som innehåller ett par gitarrljud:

http://www.sampletank.com/Main.html?STFreeDwn

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ja, man kan väl använda ett automationsspår och dra ner volymen till 0 på "introt" ... eller...?

Sen går det ju att köra VG på midikanal 16, använda remote control och skapa sina egna rytmmönster...fast då måste man ju köra på två instanser...

/Jan Olof

Kan du förklara detta lite mer ingående? Skulle gärna vilja lära mig det =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du förklara detta lite mer ingående? Skulle gärna vilja lära mig det =)

För att skapa egna rytmmönster:

1. Du väljer ett midispår och väljer VG som output för det spåret.

2. Välj kanal 16 för spåret

3. Jobbar du i Key editorn ritar du in ackordet/ackorden du vill jobba med, men undvik oktaven från C4 och uppåt...

4. Nu kan du rita in 8-delar, 16-delar eller vad du vill i oktaven från C4 och uppåt, beroende på vilket anslag du vill ha...

5. Spelar du på keyboard kan du välja olika anslag genom att hålla nere ackordet (till vänster om oktaven C4...) och sedan trycka ner respektive tangen C4, C#4, D4 osv...

Det fordrar nog lite träning om man ska spela in från keyboard...men minst lika mycket tålamod om man pillar i keyeditorn.

Vill man använda tekniken för att göra lite fills i ett vanligt VG-komp, måste det vanliga VG-kompet ligga på ett eget midispår och kräver dessutom att man laddar en egen VG-instans där. Det kräver att man valt VG två gånger i VST instruments, då får man t ex Virtual Acoustic Guitarist 1 och Virtual Guitarist 2 att välja på som output. Man kan välja samma stil på båda, t ex Ringaracka...och man bör väl göra det om man ska göra ett levande spår med fills...

Tja, ett försök till förklaring...jag har inte tillgång till min dator just nu och har tagit det ur minnet...kan inte heller komplettera med bilder...men fråga gärna mer om nåt är oklart...jag är ingen expert, men har pillat lite i VG...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...