Jump to content
Annons

My life would suck without you


antepop

Recommended Posts

Hej

Jag undrar över denna låt eftersom jag ska imitera denna låten och ber er om hjälp på några delar. Fullt lagligt, fått godkänt av läraren

Se tider nedan!

My life would suck without you

Intro gitarren har något knäppande som jag inte förstår riktigt vad det är för något, det återkommer engång till i låten.....

Tid 0.00-0.13 och 2.04-2.16

Ljud effekter....

0.13-0.14 en baklängescymbal hör jag, sedan är det en virvel, hur gör dom? Hur man gör en baklängescymbal förstår jag, men hur får dom den så klar?

0.38-0.0.42 Någon schowshande(!) effekt och en baklängescymbal, vad är schwochandet?

1.35-1.37 tydligere här

2.28-2.34 Några nedåtgående grejer och ännu mer schowshande vad är det återigen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det "knäppande" kan du nog få till genom lätta slag på ett halvmjukt material som du sedan pitchar upp och EQ:ar lite. Ingen aning vad dom använd, men det är inget naturligt ljud på gitarren iallafall.

Den "schwoshande effekten kan du bland annat uppnå genom att ändra panning från ena sidan till andra, styrka, eller genom ett frekvensfilter vilket väl är det vanligaste. Hur orginalljudet ska låta är upp till dig, men något högfrekvent susande ljud outta do it. Någon annan som kan fylla i lite här?

Hmm, okej....ja..jag fatttade nog inte riktigt 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi går nog samma utbildning, ska själv göra alice coopers poison. Tänk va mycket småsaker man hittar om man lyssnar noga 😳

Ja, men coolt!

Det är ju en jäkla grej!

Jag la till dig på msn, om du undrade 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Introgitarren är ju två gitarrer, en som bara spelar en ton och den

andra som kör själva riffet. Klickandet låter som ett slagverk (skitsvårt att höra)

som kör en motrytm mot den raka gitarren, och den panorerar man lite fram och tillbaka i

mitten av ljudbilden.

Sen låter det som man lagt delay på "slagverket" och panorerat ut delayet fullt höger-

vänster och höjt det ganska kraftigt, använt olika tider på delayet för att få fram en

rytmisk effekt.

Baklängescymbalen och virveln kan man ju vända på i sitt inspelningsprogram:

det är ju bara att processa. Vända på ljudet och lägga på lite snygg intoning.

Men sen analysera fram alla ljud, det är som att gissa ingredienser i en maträtt -

nästan omöjligt.

Mvh/

Link to comment
Dela på andra sajter

Introgitarren är ju två gitarrer, en som bara spelar en ton och den

andra som kör själva riffet. Klickandet låter som ett slagverk (skitsvårt att höra)

som kör en motrytm mot den raka gitarren, och den panorerar man lite fram och tillbaka i

mitten av ljudbilden.

Sen låter det som man lagt delay på "slagverket" och panorerat ut delayet fullt höger-

vänster och höjt det ganska kraftigt, använt olika tider på delayet för att få fram en

rytmisk effekt.

Baklängescymbalen och virveln kan man ju vända på i sitt inspelningsprogram:

det är ju bara att processa. Vända på ljudet och lägga på lite snygg intoning.

Men sen analysera fram alla ljud, det är som att gissa ingredienser i en maträtt -

nästan omöjligt.

Mvh/

Tack för hjälpen!

Hur är det med swochandet, finns det någon totorial någonstanns på det?

Mest för att det är intressant att behärska!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen!

Hur är det med swochandet, finns det någon totorial någonstanns på det?

Mest för att det är intressant att behärska!

Det låter som nån synt som ligger där nånstans oxå.

Ganska svår ljudbild.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...